Författare Ämne: Tack för 2015  (läst 8166 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Tack för 2015
« skrivet: 2014-12-19, 12:35:29 »
Hej alla!

Ville bara tacka för ett härligt 2014! Det är grymt kul att stavgruppen både har växt och utvecklas så som den gör. Alla som är intresserade av att prova på är hjärtligt välkomna igen söndagen den 11e januari kl 10, på Katrinelund.

Till nuvarande medlemmar i stavgruppen: Jag hoppas att ni tycker att träningen är intressant och givande, även om den ibland är en smula inkonsekvent och splittrad. Jag försöker konstant utveckla träningen, men som ni vet är det ingen annan som egentligen tränar europeisk stav med den dedikation vi har, så det är mycket pionjärarbete fortfarande. Just nu jobbar jag på att revidera grundtänket i träningen och det kommer att löpa vidare även under våren.

Häromdagen la jag upp en minibok i digital form ang Meyer’s stav. Den fungerar i princip som ett grundkurshäfte, särskilt med Forgengs översättning av Meyers bok som självklart komplement. Jag rekommenderar starkt att ni laddar ner häftet och köper Forgengs bok. De båda hittar ni här:

http://www.hroarr.com/manuals-books/new-manual-section/?did=24

http://www.pen-and-sword.co.uk/The-Art-of-Combat-Hardback/p/8092

Min plan är fortfarande att vidareutveckla träningen mot mer eget ansvar och egna studier, naturligtvis med guidning från min sida, utifrån mina tolkningar och tankar, men grunden är att ni alla själva måste ha en egen relation och ett förhållningssätt till den kampkonsttradition vi studerar. I detta är träningsdagbok viktigt, så som vi pratat om tidigare. Om ni inte har påbörjat en sådan så rekommenderar jag återigen starkt att ni gör det snarast.

För de som inte har fäktmask än, så hoppas jag att ni har önskat er det i julklapp. Det underlättar både för er själva och er träningspartner, eftersom ni har svårt att göra övningarna korrekt utan en sådan. Det är också bra att på sikt skaffa skor med flat sula, dvs utan häl. Löparskor passar inte för fäktning och försämrar hela er kroppshållning. Handbolls- tennis- brottnings eller fäktskor funkar bättre. Även ”barfota”-skor.

Ser fram emot ett nytt spännande 2015!

Roger