Författare Ämne: Sabelfrågor  (läst 12034 gånger)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Sabelfrågor
« skrivet: 2011-06-27, 22:19:29 »
Vi har en del sablar nere på Hässleholms Museum, även harnesk och liknande. Kan garantera att vi nog har sabelmanualer med inne i biblioteket. Men dit in har vi stridsvagnsmekare inte nyckel :(

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #1 skrivet: 2011-06-27, 23:54:45 »
Vi har en del sablar nere på Hässleholms Museum, även harnesk och liknande. Kan garantera att vi nog har sabelmanualer med inne i biblioteket. Men dit in har vi stridsvagnsmekare inte nyckel :(



Tja, skulle du hitta någon jag inte har (se under Sabel/texter) skulle jag bli mycket lycklig. Vad som helst från 1800-talet jag inte har är oerhört intressant för mig. :-) Kanske finns det någon man kan prata med om att få komma och titta, och fota eller scanna eventuella böcker?


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #2 skrivet: 2011-06-28, 04:53:27 »
Det är vår ordförande Peter Alf du ska prata med i så fall :) Han har koll på det mesta vad gäller uniformer och utrustning inom den svenska armén. Han är både ordförande för muséets huvudstyrelse och föreningen jag tillhör, Garnisonsmuseum Hässleholms Vänner.


Enklaste sättet att få tag på honom är via muséets hemsida:

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #3 skrivet: 2011-06-28, 09:38:57 »
Det är vår ordförande Peter Alf du ska prata med i så fall :) Han har koll på det mesta vad gäller uniformer och utrustning inom den svenska armén. Han är både ordförande för muséets huvudstyrelse och föreningen jag tillhör, Garnisonsmuseum Hässleholms Vänner.


Enklaste sättet att få tag på honom är via muséets hemsida:




Trängtrupperna använde kavallerisablar (liksom förstås kavalleristerna), så vitt jag vet. Under andra hälften av 1800-talet var det modellerna 1854, 1864 och 1867 som gällde. En skarpslipad 1867 har jag själv och använder till huggträning ibland. :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #4 skrivet: 2011-06-28, 09:49:00 »
Undrar förresten om jag inte träffade Peter Alf på kulturkalaset i Göteborg i höstas när vi körde sabeluppvisning på Stadsmuseet..


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #5 skrivet: 2011-06-28, 15:03:21 »
En mycket trevlig man det! Före detta överstelöjtnant och gammal T4-officer. Dock är mig veterligen samtliga sablar vi har på muséet oslipade. Om jag ine har fel för mig så var tanken att de inte skulle slipas förrän i händelse av krig. Har för mig Peter berättade det.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #6 skrivet: 2011-06-28, 23:40:02 »
En mycket trevlig man det! Före detta överstelöjtnant och gammal T4-officer. Dock är mig veterligen samtliga sablar vi har på muséet oslipade. Om jag ine har fel för mig så var tanken att de inte skulle slipas förrän i händelse av krig. Har för mig Peter berättade det.



Jodå, det var standardförfarande precis som du säger. Vid unionsupplösningen var det visst nåt Värmlandsregemente som faktiskt fick order att slipa upp sina sablar om det skulle bli gränsoroligheter. Annars är det ont om "legitimt" slipade sablar.


Själv lät jag slipa min hos Muhréns i Göteborg, ett litet slipningsfamiljeföretag som kör med gammaldags metoder. Jag vet att det sänker antikvitetsvärdet, men sabeln är oerhört mycket mer värd för mig som huggträningsredskap än som antikvitet. Man lär sig väldigt mycket på skarphuggning som man inte kan lära sig på annat sätt.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Gladius, Scutum, svärd och sköld
« Svar #7 skrivet: 2011-06-29, 02:52:57 »
Kan tänka det!


Måste erkänna att man blev lite suget att skaffa sig en sabel efter man känt på de vi har på muséet hehe


Mycket man vill ha här i världen!


Men vad använder ni för sablar när ni sparrar med varandra?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #8 skrivet: 2011-06-29, 09:14:04 »
Men vad använder ni för sablar när ni sparrar med varandra?



