Författare Ämne: Vänster Vom Tag?  (läst 8394 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Vänster Vom Tag?
« skrivet: 2010-10-29, 14:00:15 »
En fundering... Finns verkligen vänster Vom Tag för högerhänta?


De flesta manuskripten är väl rätt tydliga med att man som högerhänt ska börja med ett hugg högt från höger och om det inte sitter, jobba med tekniker för Krieg eller fortsätta med ett nachschlag från höger eller vänster. Att medvetet ställa sig i zufechten i vänster VomTag är då alltså "fel". Och nachschlag kommer ju oftast från utsträckta armar i något som liknar langort eller från Alber. När man väl är i Krieg går man ju inte tillbaka till Vänster VomTag och hugger från vänster.


Så, vilka specifika referenser finns det till att man står i vänster Vom Tag som högerhänt i manuskripten? Eller för den delen referenser till att man hugger högt från vänster som Vorschlag som högerhänt?

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #1 skrivet: 2010-10-30, 11:25:34 »
Hej Roger


Intressant frågeställning. Det enda jag rent manualtekniskt kommer att tänka på är referensen att man kan utföra huggen från båda sidor, vilket (med mycket god vilja) skulle kunna implicera vänster Vom Tag skulle kunna vara en utgångspunkt för dessa (ofta beskrivs ju huggen som kommande från axeln). Men, det är nog allt jag kan komma på just nu.


I träning växlar jag någon gång ibland till vänster Vom Tag för att bryta mina sparringpartners förväntningar om vad jag ska göra,men det blir sällan särskilt bra. Det slutar ofta med att ingen träffar med rena träffar. Undantaget ärom man hugger in med ett tydligt zorn och i kontakten mellan klingorna ger efter för kraft och går in med ett knappslag a la Fiore. Allt det här har väl dock mindre relevansför det rör sig inte om manualtekniker, strickt talat. Även Fiore betonar ju trots allt att man ska anfalla sitt första anfall från höger om man är högerhäntoch han motiverar det med att okorsade händer är starkare än korsade (i synnerhet när engageman uppstår), om jag minns rätt.


Ingen riktig hjälp men ändå ett par tankar/


Andreas

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #2 skrivet: 2010-10-30, 11:53:38 »
Mm, fast det är ju oftast så, precis som du beskriver, att det andra hugget, dvs nachschlag, kommer från bindning eller från utsträckta armar i langort eller hengen.Man går ju inte tillbaka till vänster VomTag först. Så, det är skillnad på vilken gard man antar i Zufechteninför det första hugget och vad man gör när man väl är "igång". På kortare distans använder man ju oftare de sekundära garderna.


Tittar man i manuskripten så finns alla andra primära garder beskrivna på båda sidor, men jag kan inte hitta något om VomTag på vänster sida. Hugh Knight skrev ett bra blogginlägg om detta för ett par år sedan och det är befogade frågor han ställer där. Vi vill gärna att allt ska vara symmetriskt och finns alla garder på båda sidor så "bör" även Vom Tag göra det. Men jag kan som sagt inte hitta något specifikt om det och det är en gard som inte direkt känns bekväm på vänster sida, till skillnad från Ochs, Pflug och Alber.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #3 skrivet: 2010-10-31, 01:07:56 »
Sitter i skrivande stund och läser Meyer och i hans dussack avsnitt talar han om att hugga från "Watch" från utsidan, vilket är vänster. Och Watch är den gard i dussack som mest på minner om Vom Tag. Ingen av garderna heter samma i långsvärd som dussack, i Meyers verk.


Sedan är pratar han även om att garderna inte är någon stationär position som man skall vara i, utan att alla garder och positioner är bara benämningar, för att kunna identifiera, rörelsemönstret så att systemet blir mer lätt överskådligt. Han pratar om att det positioner som man rör sig igenom för att kunna göra olika attacker eller försvar.


Är ju inte kanske rikigt OT, men däremot så märker jag att man inte bara kan läsa Meyers långsvärdsdel för att förstå vad han vill säga med sin bok. Man måste gå igenom hela boken för att få med alla återkopplingar till alla vapen som han beskriver.


Hoppas att mitt svar har gett någon klarhet i ämnet?


Tycker det är en intressant fråga.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #4 skrivet: 2010-10-31, 02:51:55 »
Jag vet ingen som säger att man ska stå i vänster vT i manualerna och själv tycker jag att hög vT (svärdet över huvudet) är bättre på alla sätt. Eller så ställer jag mej i vänster Ochs om jag nu måste stå med svärdet högt på min min vänstra sida.


En liten kuriosa om vänster vT är att diagonala hugg därifrån är galet bra när jag testhugger. Det behövs ingen kraft alls knappt för att hugga igenom, iom att man tvingas att hugga med korsade händer så får svärdet en perfekt eggvinkel mot målet. Detta mot rejäla tatamimattor.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #5 skrivet: 2010-11-01, 09:54:43 »
Att Ringeck avråder från vänster vT kan ju tolkas som att den förekommer. Själv tänker jag att vänster vT är betydligt svagare och jag behöver inte stå i den för att hugga från vänster. Men jag tänker också att Hugh Knight läser manuskripten som fan läser bibeln och att han älskar att vara kategorisk. Så jag tänker inte utesluta vänster vT (jag hamnar i den eller hög när jag gjort en attack och snabbt vill visa motståndaren att inte komma nära, för att jag är redo att hugga igen) som kategoriskt fel.
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Vänster Vom Tag?
« Svar #6 skrivet: 2010-11-01, 12:58:42 »
Bra synpunkter Anders. Och jag håller delvis med om Hughs sätt att läsa, men han har ibland också en del intressanta vinklar, så på så sätt tycker jag att det är kul med folk som sticker ut en del. Scott Brown vänder ju ibland också på saker och ting för att kontinuerligt utvärdera dragna slutsatser.


Jag kan också se poängen med vänster VT och även se anledningar till varför den inte behöver beskrivas, men ända kan förekomma. Det finns också en delMair-bilder samt ett gäng italienare ända tillbaka tillFiore som använder Vom Tag-liknande garder på vänster sida i "Zufechten". Och om Fiores lärare "Johannes från Schwabien" verkligenär vår favvo-Johannes så finns det kanske skäl att fundera över detta.


Men visst är det intressant att VomTag finns i ett otal varianter som högt eller till höger hållen gard och med spetsen pekandes i alla möjliga riktningar, men inte vid vänster axel, när Alber, Ochs och Pflug finns på båda sidor? Som jag ser det har det att göra med att fokus ligger på Vorschlag från högt höger i Zufechten. Det finns, från ett strikt teoretiskt perspektiv, helt enkelt inget behov av vänster Vom Tag där.