Författare Ämne: Zornhut & verschieben  (läst 6769 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Zornhut & verschieben
« skrivet: 2010-11-26, 19:31:38 »
Vi har jobbat med Zornhut & verschieben en del de senaste träningarna, bara för att visa de som inte vet vad det är så har jag letat lite bland sparringklipp. Zornhut är garden och verschieben är tekniken när man glider över sitt huvud med svärdet och in i en hengen.





Här vid 2:09 (fast jag går inte ner i garden helt och hållet, det är meckigt med fäktmask och handskar, jag tror det står i Meyer att man ska kunna se spetsen på svärdet i ögonvrån, här blir det mer blandning av zornhut och vom tag, men ni fattar nog poängen:www.youtube.com/watch





Och här vid 0:48 (samma sak här att jag inte går hela vägen ner i garden, måste träna mer att få in den ordentligt helt klart): www.youtube.com/watch

















Zornhut är bra att använda av flera anledningar, man ser förrädiskt öppen ut, men med verschieben kan man snabbt få spetsen mot motståndaren. Det går också väldigt bra at tinitiera väldigt kraftulla oberhaus därifrån, det kan se ut som om man lätt telegraferar när man börjar så långt bak, men med träning går det att få till riktigt bra, det är också en väldigt bra taktik att initiera ett oberhau från zornhut och sedan omvandla hugget till någon annan attack när man ser hur motståndaren reagerar (något som meyer pratar om), när man börjar så långt bak så har man lite mer tid att ändra attacken mitt i rörelsen.


Sen ser garden härligt Hollywood ut också, det ska inte underskattas.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Zornhut & verschieben
« Svar #1 skrivet: 2010-11-26, 19:37:17 »
Fiore har såklart något liknande (fast vänsterarmen ser ut att vara över ögonen medanMeyer visar den under ögonen, generellt är det iaf positionen man tar ganska naturligt innan man slår någon så hårt man kan med ett tillhygge, kolla på stickfighting eller baseball):


"This is also a Posta di Donna, the noble high guard, who uses her  malices to often deceive the other guards: you think I'm attacking with a  cut when I'm instead thrusting.  All I have to do is lift my arms over  my head, and I can deliver a good, quick thrust". - trans. Tom Leoni


Det låter i mina öron ungefär som verschieben.


"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Zornhut & verschieben
« Svar #2 skrivet: 2010-11-26, 21:14:54 »
Det finns faktiskt också något liknande zornhut och verschieben i Meyers stav. Från det han kallar Mittelhut/Nebenhut (han blandarihop begreppen litet och vi har valt att kalla det Nebenhut) förväntas man hugga ifrån vänster, men om motståndaren stöter in, parerar man åt vänster samtidigt som man (som jag tolkar det) snurrar medurs med höger fot, och hugger sedan in från höger med en hand.



Utloggad Anders Nilsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Re: Zornhut & verschieben
« Svar #3 skrivet: 2010-11-29, 16:18:08 »
I den här videon använder jag en variant mot Axel vid 2.26 ungefär.


http://www.youtube.com/watch\?v=PCrVfDDr-iY


Jag går dock inte ner i Zornhut, eftersom den signalerar vad jag tänker göra för mycket, utan jag passerar genom Zornhut och hugger bakom nacken så att säga.