Författare Ämne: Hårdplastcase för svärd?  (läst 12508 gånger)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Hårdplastcase för svärd?
« skrivet: 2008-01-10, 09:10:50 »
Här finns åtminstone två stycken som kan vara lämpliga. Undrar bara om man kan få in en fäktmask också.

http://www.alpinesportsoutlet.com/c-48-Ski-Bags.aspx

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #1 skrivet: 2008-01-12, 12:25:50 »
var det http://www.alpinesportsoutlet.com/pc-1452-48-sporttube-series-3-hardshell-double-snowboard-case.aspx
altsa den for 2 snowboards du tankte pa?? den borde ju ge platts for en hjalm som ligger ned.. kanske man kan maila leverantoren efter innermatten?

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #2 skrivet: 2008-01-12, 12:47:35 »
Japp, det var den jag tänkte på. Men det borde ju finnas att få tag på i en vanlig skidbutik. Och då kan man ju testa om man tar med en hjälm :) Hårdplastcase är ju extremt bra om man ska ut och flyga, fast man vill ju helst att allt ska få plats i den, emellanåt även ett tält.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #3 skrivet: 2008-01-12, 14:36:14 »
Öh, innermåtten står ju angivna? 20cm x 36,8 cm, översatt.. och 107-183 cm ställbart på längden. 20 cm borde väl räcka för en liggande hjälm, tror jag.. fast det kan nog vara lite tajt, speciellt med hjälmar i de större storlekarna... vi får mäta hjälmarna.

Jag tycker det ser ut som en himla praktisk eventpackning.. mitt tält och sovsäck borde gå in lätt som en plätt tillsammans med alla skydd och shinai, stålsvärd och en nylonwaster.. den stora frågan är hjälmen.

I och för sig kan man ju utan vidare ha hjälmen i handbagaget. Det hade jag på senaste GPM. Och nu när jag tänker på det så borde det innebära att åtminstone min hjälm går in på 20 cm, för det är maximimåttet på handbagage på Ryanair..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #4 skrivet: 2008-01-12, 16:25:24 »
Jo, det var hjälmmåttet jag funderade över, inte måttet på väskan. Och sedan är det ju inte säkert att man får tag på en exakt sådan här i stan, men någonstans borde det ju finnas hårdplastvarianter för golfklubbor, skidor eller snowboards med liknande mått.

Mitt tält är klumpigt som attans, och så ska man få i sovsäck, luftmadrass, kanske ett par olika svärd/simulatorer. Det kan bli en del trots allt.

/Anders

Citera
Andreas Engström wrote
Öh, innermåtten står ju angivna? 20cm x 36,8 cm, översatt.. och 107-183 cm ställbart på längden. 20 cm borde väl räcka för en liggande hjälm, tror jag.. fast det kan nog vara lite tajt, speciellt med hjälmar i de större storlekarna... vi får mäta hjälmarna.

Jag tycker det ser ut som en himla praktisk eventpackning.. mitt tält och sovsäck borde gå in lätt som en plätt tillsammans med alla skydd och shinai, stålsvärd och en nylonwaster.. den stora frågan är hjälmen.

I och för sig kan man ju utan vidare ha hjälmen i handbagaget. Det hade jag på senaste GPM. Och nu när jag tänker på det så borde det innebära att åtminstone min hjälm går in på 20 cm, för det är maximimåttet på handbagage på Ryanair..

-Andreas
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #5 skrivet: 2008-01-13, 13:54:44 »
vadå tält! På nästa GPM skall vi ju såklart ha paviljongen hihihi
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #6 skrivet: 2008-01-13, 16:34:28 »
Citera
Floda wrote
vadå tält! På nästa GPM skall vi ju såklart ha paviljongen hihihi


Aldrig i livet att jag sover med snarkare i en paviljong!

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #7 skrivet: 2008-01-13, 18:44:24 »
min hjälm är ganska exakt 20cm på bredden, det är + sabelskydd.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #8 skrivet: 2008-01-14, 11:23:16 »
Man skulle kunna köpa en eller två såna här till föreningen som folk kan låna när de skall på event, som ett sorts bidrag och som uppmuntran till att folk ska åka.

De kan även användas när vi skall frakta grejer till Kungahälla mm.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #9 skrivet: 2008-01-14, 12:54:43 »
Det är ingen dum idé. Vi kan ju kika i stadens skidbutiker om de har något (jag har redan kollat Stadium, utan framgång).

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #10 skrivet: 2008-01-16, 15:04:36 »
mmm har testat paviljong tidigare, inget jag kommer upprepa, det ar inte bara jag som snarkar.
vilket for ovrigt har rattat till sig ganska bra, sedan jag tappade ca 5kg.. lustigt vad vikten kan stalla till saker eh?
senast jag kollade vikten pa paviljong, var det ca 12kg for duken.. om inte mer. du kan ju testa att skicka det med flyget Elin...

har just nu hittat ett talt som vager 1.9kg.. bidde nyfiken, vad har ni for varianter?  mitt hette zepyr I tror jag.. och defenitivt utformat for en persson.. men med 2000mm vattenpelare ska det ju fungera (vattentat e 1000.. for nordliga klimat)raknar med omrking 6kg sovpackning.  vilket lamnar 4kg till svard.. sedan vet jag inte hur mycket handbagage det far vara.. men 6kg kanske? dar far ju kladerna platts latt. och var det 10kg vikt man fick ha med sig? eller hur mycket var det?

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #11 skrivet: 2008-01-16, 15:50:04 »
Storleken på ett hårdplastcase kommer förmodligen göra att man får betala extra oavsett vikt.
/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #12 skrivet: 2008-01-19, 11:22:51 »
jag kan se det framfor mig.. en lyrisk expedit som ropar ut me full lungkapasitet SPOOORTS EQUIPMENT!!
eller ngt annat i den stilen...kan bli knepigt att bluffa igenom det som traningsredskap??

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hårdplastcase för svärd?
« Svar #13 skrivet: 2008-05-27, 23:18:50 »
Anders. var det så att du kollade på hårdplast case?
kommer behöva köpa en svärdsväska som kan funka lite som både och dock.. lite resa och dagligt bruk med.
så om någon har förslag...