Författare Ämne: Rapport från Fightcamp 2010  (läst 12226 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Rapport från Fightcamp 2010
« skrivet: 2010-08-17, 14:05:17 »
Tänkte avlämna lite rapport om årets Fightcamp.

Både jag och Magnus höll två klasser var, jag i svensk sabel och Ringen am Schwert, Magnus i medeltida brottning och svärd och bucklare. Samtliga klasser fick väldigt positiv respons. Anders assisterade mig förnämligt i brottningsklassen och Mikael likaså i sabelklassen. Mikael hjälpte också Magnus i hans brottningsklass.

Det var mycket bra kvalité på klassutbudet och vi gick alla rätt många klasser.

Jag vann min Martial Challenge mot Martin "Oz" Austwick med 5-1 och fick en flaska Highland Park för besväret.

I backswordturneringen mötte jag lite oturligt Matt Easton i första matchen och åkte ut. Mikael slog sin första motståndare, Fabrice Cognot, ganska lätt men sedan mötte även han Matt Easton och blev utslagen. Finalen blev mellan Matt och Scott Brown, och Scott vann.

Mikael ställde modigt upp även i rapirturneringen, men fick tyvärr inte ens chans att köra sin första match eftersom turneringen avbröts och inställdes pga potentiellt allvarlig olycka. Andy Damms fick en avbruten parerdolk i bröstet, som penetrerade fäktjackan men tack och lov inte mer än en dryg halvcentimeter in i bröstet. Andy var tillbaka nästa dag med vissa smärtor (naturligtvis) men i övrigt vid gott mod och mest sur över att han missat att vara med i backswordturneringen. :-)

I huvudturneringen "Eggleton Cup" (turnering med 32 deltagare, mixade nylonvapen) ställde jag, Anders och Magnus upp, alla med långsvärd. Anders och Magnus åkte tyvärr ut i första rundan, båda efter jämna matcher och en fin insats. Anders mötte Thibault Ghesquiere, Magnus mötte Maarten Kamphuis (killen med de nya stålprototyperna i Dijon, om ni minns honom). Själv gick jag vidare till final mot Neil Shallcross från ACT efter att ha slagit ut Simon Thurston i semifinalen (den matchen var grym, längtar verkligen efter att få se videon från den). Finalen blev jämn men Neil vann till slut med 7-5. Jag lockades tyvärr lite grann in i att spela hans spel och följde inte den taktik jag hade tänkt mig i förväg.

Backswordturneringen hade en hel del problem med tveksamma domslut och förvirrad scorekeeping, konstig lottning och annat skräp. Tack och lov hade de skärpt sig till Eggleton Cup nästa dag, som var mycket bättre organiserad och överlag blev en väldigt njutbar turnering med bra och teknisk fighting.

Förutom Andys rätt osannolika och ovanliga olycka gick hela eventet utan allvarliga skador. Till och med jag som åkte dit med ett spräckt revben kom hem i bättre skick än när jag åkte dit.

Kvällarna var suveräna, med lägerbål, god ale från lokala bryggeriet, grym musik av Maarten, Youval och Marc från Holland som underhöll med gitarr, fiol och dragspel i trio (de är riktigt proffsiga). Magnus joinade in en stund en av kvällarna och hängde med på lite munspel. :-)

Till alla som inte kom vill jag bara säga att ni VERKLIGEN missade något. Ledsen, men så är det. :-) Häng med nästa år.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #1 skrivet: 2010-08-17, 16:34:13 »
Kan inte säga annat än att det var magiskt!





Att dömma i backsword var inte det lättaste, och att man ibland ville komma in med information, men inte blev tillfrågad som sidlinjedommare.. det var frustrerande.


Rapiren var till en början bra.. men att dömma i detta! ren mardröm. Men kommer vilja ha massor med mera träning i att dömma -samt att jag nu testat på Rawlings öppna regler.. de är ganska enkla, och delar upp jobbet helt ok.


Men mera om detta på träning!


Att spela munspel med holländarna var magiskt. De var så grymma att de lyckades plocka upp en sneblåsare som jag.. och få med mig i musiken ändå. helt underbart!


