Författare Ämne: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-  (läst 10641 gånger)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« skrivet: 2007-11-20, 04:21:35 »
(om andreas eller annan admin vill editera min text ar de valkomna.. kan ju inte skriva helt svenskt alfabet.)

ett shielhaug utgar fran vontagh, med en fran sida till sida svepande rorelse av svardet. svardet halles rakt, med armarna  utstrakta framfor dig. kontakt sokes med motstandarens oberhaug alternativ plugh position eller stot. vid kontakt foses motstandarens svard at sidan, sa att det komma att visa falskeggen gentemot motstandaren (korta eggen) varpa man later sagda egg falla nedanpa  motstandarens huvud, eller lamplig kroppsdel fran ovan.
notera att shielhaug ar amnat for motstanderns svaga del av svardet, da det ar tankt att kunna kontra den klumpige oxen som rusar fram.

fotarbetet ar av stor vikt da shielhaug ar valdigt avstandskanslig och maste komma i just det ogonblick som kroppen, befinner sig innanfor motstandarens cirkel av rackvid. ett for tidigt shielhaug och det blir for latt for motstandaren att dra tillbaks sitt vapen och undvika tekniken, ett for sent utfall betyder att motstandarens teknik med storre sannolikhet kommer att fa kontakt och darmed avsluta leken.

fordelaktigt i fotarbetet torde vara att stiga in pa den oppna sidan av din motstgandare, i fallet med en hogerhant, pa din hogra sida.
och finner du att din motstandare vindar upp for att mota  din spetts da den faller mot hans huvud, fortsatt med fart forbi och under hans arm pa hoger sida, sa det att du kan skara upp han fran brostet och ned mot hoften, samt komma bakom honom, pa saker platts och med mojlighet att fritt valja oppning for avslut utan hans kannedom.


ok.. funderingar som jag mott har nere da..  ska man i inledningen da man moter klingan av sin motstandare traffa med en san eller falsk egg enligt manuskriptet?

och kan man saga att skiftandet av tummen skulle kunna tydas som en tillracklig andring av greppet for att det ska bli omvant upplagg av san och falsk egg i detta fallet? (exempelvis enligth swerch haug)

for om sa inte vore fallet, utan att man enligth text borde mota upp motstandarens klinga initialt med en falsk egg, och utfora rotationen innan man kommer i kontakt med denne, blir det en enligth min uppfattning nagot konstlad ansatts, men effektiv om man antar att man moter ett kraftigt hugg fran vontag fotarbetet ar nara nog detsamma , med undantag av att du inte kommer komma undan at sidan med samma latthet. och du maste ga mera rakt in. principielt kan det liknas vid att gora en block i vanster ovre hengen med falsk eggen... sa jag undrar hur man ordagrant borde tolka det hela... *kliar sig lite i huvudet*

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #1 skrivet: 2007-11-20, 08:35:06 »
Orkar inte editera just nu. :-)

Det är tämligen glasklart i manualerna att schielhau träffar direkt med korta eggen. Finns inget direkt stöd för någon "svepande rörelse från sida till sida" i texterna heller, vad jag vet. Inte heller för tumgreppet, även om det är ganska logiskt.

Vad som faktiskt sägs är i princip "Hugg från höger axel (samma bana som ett zornhau) och i hugget (alltså innan du binder/träffar) vänd klingan så att den träffar med korta eggen, och fånga samtidigt motståndarens svaga med ditt starka." Alltså ingen ett-två-rörelse "fös undan först och hugg sedan" utan en enda rörelse.

Däremot kan man naturligtvis också göra som du säger, först göra en absetzen och sedan från bindningen göra ett schielhau. Det sägs ju på flera ställen att man från winden kan göra "alla hugg och tekniker". Men det är inte det som är ett "kanoniskt" schielhau. I sin grundform är det en enda rörelse, försvar och attack i ett.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #2 skrivet: 2007-11-20, 08:36:43 »
Behöver du referens till originaltexterna för att styrka detta kan jag gräva fram dem lite senare.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #3 skrivet: 2007-11-20, 11:15:45 »
ok.. nu blir jag fundersam.. du moter altsa upp inkommande klinga med en falsk egg. hur vrider du handerna utan att de gar av da du traffar honom i huvudet med samma sida? eller har jag missat nagor i fotarbetet?

eller har du en annorlunda cirkular rorelse?
till syvendes sist.. traffar du egg mot flata.. flata mot egg eller egg mot egg? idealt nu.. allt kan ju handa i sparring.

och om du nu traffar mera mot flatan.. testga nar du far tid kraftfulla (den kraftige oxen) hugg mot den bindningen.. och se om du haller med om att den inte haller. inte mot bestamda harda hugg med stal.. shinai.. vist.. men inte stal av typen anders har.. kanske lattare klingor likt myern. vidare ar risken for studs ganska hog.. i vart fall det jag testade.

