Författare Ämne: Uthyrning av sabel/värja till teaterföreställning?  (läst 6975 gånger)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Uthyrning av sabel/värja till teaterföreställning?
« skrivet: 2010-05-13, 17:39:13 »
Halloj där ute!


Jag blev uppringd av en Anders Järnlevy som ställer upp en teater i sommar, Värdshuset haren och vråken


http://www.sv.se/upload/Skara/Teater%20Pegasus%202010%20Haren%20och%20vr%C3%A5ken.pdf


Han undrade om vi i vår förening hade värjor att hyra ut till teatern fram till mitten av juli. Jag sa som det var, att vi inte har några sådana i SkHFSmen lovade ändå slänga ut frågan här i göteborg och nu har jag gjort det.


Det handlar om Gustav IIIstadskupp 1772 och han var ute efter värjor. Men jag undrar om inte sablar vore mer tidsenligt för de hade väl spridit sig rätt bra under 1700-talet?


Om någon mot all förmodan är intresserad av att hyra ut till dem (de skulle behöva 3 st), så är Anders telefonnummer 0511-21177


/Jacob

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Uthyrning av sabel/värja till teaterföreställning?
« Svar #1 skrivet: 2010-05-14, 09:29:19 »
Citera
Jacob Sandström wrote





Det handlar om Gustav IIIstadskupp 1772 och han var ute efter värjor. Men jag undrar om inte sablar vore mer tidsenligt för de hade väl spridit sig rätt bra under 1700-talet?




Har nog tyvärr inget som passar så bra. Huruvida man borde ha värja, sabel, pallasch eller huggare beror väldigt mycket på sammanhanget, vid just denna tid (1771) fanns allihop parallellt inom olika vapenslag och ranker.. är det kavallerister som slåss borde de förmodligen ha pallascher, infanterimeniga huggare, infanteriofficerare värja.. jägartrupper, dragoner och livdragoner bör ha sablar.. etc.


-Andreas


PS. Infanteriets trumslagare bör för övrigt ha hirschfängare, de var lite speciella.. :-)
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Uthyrning av sabel/värja till teaterföreställning?
« Svar #2 skrivet: 2010-05-14, 13:31:24 »
Citera
Andreas Engström wrote




   
       
           
       
   







PS. Infanteriets trumslagare bör för övrigt ha hirschfängare, de var lite speciella.. :-)




Blir nog tyvärr dåligt med trumslagare på scenen skulle jag tro :-D Men tack för infon!

Utloggad Mikael Widegren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 449
    • Visa profil
Re: Uthyrning av sabel/värja till teaterföreställning
« Svar #3 skrivet: 2010-05-15, 17:56:09 »
Här är en väldigt trevlig sida som hjälpt mig en del iaf :)


Vet inte hur mycket det har med nåntiing i denna tråden att göra kanske, men är en fin sida :)


www.algonet.se/~hogman/vapen_blank.htm
Huvudtränare Brottningsgruppen
Eventansvarig GHFS