Sedan att få James Marwood att dansa lindyhopp med sin nya flickvän var även det en super upplevelse. James var som på ett litet rosa moln.





:)

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #2 skrivet: 2010-08-17, 21:40:34 »
Låter underbart!:) Grattis till era framgångar som lärare och tävlare.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #3 skrivet: 2010-08-17, 22:28:04 »
Hej Andreas


Låter som att ni hade det riktigt bra. Kul med framgång för dig i tävlingarna och din Martial Challenge. Workshopsen låter intressanta - något för Swordfish?


/Andreas ÖFHF

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #4 skrivet: 2010-08-18, 10:08:20 »
Tack Andreas och Niklas!


Det kändes grymt bra att komma till final, nu väntar jag bara ivrigt på att de skall lägga upp video så jag kan se vad jag gjorde bra resp. mindre bra :-)


@Andreas: Klassen i svensk sabel höll jag förra året på Swordfish så den är kanske inte så aktuell. Ringen am Schwert-klassen kan kanske komma i fråga ifall vi inte har nog med andra klasser i schemat. Jag har hållt den två gånger på Fightcamp nu (med lite variation i teknikurval) och den var väldigt populär och lyckad båda gångerna.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #5 skrivet: 2010-08-18, 14:44:25 »
Gott kämpat killar och kul att höra om uppskattningen och att vissa av er kom hem helare än innan. Ser verkligen fram emot att se klippen och hoppas att ni länkar till dem i denna tråden när ni hittar dem.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #6 skrivet: 2010-08-18, 15:10:52 »
Tack Robert. Ledsen att jag inte riktigt lyckades följa din order (för jag har för mig att det var du som beordrade mig att åka iväg och vinna). Men jag var bra nära. :-)


Klippen ska naturligtvis länkas in så snart de dyker upp. Bilder har börjat rassla in på Facebook.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #7 skrivet: 2010-08-18, 16:55:32 »
Citera
Andreas Engström wrote


Tack Robert. Ledsen att jag inte riktigt lyckades följa din order (för jag har för mig att det var du som beordrade mig att åka iväg och vinna). Men jag var bra nära. :-)


Klippen ska naturligtvis länkas in så snart de dyker upp. Bilder har börjat rassla in på Facebook.


-Andreas


Ja, det var jag. Final och en andra plats är riktigt bra och så vann du din MC, det är stort. Fick ni dokumenterat något själva.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #8 skrivet: 2010-08-19, 13:46:48 »
Första längre fajtvideon, min semifinal mot Simon Thurston.


http://www.facebook.com/video/video.php\?v=433529376136


Slutade 5-4 till mig. Han inledde med att leda med 2-0. Det var väldigt jämnt, jag pressade på honom ordentligt men han har grymt stabilt försvar..


Diskussionen där på slutet var om en dubbelträff som dömdes ge poäng till ingen eftersom båda träffarna var oklara. (Han träffade mig löst på armen/kläderna och jag träffade honom i foten men först efter att ha träffat marken.. klantigt, men berodde på att jag försökte ducka hans attack samtidigt och kom in för lågt)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #9 skrivet: 2010-08-19, 20:32:29 »
Mkt bra fight. Kul att få se lite från denna. Verkar vara utnämnd till FC:s fight of the tournament. Det är redigt jobbat.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Nina Trollvige

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #10 skrivet: 2010-08-22, 12:07:10 »
Grattis!!! Härligt med GHFS i final igen!


En fråga: Fanns det några damer som deltog i någon av tävlingarna?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Rapport från Fightcamp 2010
« Svar #11 skrivet: 2010-08-22, 14:53:37 »
Citera
Nina T wrote


Grattis!!! Härligt med GHFS i final igen!


En fråga: Fanns det några damer som deltog i någon av tävlingarna?




Tackar!


Chloe Montfort tävlade i den öppna turneringen (Eggleton cup). Bethan tävlade i rapir men hann liksom Mikael aldrig göra sin första match innan turneringen avbröts pga skada. Jag tror Chloe åkte ut i sin första match, men det var jämnt.


Det var nog någon mer också, men det var dem jag kom ihåg på rak arm.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)