Författare Ämne: Nya ungerska federschwert  (läst 8516 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Nya ungerska federschwert
« skrivet: 2011-02-18, 21:50:48 »
När jag och Anders Korsberg var nere i Wien fick vi tillfälle att  känna på och sparringtesta de nya federschwert som den ungerske smeden  Peter Regenyei (Krisztina Nagys kille) relativt snart kommer att  lansera. Han hade med sig fyra olika prototyper. Skall posta de bilder  jag tog på dem snart.


Både jag och Anders tyckte de var helt  underbara att sparras med. Stabila i bindningen, lättrörliga och  välbalanserade, sköna och lagom långa grepp, och med jättebra flex i  yttersta tredjedelen. Rätt snygga var de också, trots att de var  prototyper. Och det tilltänkta priset är häpnadsväckande billiga 150?.  Dvs ungefär som en Hanwei-feder, men fem gånger bättre. Vill man ha  personliga modifikationer som en egen design på korset eller pommeln är han inte dyr på sånt heller.


Jag kommer definitivt att beställa en av dessa så fort han tar emot beställningar på dem.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nya ungerska federschwert
« Svar #1 skrivet: 2011-02-18, 22:02:07 »
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nya ungerska federschwert
« Svar #2 skrivet: 2011-02-18, 22:05:56 »
Det är alltså samme smed som just gjorde grymma sabelklingor passande till mina gamla svenska hjalt, och som gjort en helt underbar montante åt Matt Galas. Han är up and coming, och hans prylar kommer att bli dyrare framöver, det kan jag nästan garantera. Passa på och köp saker av honom medan ni har råd :-)


Här är hans (något rudimentära) websajt: http://armoury.sword.sg18.net/en/en_index.htm


Han och Krisztina kommer till Dijon och lär ta med sig prototyperna dit också (om han inte rentav har färdiga modeller då)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Nya ungerska federschwert
« Svar #3 skrivet: 2011-02-23, 22:06:54 »
Mkt intressant det här. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa en klinga på eran rekommendation. Körde ni dem mot några andra klingor, för att se om de stod emot andra svärd oxå, eller om det bara fungerar ihop?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Ronny Johansson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Re: Nya ungerska federschwert
« Svar #4 skrivet: 2011-03-23, 23:46:45 »
Jag får instämma med Robert. De ser mycket intressanta ut till det priset. På din rekommendation låtr det som om att de är prisvärda ur alla aspekter. Så när du besked att det går att beställa får du gärna beställa ett par till mig också. Jag föredrar det länhjaltet med päronknopp ( tror jag att det heter). Hälsningar Ronny

Utloggad Ronny Johansson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Re: Nya ungerska federschwert
« Svar #5 skrivet: 2011-03-23, 23:52:44 »
Det långa hjaltet skulle det stå i förra inlägget. Vad som händer i datorernas välrd stannar tydligen kvar där och ingen vet varför./ Ronny