Författare Ämne: Clements utmanad av polackerna...  (läst 15105 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Clements utmanad av polackerna...
« skrivet: 2010-10-10, 09:53:23 »
Kan inte låta bli att älska detta. Snacka om att ställa saker på sin spets.


För den som händelsevis har missat det: www.thearma.org/forum/viewtopic.php


Jag gillar polackerna. :D

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #1 skrivet: 2010-10-10, 18:44:56 »
Kanske lite "anger management" skulle hjälpa JC att inte reagera fullt så överdramatiskt i framtiden. Det är ju alltid lite träligt (ja, jag använder renaste närkingskan på ett forum med hjärtat i götet) när känslostormen lagt sig och man inser att man utmanat ett helt land på duell...





/Andreas

Utloggad Alexander Lundqvist

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 391
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #2 skrivet: 2010-10-10, 20:43:30 »
Festligt. Heja Polen!Jag orkar inte läsa igenom alla posterna, men vad var det för grej som var på gång i Danmark?
"-Allt kött är hö i tiden."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #3 skrivet: 2010-10-11, 09:42:47 »
Det var en dokumentärinspelning Om Talhoffermanuskripten för BBC (med Mike Loades tror jag) JC gjorde i Danmark (jag fick höra historien från Polackerna, eventet jag var på var det JC egentligen skulle komma till, så jag antar att de ventilerad sin frustrering genom att slå på mig o Scott, det kanske kan förklara alla mina blåmärken och ömmande knogar). Grejen är ju att Danmark och Polen inte är särksilt långt ifrån varandra, och polackerna var villiga att betala Clements för resan.





Det här lär ju vara årets Martial Challenge iaf :).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #4 skrivet: 2010-10-11, 09:44:26 »
Det bästa är fortfarande JC:s egen kommentar "It will be fun to see who is avoiding whom".


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #5 skrivet: 2010-10-12, 01:05:43 »
Ja, JChar verkligen bitit sig själv i svansen.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #6 skrivet: 2010-10-12, 07:02:26 »
Sen är det ju intressant hur Clements ständiga väpnare Randall ochStacy nu försöker vända det till att det är polackerna som oschysst nog har gjort detta offentligt och även antyder attpolackerna har påverkats av andra "ormar" (Snake = Jake N gissar jag) och att det är andra motiv som egentligen ligger bakom att Krzysztof lämnar ARMA och ordförandeskapet däri. Detta när JC faktiskt öppet och i en ganskanedlåtande och lätt paranoidtonutmanade vem som helst som vill fightas mot honom och antyder att ingen kommer att våga anta utmaningen eller att de senare kommer att dra sig ur.


Det är ju en rätt öppen inbjudan: "Ta med dig vem som helst". Mer än 20 personer antog hans utmaning och JChade själv specificerat tid och plats... Och han drog sig faktiskt ur (för andra prioriteringar...), trots att gratis resa och boende var fixat och klart. Polackerna har också hållit tyst om detta i åtta månader och kommenterar det publikt först när JC drog sig ur.


Veckans mest spännande såpa. Saknar bara litet filmat material. :)


Inte för att jag tror att JC inte kan sina saker och mig skulle han säkert ge duktigt med pisk. Men han kanske inte är lika pigg på att sätta dem på prov utanför ARMA,eller ens inom ARMA, om jag förstår Krzysztof rätt. Vi får se. Sju polacker står fortfarande och väntar med ett öppet antagande av utmaningen.


Sen är det ju intressant, och sorgligt,att ännu en ledande person inom ARMA väljer att lämna organisationen pga samma skäl; dvs slutenhet och isolering samt JC själv. Synd, för det finns mycket bra inom ARMA också, verkar det som. Inte minst duktiga och seriösa människor. Litet mer samverkan med resten av communityn hade varit bra. Som det är just nu verkar ARMA fortsätta på en linje som inte alla inom ARMA är beredda att ställa upp på.


