Författare Ämne: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning  (läst 41555 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« skrivet: 2007-09-29, 21:51:15 »
Jag har planerat att relativt snart beställa lite saker från en amerikansk leverantör, Police Supply Online\(PSO\), som (till skillnad från de flesta liknande företag) faktiskt levererar till Europa.

Framför allt handlar det om handskarna Hatch CRT100, som har fått väldigt bra recensioner i HEMA-kretsar men som är svindyra att beställa från leverantörer i Europa (de få som alls har dem). TimeSeller har dem till exempel, och tar 90 euro exklusive frakt, dvs 830 kr.

PSO, däremot,  tar 56$ exklusive frakt. Med den nuvarande låga dollarkursen blir det 370 kr, dvs under halva priset jämfört med TimeSeller. Problemet är att de tar 40$ i total fraktkostnad oavsett om jag beställer ett eller fyra par. Det skulle med andra ord vara trevligt att sambeställa några stycken. Är någon mer intresserad?

Jag kommer förmodligen också att beställa knä- och smalbensskydden Hatch TS70, främst för att använda till sabelsparring där knät är ett vanligt mål. De kostar 42$ på PSO.

Jag funderade även lite löst på kropps- axel- och överarmsskyddet Hatch CPX2000 för 67$ men får se om jag bryr mig om det.

I vilket fall, folk som är intresserade av att sambeställa saker från denna leverantör inom en snar framtid får gärna posta på tråden eller höra av sig till mig.

Handskstorlek var det någon som frågade om.. de har en sida för det på http://www.dtdistributors.com/howtomeyogls1.html.
Själv är jag precis i lägre segmentet av  Large-storleken, så det lär bli det jag tar.

-Engström

PS. Jag vill poängtera att det absolut inte är något fel på de lacrossehandskar föreningen säljer. De är jättebra. Jag bara hoppas att dessa skall vara ännu ett strå vassare (lite mer slitstarka, lite smidigare, skydd för sidan av lill- och pekfingret), men det är alltid ett risktagande att vara först med att beställa en ny grej.. och priset är ju något högre.

Caveat emptor.
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #1 skrivet: 2007-09-30, 09:44:06 »
Citera
Andreas Engström wrote

  Framför allt handlar det om handskarna Hatch CRT100,

Handskstorlek var det någon som frågade om.. de har en sida för det på http://www.dtdistributors.com/howtomeyogls1.html.
Själv är jag precis i lägre segmentet av  Large-storleken, så det lär bli det jag tar.

 


Hej Andreas!

Jag köper gärna ett par Hatch CRT100 handskar. Jag värderar rätt storlek högt och eftersom du lämnat information för storleksmätning verkar detta vara ett utmärkt alternativ. Med dem kan man kanske ta träffen, ifall det kommer till det, istället för att slaviskt följa devisen "Bättre fly än illa fäkta".

Jag verkar ligga precis i mitten av storlek Medium (exakt lägre gräns när jag tar åtdraget avslappnat mått och exakt övre gräns när jag tar  åtdraget mått med maximalt spänd hand.) Det enda frågetecknet är fingerlängden för respektive storlek. Jag har korta fingrar och som du kanske vet så kan ofyllda fingerspetsar vara katastrofalt för greppet och vid motsatt förhållande så får du rörlighetsproblem med för korta handskfingrar.

Kan man vara mer jobbig och krävande eller?

mvh
Christian Bergsten Karlsson

Utloggad Fredrik Svensson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #2 skrivet: 2007-09-30, 11:04:15 »
Tjena Engström!


Jag tar ett par med samma storlek som dig. Kom ju fram till att vi har samma storlek på händerna.


Fredde
Exercitatio artem paravit - "Övning ger färdighet"

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #3 skrivet: 2007-10-03, 13:41:09 »
OK, det var tre stycken.. någon mer vore bra för att få ner fraktkostnaden ytterligare, så jag avvaktar lite till.

