Författare Ämne: Handskar kommer till den som tjatar  (läst 11960 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Handskar kommer till den som tjatar
« skrivet: 2007-06-27, 20:39:21 »
Här är svaret jag fick från Brian Price ang. Revivals omtalade kevlarhandskar:

Axel,

Thank you for the kind words. In fact I am expecting the  Kevlar-reinforced version of the gloves to arrive (at least a small shipment of  them) late next week, and they will be quickly posted to the www.revival.us  site.

I hope indeed that the Fiore book is useful; I have the second  work in progress and following that, one on the poleaxe (which is mostly  prepared but which was tabled to get the Fiore book out the door).

Vore kul om de verkligen menade det den här gången :).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #1 skrivet: 2007-07-03, 12:03:02 »
Ha!

Jag tror det när jag ser det. Men visst vore det skoj.

Visst vore det ironiskt om de kommer, och visar sig suga igelkottar genom sugrör?

-Engström (som har mailat och tjatat åtminstone en gång i halvåret i två år till Revival)
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #2 skrivet: 2007-07-04, 11:10:47 »
haha verkligen. jag är lite kluven nu, CRT-handskarna apå timeseller verkar också vara grymt bra, fast de ligger på 80(!) euro. på copswatch hemsida går de för inte ens halva det priset, fast där svarar de inte på mail och verkar inte skeppa utanför nordamerikanska kontinenten..
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #4 skrivet: 2007-07-04, 18:55:15 »
Jag har mailat Brian Price som har revival igen (mellan mig och andreas har ghfs en rätt tät korrespondens med den stackars killen), och frågat om kevlarhandksarna i relation till deras "medium sparring gloves" som jag redan äger. De är bra, ger inte riktigt lika mkt skydd som lacrossehandskarna (något jag delvis korrigerade med härdat läder och superlim) men har i mitt tycke något bättre rörlighet.

Något som stör mig spontant av att titta på bilderna av den nya kevlarhandsken är att det verkar vara minst skydd på knogarna.

Beroende på svaret så beställer jag ett par (om de är bättre, annars låter jag någon annan köpa först och uttala sig), är det någon som vill vara med och därmed dela fraktkostnader så säg till.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Fredrik Svensson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #5 skrivet: 2007-07-04, 21:20:48 »
Jag är med och beställer ett par handskar, tycker lacrossehandskarna är lite klumpiga.
Exercitatio artem paravit - "Övning ger färdighet"

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #6 skrivet: 2007-07-06, 11:16:30 »
Jag är också med på ett par ifall de verkar vara vettiga.

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #7 skrivet: 2007-07-17, 08:39:15 »
Hur går det med detta?Har Brian hört av sig med kommentarer på de nya handskarna?

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #8 skrivet: 2007-07-17, 21:11:56 »
Nope det har han inte.

Jag börjar faktiskt bli mer o mer tveksam ju mer jag tittar på dem :S. Men vill någon beställa först och prova ut dem so prata med Niklas, han ville köpa deras light sparring gloves (som jag har ibland under drillövningar, de där som ser ut som mc-handskar), så kan ni iaf dela på fraktkostnaden.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Handskar kommer till den som tjatar
« Svar #9 skrivet: 2007-08-29, 16:03:15 »
Jag beställde ett par samtidigt som Niklas handskar, fick dem idag.

Jag har inte hunnit sparras något med dem etc såklart, återkommer när jag gjort det, men några tankar hittils:

De är något klumpigare än "medium sparring gloves". Detta då lädret på insidan av handsken är tjockare och saknar de stora ventilationshål som medium-handskarna har. Detta tror jag till viss del också beror på att de är tagna direkt ur förpackningen så lädret är förmodligen rätt stelt, blir nog bättre med lite användning och insmorning med läderfett.

Mellan tummen och pekfingret saknas skydd, en rejäl träff där kan göra skada.  Detta kan korrigeras med lite läder och superlim på ca 30 sekunder, men irriterande ändå.

På samma sätt saknas skydd längst ut på fingerspetsarna, det är lite mer akut, det är svårare att fixa det själv och man får träffar där med jämna mellanrum.

Handskarna går långt upp på underarmen, det är kanon, rätt bra skydd där också.

Skyddet för knogarna och ovansidan av handen är skitbra. inga spruckna knogar med de här handskarna inte, om man inte får en riktigt hård direkt träff från ett stålblunt. det är väl handskarnas starka sida, men önskar att de kunda lägga lite av det där hårda skyddet på fingrarna med, som har någon sorts isprutad skum som skydd, vilket är ok men inget spektakulärt, och bara på ovansidan av fingrarna (det ständiga problemet).

överlag är det nog bra handskar, jag hade önskat slippa modifiera dem på en gång, nu blir det en del tjockt läder på valda ställen.

För tillfället, när jag jämför dem med medium-handskarna, är det de sistnämnda jag ändå skulle föredra, detta pga den störra rörligheten och något hundring lägre pris (jag förstår verkligen inte varför Revival inte bara tog det tunna lädret från mediumhandskarnas undersida och satte dem på de här nya handskarna). Jag får se om några veckor igen om jag ändrat uppfattning.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."