Personligen undrar jag också hur stort ARMA egentligen är. Jag har ju försökt räkna medlemmar i alla klubbar världen över och ARMA har bara 14-15 avdelningar.ARMAOhio t.ex. har bara nio medlemmar och det finns säkert fler avdelningar med så pass få medlemmar även om jag inte har siffror för några andra ARMA-avdelningar. Så, det kan mycket väl vara så att det tom finns klubbar i Europa som är större än hela ARMA. Vilket inte på något vis förringar ARMAs betydelse genom åren, men är intressant nu när JC dessutom ska representera hela HEMA communityn i Unescos Martial Arts-sektion.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #7 skrivet: 2010-10-12, 09:41:01 »
Ja, hans personlighet drabbar organisationen mer än resten av världen. Randall är ett får och känns mest bara tragisk i sitt onyanserade stöttande av JC. Fråga Jake hur många medlemmar de har, han har nog hyfsad koll och är nog mer benägen än ARMA själva att ge en nyanserad bild. Jag misstänker att de är max samma storlek som GHFS, och jag skulle tippa att Ohio är om inte en av de större grupperna, så åtminstone representativ för ARMA generellt.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #8 skrivet: 2010-10-12, 09:48:05 »
Om man tittar på N. Houston-gruppen så är de 12 personer på bilden med texten Our study group. Inklusive ett barn. Quad cities säger inte att det är deras study group, men de frontar med en bild på 8 pers.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #9 skrivet: 2010-10-12, 13:58:49 »
För skojs skull så gick jag igenom ARMAs study groups och typiskt för dem är att de har 5-10 medlemmar. Det är dock svårt att veta vilka som existerar fortfarande och det kan också vara så att det finns någon enstaka större grupp.Men en rimlig uppskattning är att de har ca 200 medlemmar i USA. Max 300, och då är det mycket generöst räknat.


I Polen har de ca 50, men det kan ju snabbt ändras med tanke på det som hänt under senaste tiden.Mexiko har ca 11 och Grekland 33.Chile har en på gång, den första HEMA-klubben i Sydamerika isf, och jag har hört ryktas att det är en på gång i Sverige också. Totalt sett består alltså ARMA av nånstans runt 300 medlemmar världen över. Och då finns en tredjedel i andra länder än USA.


Det ändrar dock inte det faktum att ARMA har varit rätt inflytelserika och viktiga tidigt. Hur stor betydelse de har numera är dock en fråga värd att diskutera...

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #10 skrivet: 2010-10-12, 15:20:05 »
Citera
Roger wrote



Det ändrar dock inte det faktum att ARMA har varit rätt inflytelserika och viktiga tidigt. Hur stor betydelse de har numera är dock en fråga värd att diskutera...







Större betyldese än du kan tro, enligt dom själva : www.thearma.org/WoMAU2010.html Tydligen är JC representant för Hela HEMA-communitiet i en UNESCO-stödd kampsportsorganisation. Det är ju spännande att han tycker han kan representera ett community han inte ens vill vara en del av, utan att ha frågat någon om det är OK/blivit vald. hade han sagt att han är EN representatn för HEMA hade det var en sak, men nu skriver han att han ÄR representanten för HELA HEMA-rörelsen.


Mycket skit är påväg åt hans håll.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #11 skrivet: 2010-10-12, 15:48:35 »
Mm, det var bl.a. det jag tänkte på. Som sagt litet lustigt med en ledare för en ca 300pers. stor USA-centrerad organisation som ska representera en europeisk kampkonsttradition med ca 10 000utövare utspridda i 35 länder i Europa, Asien,Australien, och Nord- och Sydamerika. Detta utan att ha blivit vald.


Och eftersom det då egentligen är så att WoMAUs riktlinjer säger att traditionen ska komma från det land som organisationen är baserad i så borde det väl vara tomahawk, pilbåge, kastspjut, sabel och diverse krutvapen. Rapir, med litet god vilja, om vi räknar kontinenten och inte landet..Annars är det ju bara dryga 200 år bakåt i historien vi kan gå. Liechtenauer och Fiore känns inte så typiskt amerikanskt på nåt vis... Sen finns det nog andra amerikaner som fler hellre hade sett som representanter. En sån som Galas t.ex. :)


Dock till ARMAs försvar så är resten av communityn fortfarande inte så väl organiserad internationellt sett, eller ens nationellt. Där finns en hel del arbete kvar att göra och det är detta "tomrum" som JC utnyttjar. Men som sagt en skitstorm är redan i luften... HEMAAlliance och andra förbereder redan officiella uttalanden riktat till WoMAU. :)


Sen är det ju litet lustiga nationella, traditionella kampkonsttraditioner som ingår i deras lista... Det kanske inte är så meriterande att hamna på den listan. Frågan är vad WoMAU egentligen syftar till och hur bra koll de har på saker och ting.