....... vantar andaktigt pa mera input.....

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #4 skrivet: 2007-11-20, 16:22:02 »
Okej, jag förstår faktiskt inte riktigt frågan. Men du vet väl hur vi gör schielhau? Kasta ut händerna, passera, låt den falska eggen träffa motståndarens högra axel. Motståndarens klinga träffar din starka flatsida. Om hans hugg är lågt, så träffar du möjligtvis mot hans flatsida med falskeggen, men då har han konstig huggvinkel. Allt, som Andreas sa, i en rörelse.

Jag har gjort det i fullfart, med just mitt stål (som knappast är riktmärke för bra svärd för övrigt), och det fungerar alldeles utmärkt.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #5 skrivet: 2007-11-21, 08:53:13 »
mmm.. jag vet hur jag gor shielhaugh. men det verkar finnas lite skilnad i vara ideer.
och traffar du med flatan.. ar du ju valdigt utsatt for inkommande handtraffar.. eller?
eller har du med korset som stoppare nedat.. om nu svardet kommer in i hog fart? eller tanker du att du avbryter hans inkommande energi sa mycket att du inte behover ora dig?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #6 skrivet: 2007-11-21, 11:05:07 »
Korset är definitivt extremt viktigt som "stoppare nedåt", speciellt  när någon hugger in kraftfullt horisontellt. Jag håller inte riktigt med Anders om att det är din flatsida som träffar heller (och jag tror inte att det i praktiken är det när han gör tekniken). Även om din flatsida helt kort berör hans klinga är det inte den som träffar motståndarens klinga, det är den korta eggen som tar upp majoriteten av energin. Om det blir hans egg (i vinkel, inte rakt emot) eller hans flatsida som träffas av din korta egg beror på i vilken vinkel hans attack kommer in. Däremot är det alltid ditt starka som träffar hans svaga.

Enda situationen jag kan komma på när det skulle bli 100% att ens flatsida träffas vore om motståndaren mitt i hugget helt byter mål och satsar på att slå ens svärd rakt åt sidan.. varvid man antingen gör durchwechseln eller, om han träffar,  utnyttjar energin till att slå runt till andra sidan.

-Engström

PS. Tror vi pratar förbi varandra lite, det skulle gå på fem sekunder att visa fysiskt.. :-P
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #7 skrivet: 2007-11-21, 11:16:06 »
Citera
MagnusH wrote
ok.. nu blir jag fundersam.. du moter altsa upp inkommande klinga med en falsk egg. hur vrider du handerna utan att de gar av da du traffar honom i huvudet med samma sida? eller har jag missat nagor i fotarbetet?

eller har du en annorlunda cirkular rorelse?

Träffar väldigt sällan i huvudet. Träffar antingen axeln rakt uppifrån, armarna rakt uppifrån eller så hamnar spetsen mitt framför bröstet/ansiktet på motståndaren, i läge för en stöt.

Skulle jag mot förmodan träffa i huvudet skulle det vara rakt framifrån, rätt in i ansiktet, och bero på att jag inte hunnit få ut mina händer tillräckligt långt åt sidan. Lite farligt för mig själv med andra ord.

Målet för ett schielhau är inte huvudet, Ringeck säger väldigt uttryckligt att det är höger axel man siktar på (och hamnar man på lite längre distans blir det i så fall armarna som kommer att träffas, helt naturligt).

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Shielhaugh speil -teknik,tolkning-
« Svar #8 skrivet: 2007-11-21, 15:15:06 »
Det här är en omöjlig diskussion. Jag menar att flatsidan är det som sätter stopp, eftersom att säga att det är den korta eggen innebär att hugget ska stoppa det inkommande med en nedåtgående rörelse, vilket inte är fallet. Du faller inte på ovansidan av motståndarens klinga (även om eggarna kanske har vinkel mot varandra). Du ska inte försöka trixa din klinga över motståndarens, det öppnar bara upp dig. Jag är säker på att du vet hur man gör, och om motståndaren bara hugger på dig, och med stor kraft, så kommer det att fungera. Om han hugger kontrollerat, eller mot klingan, så funkar det inte.
Och självklart sätter korset stopp för inkommande hugg, men endast i ett fåtal fall när det blivit knasigt.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill