Författare Ämne: Talhofferdokumentär  (läst 7526 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Talhofferdokumentär
« skrivet: 2011-01-20, 12:56:36 »
Om ni kollar på vår news feed till vänster på hemsidan så ser ni att national geographic har gjort en dokumentär om ett av Hans Talhoffer-manuskripten. Har man inte den kanalen (jag vet inte ens om den har sänts i Europa) och är en anhängare av open source och piratverksamhet så kan man ladda ner dokumentären från en välkänd torrentsida.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Erik Sternå

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re: Talhofferdokumentär
« Svar #1 skrivet: 2011-01-20, 14:30:34 »
Spännande att välja Talhoffer som källa. Visserligen är det väl det som är det bland det mest spännande (roligaste?) manuskriptet, men frågan är om man bör se det som representativt för historisk kampkonst.
"Du ska få håret klippt med ett svärd, och du vill borsta det först?"

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Talhofferdokumentär
« Svar #2 skrivet: 2011-01-20, 14:56:15 »
Det är ett av de komlettaste bevarade manuskripten! Både i text och bild. Men jag förstår vad du menar i och med att det kräver lite mer av den som tränar när det gäller tidigare kunskaper. Jag skulle säga att det är ett av de mest underskattade. De täcker mycket av enhandseggvvapen och dolk, massor av brottning en hel del långsvärd och pålyxa, dessutom en del rossfechten och duellsköldar. Jaja, jag är nog part i målet så jag slutar där... hehehe...





... men, dokumentären handlar till större delen om krigsmaskinerna i första halvan av boken. Fäktningen ligger i det första 20 minuters segmentet!





//Martin

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Talhofferdokumentär
« Svar #3 skrivet: 2011-01-23, 09:12:41 »
Medryckande typisk amerikansk dokumentär vars främsta mål är att beskriva hur mystisk och spännande allt är. (Liksom NG-dokumentärer ofta är) Hela upplägget förklaras med inledningsorden:


"This book reveals the secrets of medeival age far more advanced than future generations will ever imagin"


Och när de förklarar att:


"For the first time the royal library of Denmark is alowing the manuscript to be filmed"


Som om Danmarks stadsbibliotek har samma offentlighetspolicy som vatikanstatens bibliotek, har man lagt upp tillräckligt med mystisk dimma för att fortsätta med att beskriva följande ämnen från Talhoffers böcker (Jag misstänker att de inte strikt håller sig till det danska dokumentet utan blandar lite)


The juridical duel


The Man-Woman duel


The War machines


Medeival tanks


The "crayfish"


The two man Siege bell


The knights armour


The longsword


Halfswording


Diving suits


Knappast särskilt representativt för Talhoffer men tillräckligt udda för att göra en NG-dokumentär om. Långsvärdsdelen hastas förbi ganska snabbt för att komma till Mort-schlag som diskutteras mer grundligt (eftersom det är udda).


Men ändå sevärd

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Talhofferdokumentär
« Svar #4 skrivet: 2011-01-26, 11:02:17 »
Har inte sett dokumentären, men allt det där finns i manuskriptet. Det har legat online i flera år, så du har rätt i att danskarna inte håller särskilt hårt i det.


/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill