Författare Ämne: Underhåll av stålsvärd  (läst 13437 gånger)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Underhåll av stålsvärd
« skrivet: 2008-01-09, 07:00:43 »
Jag har försökt ta reda på lite hur man lämpligtvis tar hand om sitt stålsvärd och kommit fram till att det är något av en djungel.



[/b] Att regelbundet olja in svärdet är naturligtvis väldigt vettigt men lämpligaste metoden, vilken olja och vilket arbetsmaterial är mindre tydligt. Vi använder svärden praktiskt och de kommer att utsättas för fukt och andra problemkällor oftare än ett dekorationssvärd görs så inoljning verkar vara något man inte skall spara in på.
1: Borttagning av gammal olja. Jag har läst flera metoder. Den ena torkar man bara bort oljan med pappersnäsduk eller liknande innan man fortsätter. Den andra är mer genomgående. Torka först av med en mjuk tygbit, strö över oljeabsorberande pulver (ex: talk) och torka bort det med ett mjukt tyg. Några källor säger man kan använda lacknafta eller liknande för att lättare få bort gammal olja.
2: Val av olja: De flesta säger att man skall undvika universaloljor som 5-56 och WD-40 eftersom de inte håller någon längre tid och kan orsaka skador. En lättflytande icke-organisk olja, symaskingsolja eller vapenolja verkar populärt. Specialoljor för ändamålet nämns ofta. Silikonspray har nämnts som fullgott alternativ på några ställen. (Har du lädertäckt hjalt se till att ingen olja kommer på den utan underhåll den med lädervax.)
3: Inoljningen: Inga konstigheter. Applicera olja och stryk ut till ett tunnt lager med längsgående dragningar med en mjuk trasa.
4: Hur ofta: För dekorationssvärd i torr miljö verkar en gång i kvaratalet räcka men i fuktiga miljöer minst en gång per månad. På det sätt som vi använder svärden undrar jag inte om det idealiskt skulle göras efter varje användning men åtminståne en gång i veckan.


Hur man tar bort Rost, Jack och Repor?[/b]

Rost: (när någon klåfingrig gäst tallat på klingan)
Längsgående långa drag med olja och stålull eller märgelduk (scotch-brite) rensar bort ytrost på nolltid tydligen. Att dra en bit koppar över rosten skall också fungera utmärkt eftersom kopparn är mjukare än stålet och således inte repar/skrapar svärdet. Gör rent och olja in när du är klar.

Jack och Repor:
Här är varationen stor och verkar mest bero på personlig preferens.
Metod 1: Använd slipduk i olika grovlekar, Grov till Fin, med långa längsgående drag på respektive yta. Det kommer skapa längsgående fina repor i bladet som blir mindre  och mindre ju längre man arbetar och ju finare slipduk man använder. Fortsätt med metallpolish för stål applicerat med märgelduk frenetiskt med långa drag i längsgående riktning. Avsluta med att applicera ett lager fönsterputs och olja in för en fin finish.
Metod 2: Använd en fin metallfil för att fila bort det grövsta i kraftiga jack. Fila i 30 graders vinkel och var försiktig med hur mycket du filar på respektive sida för att inte deformera bladprofilen. Nästa moment innebär att dra svärdet i långsamma längsgående rörelser mot en fin slipsten (30 graders vinkel), utan att applicera något tryck och med koll på bladprofilen. Nästa steg består i att slipa med lite vatten och sandpapper av grovlek 400 eller finare. Applicerina en vattenutspädd vinäger för att det nyslipade området inte skall synas tydligt och olja in. (metoden kan användas för att skarpslipa ett svärd. Det är sannolikt då det är mycket viktigt med vilken vinkel du filar och slipar med.)
Metod 3: Samma metod som för rostborttagning för mindre defekter.

Ingenstans hittar jag dock någon som hänvisar till vilken sorts grovlek av märgelduk som är lämplig för vad och så vidare.

Jag vill ha kommentarer, kritik, förtydliganden etc. på detta. Vilken olja, märgelduk är bäst, Vilken metod är lämpligast etc.

