Författare Ämne: Rapport: Føreningsfestivalen 2013  (läst 6998 gånger)

Utloggad Nicolas Gallardo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 870
    • Visa profil
Rapport: Føreningsfestivalen 2013
« skrivet: 2013-11-17, 22:12:38 »
Hej, GHFS!

Søndag 10e november deltog føreningen på Føreningsfestivalen på Nordstan!

Vi blev runda 15 pers som gjorde en jættebra insats på årets mæssa. Våra medlemmar var exemplariska i att samtala och visa vad vår verksamhet gick ut på till passerande och intresserade.

Vårt "stand" bestod av två bord, två laptops som visade SF live streamen, två stolar, massa feders/sablar och hjælmar samt uppklædda fæktare. Platsen vi fick var lite inklæmd, mitt i klungan av stands. Många føreningar var vældigt tidiga och vissa hade fått sina platser givna i førvæg før att førenkla uppvisning av deras verksamhet.
Detta var dock inget problem før oss då det var ganska sjælvførklarande vad vår førening sysslar med. Samtliga av oss stod med sværd i hand och var tillgængliga att tala med från start till slut.

50 minuter fick vi på uppvisningsytan. Sabel och långsværd blev årets vapenslag. En GHFSare stod i ringen och høll tid, skøtte pauser och avbyte mellan fæktarparen. Sjælv fick jag en mic i handen(som var drygt svår att skrika i før att høras) før att berætta om GHFS och vad som hænde under uppvisningsfighterna.

Vi startade det hela lugnt med enkel uppværmning før fæktarna, før att sedan gå øver till 15 minuters full sparring parvis a 1.30min+1.30min med 15 sekunders paus mellan. Dærefter øppnade vi golvet før folk att prova på och stælla frågor. Som avslutning kørde vi 15 minuter till med full sparring parvis och sista minutrarna som øppet golv før publiken.

Publikens reaktion var i god ordning att stirra storøgt och applådera. De som vågade sig upp før att prova på var vældigt glada och førtjusta øver att få lite personlig kontakt med riktig fæktning och riktiga fæktare.

Den grupp som gav oss mest uppmærksamhet var utan tvivel barn mellan 6-12 år. Det var påtagligt att både førældrar och barn blev besvikna øver att vi inte hade barngrupp att erbjuda. Næsta år hoppas vi kunna ge en uppvisning dær barngruppen också ær med!


Många tack till alla medlemmar som stællde upp och kom och hejade på oss under mæssan. GHFS ær en ideell førening som andas och lever genom medlemmarnas insats. Ni ær underbara!


//Nicolas Gallardo
Ordførande
GHFS 2013
Stå upp fær GHFS och GHFS står upp før dig!