Christian, angående din storlek så skall ju måttet tas löst, inte åtdraget. Men medium kan säkert funka bra, särskilt om du vet med dig att du har korta fingrar.

Personligen tar jag large därför att jag hellre har lite för långa handskfingrar (vilket i så fall kan modifieras med ett litet "U" av neopren eller liknande längst fram i fingerspetsen om man störs av det, vilket i så fall också förbättrar skyddet) än för korta. För korta innebär ofta att yttersta fingerspetsen sticker fram under den yttersta skyddsplattan när man greppar runt något.

Det finns inget att göra åt för små handskar, medan lite för stora alltid går att modda så att de funkar.

Men två large, en medium hittills alltså. Kom igen om det finns någon mer intresserad (jag gissar att min timing är dålig och att de flesta just köpt de nya lacrossehandskarna, men någon mer kanske det ändå finns?)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Mats Sjöberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #4 skrivet: 2007-10-04, 10:49:47 »
Hej! Jag vill gärna köpa ett par om det går bra att jag hämtar dom under swordfish.

Storlek: medium


Mvh


Mats Sjöberg - MHFS

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #5 skrivet: 2007-10-04, 10:57:24 »
Visst jag kan väl också hoppa på då, lacrossehandskarna känns nästan lika osmidiga som plåtvantarna även om de är mycket lättare. Ska kolla upp storlek så fort jag hinner (dvs senare idag).

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #6 skrivet: 2007-10-04, 11:07:16 »
Citera
Mats Sjöberg wrote
Hej! Jag vill gärna köpa ett par om det går bra att jag hämtar dom under swordfish.

Storlek: medium


Mvh


Mats Sjöberg - MHFS

Självklart går det bra!

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #7 skrivet: 2007-10-04, 18:36:17 »
Ok, två medium, två large, en osäker :-)

Jag väntar tills söndag kväll, sen beställer jag. Och jag tar ett par benskydd också. Jag vill köra sabel ordentligt snart. :-)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #8 skrivet: 2007-10-06, 00:00:01 »
Hördu Kristian, vad skulle du ha för storlek? Behöver veta innan jag kan beställa..

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #9 skrivet: 2007-10-06, 07:22:07 »
Citera
Andreas Engström wrote
Hördu Kristian, vad skulle du ha för storlek? Behöver veta innan jag kan beställa..

-Engström


Om det är mig du avser så önskade jag ett par Mediumhandskar. (Med de mått jag tog har de lös passform i arbetsområdet och handskarna blir trånga bara  vid extremrörelser, vilket är precis som handskar ska vara.)

mvh
Christian Bergsten K.

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #10 skrivet: 2007-10-06, 13:12:53 »
Med risk för att de blir lite för stora (better safe than sorry) så tar jag ett par medium!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #11 skrivet: 2007-10-06, 19:14:05 »
Det var faktiskt Kristian med K jag undrade över. :-) Och fick svar från. Men fint, nu har jag allas storlekar. Väntar tills söndag kväll med att beställa.

-Engström

PS. Faktum är iofs att jag inte 100% vet om Kristian "Tyrann" stavar med K eller inte. Jag har bara fått för mig det. :-)
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #12 skrivet: 2007-10-06, 19:23:11 »
Jodå jag stavar med K... eller pratar vi om mig nu? GAH! Så förvirrande.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #13 skrivet: 2007-10-06, 20:46:26 »
Jodå, vi pratar om dig, K.

-A
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Timur Tunovic

  • GHFS tränare
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 256
  • Tränare Svärd & Bucklare
    • Visa profil
Re: Hatch CRT100 kravallhandskar beställning
« Svar #14 skrivet: 2007-10-07, 10:48:06 »
Hej! Är intresserad av ett par handskar, är dock osäker på storlek, vi kanske kan utröna detta på träningen idag? Undrar också vad fraktkostnaden kommer att ligga på?