- Christian

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #1 skrivet: 2008-01-09, 08:23:18 »
Allt ovan funkar, även 5-56 (som jag även använder till shinai). Jag använder en grovlek som går fort, men så struntar jag också i om mitt träningsvapen inte är så fint. Om man är utomhus så rostar det vansinnigt fort, men inomhus så är det ingen större fara.
/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #2 skrivet: 2008-01-09, 09:20:23 »
Mycket av det där är lite overkill på ett övningssvärd. För ens dyra, skarpa älsklingsvapen (vilket jag inte har något ännu) är det säkert jättebra. När det gäller typ av olja har jag hört mycket gott om Ballistol. Den har också fördelen att den funkar lika bra för att behandla läder, så man kan ha den till hela vapnet..

För mitt övningsvapen: liten metallfil för större ojämnheter, sedan hyfsat fin smärgelduk. Torka av ordentligt och spraya på lite 5-56 och torka försiktigt så att det sprids jämnt och fint över hela klingan. Klart!

Som Anders säger är rostproblemen rätt små så länge man inte förvarar svärdet där det är fuktigt i luften. Ställ det inte i bastun eller växthuset. :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #3 skrivet: 2008-01-09, 14:36:51 »
margelduk kan du la ga ned sa fint som till 00.  helt upp till dig hur lange du vill fingra pa klingan.
sjalv tyckte jag det underlattade att ha en bit grovt lader rullad till en pinne, faster margelduk med gummiband. blir hart, men anda foljsamt mot eggen.

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #4 skrivet: 2008-01-09, 17:41:59 »
Jag kan nog hålla med om att det är overkill att göra detta på en svärdssimulator men jag tänker att det är bättre att göra alla tänkbara misstag (och experiment) på detta svärd snarare än på den framtida dyrgripen.

Kul att höra det där om Ballistol eftersom jag innan jag läste detta svar inhandlade just den.

- Christian

Utloggad David Sellerstam

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #5 skrivet: 2008-01-10, 01:00:14 »
Märgelduk är med S i börgan (smärgelduk). 60 är jätte grovt (använd en fintandad fil istället), 120 är grovt och 1200 är väldigt fint. Siffrorna betecknar antalet korn per kvadrat cm. Om du använder 120 papper bör du jobba dig stegvis uppåt i grovlekarna tills du uppnått önskat resultat. Lämplig nummerföljd är 80-120-320-400-600-1000 för perfekt resultat. 1200 ger näst intill spegelblank finish. Där efter används polertrissa med polervax med olika hårdhet.
Ju blankare desto mindre rostangrepp. Detta beror på att du får en mindre yta när den är helt slät (en veckad yta är större än en slät), dessutom har fukten svårare att kondensera på en slät yta.
Oljan är jag ingen expert på men jag tror inte att det spelar någon större roll för stålet, däremot tycker inte läder om mineraloljor...

Slipmaterial
http://www.konradw.se/default.aspx
"So, if you want to rob a peasant, pinch the skin on his throat and thrust through it, so that he thinks that you have cut his throat, and this does no harm."
Plate 148, Codex Wallerstein

Utloggad Mats Andersson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #6 skrivet: 2008-07-17, 12:15:21 »
De två Meyer jag beställde levererades med två flaskor Ballistol - Klever. Instruktionerna är enbart på tyska, och tycks mer behandla hur förträfflig oljan är än hur man faktiskt använder den. Det framgår att den fungerar på stål, trä och läder.Jag torkar bort gammal olja med en torr trasa, tar några droppar på en annan trasa och smetar in alla metalldelar med ett mycket tunt lager när jag är färdig med dem för dagen. Därefter lägger jag tillbaka dem i originalemballaget.Kaveln är ju lindad, så den har jag inte vågat smörja in. Vad bör jag göra med den?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Underhåll av stålsvärd
« Svar #7 skrivet: 2008-07-17, 12:49:52 »
Citera
Mats wrote
Kaveln är ju lindad, så den har jag inte vågat smörja in. Vad bör jag göra med den?

Så lite som möjligt, tror jag faktiskt.

Det låter som lite overkill att olja om svärdet efter VARJE användningstillfälle.. men orkar du så :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)