På många sätt har du såklart helt rätt och jag uttryckte mig kanske otydligt.Men på andra sätt verkar iaf ARMA vara rätt organiserat, med en gemensam "läroplan" en tydlig hierarki och organisation, ett system för att verka internationellt på ett gemensamt sätt, "certifiering"mm. Detta för ca 25 olika lokala studiegrupper. Dessutom har man en rätt rejäl site med många artiklar mm. Det betyder ju dock inte att organisationen fungerar bra, så som du säger, eller att den är särskilt representativ för resten av världen.
Men, ytligt sett för en extern part som WoMAU så ger de faktiskt ettstort och seriöstintryck ochJCkan ju snacka för sig.Jag själv trodde faktiskt att de hade många fler medlemmar än vad de verkar ha. Mer än en tredjedel lämnade ju ARMA i massflykten sist och vem vet var konflikten med polackerna slutar... Så ytan och insidan verkar skilja sig rätt kraftigt åt.
Jämför man sedan ytligt sett t.ex. mot HEMAC site så är den just nu väldigt klen:AEMMAoch HEMAA serdock stora ut,WMACser nystartade ut fortfarande, men på rätt väg. Sen har vi ju Feder, BFHS,AHSF och Fechtkunst Society. Det är många att hålla reda på, vilket ARMAutnyttjade tror jag. De poängterar iaf det i sitt uttalande.
Det är ju ett svårt jobb, men det hade varit bra med en paraplyorganisation ovanförde andra som sätter gemensammaregler för tävlingar, verkar för att ta fram utrustning etc. Några personer från varje organisation skulle kunna agera representanter.Jag vet att utvecklingen är på väg ditåt, men tills att det kommer på plats så tror jag att ARMA kommer att fortsätta försöka utnyttja situationen på olika sätt. Ur deras perspektiv har de rätt, eftersom de inte har någon större inblick i resten av Hemacommunity och inte samarbetar i någon större grad med andra organisationer. Detta till stor del eftersomabsoluta ledningen står i mer eller mindre konflikt med resten... I deras ögon ÄR de störst och mest organiserade.
Synd med splittringen. Jag hoppas att ARMAhittar rätt igen och öppnar upp sig.Det är dock svårt så länge JC sitter i toppen eftersom det har kastats så mycket skit fram och tillbaka. Det är ju nackdelen med en organisation som kopplas så hårt till en enda person. Han lär ju inte ta ett steg tillbaka än på några decennier.
Sen GILLARjag ju att HEMA inte är så himla organiserat eller hierarkiskt.Det är litet som när Internet växte fram. En gräsrotsrörelse där många engagerar sig och hjälper varandra med något för att de gillar vad de gör så himla mycket. Jag hoppas att det aldrig försvinner.