Författare Ämne: Strid med dolk  (läst 16305 gånger)

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Strid med dolk
« skrivet: 2006-12-10, 18:18:22 »
Jag har köpt Medieval and Renaissance Dagger Combat (Jason Vail) till föreningen och håller på att läsa den. Trevlig läsning och jag inser mer och mer att jag gärna sätter kniven i någon

Finns det fler bra böcker som behandlar strid med dolk? Finns det fler personer i GHFS som vill lära sig strid med dolk? Någon annan förening som redan haft undervisning i ämnet och som kan tipsa om fler bra böcker, bra undervisningsmetoder, övningar mm?

*nyfniken*

(Visst inte om jag skulle lägga tråden här eller i GHFS interna forum... Tänkte att diskussionen skulle komma fler tillgodo här...)
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #1 skrivet: 2006-12-11, 16:33:46 »
Gött, den står på min önskelista med, beställs vid nästa studielånsutbetalning! Den har fått massa beröm tydligen.

SÅvitt jag vet finns det ingen annan bok som behandlar historisk dolkfäktning specifikt, om man inte tar med översättningar på manualer. Jag har tränat dolk med ARMA, det är väldigt mycket som är likt Ringen, de går in i varandra i mångt och mycket. kan inte komma på att vi hade några specifika övningar/lekar just för dolk, men långsamsparring är faktiskt väldigt givande, i mitt tycke.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Mattias Ånmo

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #2 skrivet: 2006-12-11, 16:58:57 »
Mitt hetaste tip är codex wallerstein.. mycket dolk i den boken...

Det lilla jag sett av arma och dolk (uppvisning på skokloster) var inte så upphetsande.. teknikmässikt var det inget fel men rent avstånds mässigt vad det bedrövligt.. inget illa mnt men anmäkningsvärt

Tips från cochen: Tänk på 1. Från vilket avstånd sker en knivfight på riktigt 2: vad har jag för kniv.

/Mattias
"Gone ronin, för tillfället klubblös"

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #3 skrivet: 2006-12-11, 18:18:41 »
Citera
Mattias Ånmo wrote
Mitt hetaste tip är codex wallerstein.. mycket dolk i den boken...

Det lilla jag sett av arma och dolk (uppvisning på skokloster) var inte så upphetsande.. teknikmässikt var det inget fel men rent avstånds mässigt vad det bedrövligt.. inget illa mnt men anmäkningsvärt

Tips från cochen: Tänk på 1. Från vilket avstånd sker en knivfight på riktigt 2: vad har jag för kniv.

/Mattias


Lungt, jag tar inte tilla upp, jag tränade med ARMA Falun, skokloster ligger inte där, det var en annan study group.

Wallerstein är bra, det är den jag har kört mest ifrån. Att det är rondelldolk som avses är nog de flesta medvetna om.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #4 skrivet: 2006-12-11, 19:47:37 »
Jag gick på Guy Windsors båda dolk seminarier på Swordfish. Det var i och för sig mest träning för försvar mot dolk och de tre vanligaste attackerna Mandritto (högg ovanifrån), Soto (stöt mot magen) och Reverso (backhand mot huvudet). Allt enligt Fiori. Jag fick mersmak och tränar gärna dolk


// Conny

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #5 skrivet: 2007-01-10, 02:47:54 »
Tränar gärna dolk med. Nicklas, har du möjlighet att titta på lite dolk och komma med ett litet introduktionspass någon torsdag?  får vi det att funka kanske man kan lägga in en liten kombogrej på måndagar med dolk+brottning, de verkar ju mera närbesläktade än svärd + brottning. så får vi till den där studiecirkeln som vi pratat om.
Aja.. mera snack om det på lördag.

Utloggad Mattias Ånmo

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #6 skrivet: 2007-01-24, 12:53:09 »
Hej igen till alla!
mitt första inlägg på länge.

Jag har ett mönster där man lär sig de flesta av fiores tekniker ovanifrån på ett kick.. tar  ca 10min från varje träning ska bara rota fram det ur huvudet och fixa en film till er om ni är intresserade.

Gjorde ett band med teknikerna från David och ylva  i MHFS som lärde mig dem
"Gone ronin, för tillfället klubblös"

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #7 skrivet: 2007-01-24, 14:03:08 »
Vi är intresserade!
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Strid med dolk
« Svar #8 skrivet: 2007-01-24, 15:40:00 »
Helt klart intresserade


// Conny