Många olika, faktiskt. Bland annat svenska arméns övningssablar från 1800-talet i lite olika modeller. Vi har också två nyproducerade österrikiska sparringsablar gjorda av en Herr Dörfer som gjort sablar åt tyska studentfäktare i evigheter (men som nu tyvärr funderar på att lägga av då han är rätt gammal).  Vi har haft fyra Hanwei Hutton-sablar, men tre har gått sönder och när den sista pajar lär vi inte ersätta den. Vi har även två svenska 1800-talshjalt från trasiga övningssablar som vi fått en ungersk smed att producera nya blad som passar till.


Vi skall nu beställa nyproducerade hela sablar (inklusive hjalt) av samme ungerske smed (Péter Regenyei) eftersom vi var väldigt nöjda med klingorna. Just nu ligger beställningen på sex sablar (se tråd i Köp och sälj-forumet).


De som är mest populära att sparras med för tillfället är nog de "halvungerska".


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #9 skrivet: 2011-06-29, 14:24:49 »
Intressant :) För jag har nämligen inte hittat några trä- eller nylonwaster i sabelform.Däremot har jag ju sett Hanwei's sablar. Fanns en amerikansk webbshop innan som hette Noble Armory som gjorde olika svärdstyper för sparring. Dock var det med aluminiumklingor. Men de hade bland annat en huggare och en kavallerisabel av den typ som var populär bland hussarerna under Napoleonkrigen. Dock verkar det som de har kursat eller nått.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #10 skrivet: 2011-06-29, 14:56:44 »
Intressant :) För jag har nämligen inte hittat några trä- eller nylonwaster i sabelform.Däremot har jag ju sett Hanwei's sablar. Fanns en amerikansk webbshop innan som hette Noble Armory som gjorde olika svärdstyper för sparring. Dock var det med aluminiumklingor. Men de hade bland annat en huggare och en kavallerisabel av den typ som var populär bland hussarerna under Napoleonkrigen. Dock verkar det som de har kursat eller nått.



Knightshop kommer att släppa nylonsablar rätt snart. Vi kommer nog provbeställa några, kan vara bra för nybörjarsparring, för folk som är lite nervösa. Kanske också för när man skall hårdträna kast och brottningstekniker (det är alltid lite risky att folk kan landa på en stålsabel som ligger på marken och skada sig, det kan vara lite säkrare med nylon) Ialla andra sammanhang är ju stål så överlägset mycket bättre att jag inte ser någon anledning att använda något annat.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #11 skrivet: 2011-06-29, 15:10:23 »
Ska ta och kolla in det :) Har ju än så länge ingen lokal förening här i Hässleholm att träna med. Så jag får börja med att skaffa in vad jag kan tänkas behöva och sedan leta upp någon med liknande intresse innan det kan bli tanke på att börja sparra.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #12 skrivet: 2011-06-29, 23:53:23 »
Ska ta och kolla in det :) Har ju än så länge ingen lokal förening här i Hässleholm att träna med. Så jag får börja med att skaffa in vad jag kan tänkas behöva och sedan leta upp någon med liknande intresse innan det kan bli tanke på att börja sparra.



Om du har lust kan vi ju ta ett litet miniträningsläger på en dag ellet två nån gång framöver när du hittat ett villigt offer.. eh, jag menar träningspartner. Det går förstås också att lära sig helt på egen hand enbart från böckerna, men en tränare är en enorm boost för hastigheten man lär sig i, särskilt i början. Jag skulle nog påstå att den nivån jag kan få upp någon (som är någorlunda i form och gärna har lite erfarenhet från någon kampsport sen tidigare) till på två dagar motsvarar vad jag själv låg på efter över ett års självstudier. Och så slipper man göra alla de dumma misstag man obönhörligen gör när man självstuderar. Trust me. :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #13 skrivet: 2011-06-30, 18:04:28 »
Tackar, det hade vatt riktigt kul :)


Åker dock till Frankrike i morgon och blir borta fyra veckor så jag får vänta med att leta sparrpartner tills jag kommit hem igen.

Utloggad Max Johansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re: Sabelfrågor
« Svar #14 skrivet: 2011-08-28, 03:41:03 »
Då har man införskaffat en sabel då :) Det blev en svensk kavallerisabel M/1893 gör gruppbefäl och meniga. Inköpet gjordes självfallet på årets eminenta Möllerödsdagar tillsammans med ett Järnkors av 2:a klass anno 1914. 1700:- för sabeln och 520:- för järnkorset. Lite svårt att få plats med sabeln i Pansarvärnskanonvagnen dock :P