En tanke... ARMAska ha en uppvisning med "full delegation" på WoMAUs festival 2011 i muséet.Vore det inte ett fint tillfälle för polackerna och ARMA att återförenas? Sparks would fly!:D

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #12 skrivet: 2010-10-13, 10:17:31 »
Resten av communityt är betydligt bättre organiserat än ARMA internationellt sett. HEMAC må vara en relativt lös organisation, men samlar betydligt fler människor än ARMA. Relationerna mellan WMAC, HEMAC ochHEMAA är fantastiska och har lett till ett ganska omfattande utbyte på många plan. ARMA är en formell organisation, med tydlig hierarki och struktur, men det är inte samma sak som att det är välorganiserat. Om ARMA var välorganiserat hade man inte cykliskt tappat så många av sina främsta medlemmar.


Initiativet om uttalande kommer för övrigt från HEMAC och kan väntas inom kort. Man kan nog säga att JC har börjat bränna lite för många broar för sitt eget bästa. Resultatet kan nog väntas bli ökad isolering, tyvärr.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #13 skrivet: 2010-10-13, 10:50:09 »
På många sätt har du såklart helt rätt och jag uttryckte mig kanske otydligt.Men på andra sätt verkar iaf ARMA vara rätt organiserat, med en gemensam "läroplan" en tydlig hierarki och organisation, ett system för att verka internationellt på ett gemensamt sätt, "certifiering"mm. Detta för ca 25 olika lokala studiegrupper. Dessutom har man en rätt rejäl site med många artiklar mm. Det betyder ju dock inte att organisationen fungerar bra, så som du säger, eller att den är särskilt representativ för resten av världen.


Men, ytligt sett för en extern part som WoMAU så ger de faktiskt ettstort och seriöstintryck ochJCkan ju snacka för sig.Jag själv trodde faktiskt att de hade många fler medlemmar än vad de verkar ha. Mer än en tredjedel lämnade ju ARMA i massflykten sist och vem vet var konflikten med polackerna slutar... Så ytan och insidan verkar skilja sig rätt kraftigt åt.


Jämför man sedan ytligt sett t.ex. mot HEMAC site så är den just nu väldigt klen:AEMMAoch HEMAA serdock stora ut,WMACser nystartade ut fortfarande, men på rätt väg. Sen har vi ju Feder, BFHS,AHSF och Fechtkunst Society. Det är många att hålla reda på, vilket ARMAutnyttjade tror jag. De poängterar iaf det i sitt uttalande.


Det är ju ett svårt jobb, men det hade varit bra med en paraplyorganisation ovanförde andra som sätter gemensammaregler för tävlingar, verkar för att ta fram utrustning etc. Några personer från varje organisation skulle kunna agera representanter.Jag vet att utvecklingen är på väg ditåt, men tills att det kommer på plats så tror jag att ARMA kommer att fortsätta försöka utnyttja situationen på olika sätt. Ur deras perspektiv har de rätt, eftersom de inte har någon större inblick i resten av Hemacommunity och inte samarbetar i någon större grad med andra organisationer. Detta till stor del eftersomabsoluta ledningen står i mer eller mindre konflikt med resten... I deras ögon ÄR de störst och mest organiserade.


Synd med splittringen. Jag hoppas att ARMAhittar rätt igen och öppnar upp sig.Det är dock svårt så länge JC sitter i toppen eftersom det har kastats så mycket skit fram och tillbaka. Det är ju nackdelen med en organisation som kopplas så hårt till en enda person. Han lär ju inte ta ett steg tillbaka än på några decennier.


Sen GILLARjag ju att HEMA inte är så himla organiserat eller hierarkiskt.Det är litet som när Internet växte fram. En gräsrotsrörelse där många engagerar sig och hjälper varandra med något för att de gillar vad de gör så himla mycket. Jag hoppas att det aldrig försvinner.

Utloggad henrik brammås

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Clements utmanad av polackerna...
« Svar #14 skrivet: 2010-11-12, 11:44:55 »
Har aktuell tråd raderats? Kommer bara in på en tråd som handlar om lazy vom tag och kan inte ens hitta ett inlägg av Clements.
/Henrik Brammås