Författare Ämne: Halmstad Historiska Fäktskola  (läst 14397 gånger)

Utloggad Anders Jansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Halmstad Historiska Fäktskola
« skrivet: 2008-02-22, 14:21:46 »








Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #1 skrivet: 2008-02-22, 14:30:06 »
Anders,

det är verkligen jättekul att ni vill starta upp en ny -HFSförening, jag hjälper gärna till med det jag kan.

/A
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #2 skrivet: 2008-02-22, 18:58:58 »
Självklart hjälper vi till. Vi får ta upp det på söndagens årsmöte. Jag kan bistå med kunskap och sedan kan vi säkerligen ordna med en resa ner till er när ni känner att det behövs.

Superkul. Stort lycka till!
/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #3 skrivet: 2008-02-23, 00:29:58 »
Klart vi hjälper till :)

Ett första tips är att kontakta ABF Halland http://www.abf.se/halland/?PortalPageId=6109

De kan säkert vara till hjälp med att hitta lokal eller åtminstone hjälpa till med finansiering. Kom ihåg att berätta om vår hobby som ngt som inte är en ren sport utan mer akademiskt. Vi studerar historiska manuskript och tolkar dem, vilket går utmärkt att driva som en sk studiecirkel hos ABF vilket ger lite pengar i bidrag från dem.

Du får gärna nämna GHFS och att vi i flera år har hållit i studiecirklar här i Gbg. ABF bidrar med en hel del pengar till vår förening. Vill du diskutera detta mer så mejla gärna mig på niklas punkt mardby at gmail punkt com, eller posta här i forumet.

Lycka till!
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #4 skrivet: 2008-02-23, 01:03:33 »
Riktigt roligt att ni kommer starta upp en skola i Halmstad. Det finns ju fler föreningar än ABF. Ta tex Sensus, det är även de studiecirkel-bundet

Jag vill önska dig/er lycka till och tipsa om att du kollar upp länkarna här på GHFS hemsida.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Jansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #5 skrivet: 2008-02-24, 14:25:16 »
Vad fint att det finns några hjälpande händer. Har kollat runt lite på internet vidare hur det fungerar med studiecirklar och mindre grupper. Är det en bra idé att bli en undergrupp som Floda till och börja med? Vi är ju tyvärr inte så många ännu...


För att ha en studieirkel krävs att man består av minst tre personer som träffas under minst tre sammankomster och minst nio studietimmar. En studietimme omfattar 45 minuter. Cirkelledaren som kan vara en av deltagarna ska vara godkänd av Sensus. Alltså, ska ta kontakt med dem på deras kontor och se hur man blir "auktoriserad" ledare...


Kollade på ABFs sida med, men förstog inte riktigt hur de fungerade. De verkade ha en del utbildningar som man kan gå, men att starta nytt? Kanske lättast att maila dem?!...


För att få tag i fler intresserade, kan man frammåt sommaren kanske försöka göra någon "demo"uppvisning eller liknande här tros? Vi har ju en medeltidsby (kalla det vad du vill/fantasy kanske) dit det iaf kommer en del som är intresserade åt detta hållet. Kunde kanske synka det med någon sommarmarknad eller liknande?


Anders :)

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #6 skrivet: 2008-02-24, 23:29:59 »
Alla studiecirkelförbund kör ungefär på samma sätt. Olika förbund har olika inriktning. Jag har själv aldrig varit i kontakt med Sensus utan GHFS har alltid kört genom ABF. Vår kontaktperson här i Göteborg är Ann Henriksson (och hennes chef Peter Ohlsson som jag haft en del kontakt med).

Ring Ann vettja och kolla om hon vet vem i Halmstad du kan prata med. Ann känner ju till mig och GHFS och det är ngt du kan använda när du pratar med ABF i Halmstad. Peter känner även till oss och är väldigt schysst och hjälpsam.

Våra träningar är 2 timmar och 15 min, dvs 3 studietimmar hos ABF. Vi har två studiecirklar som körs året runt i princip. Men visst, innan du drar igång det behöver du ha ett minimiantal deltagare. Pressa ABF lite och se om de kan vara till hjälp med lokalfrågan. Det är svårt att göra reklam för en förening om den inte träffas och tränar ngnstans. Har ni väl ngn sorts fast (eller semi-fast) punkt så blir det lättare att hitta folk. Affischer på stan, universitet, högskolor, shoppingcenter, matbutiker mm mm ger rätt bra utdelning. Och uppträdanden som du pratar om kan ge bra avkastning.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Anders Jansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #7 skrivet: 2008-02-27, 14:26:39 »
Okej, jo kanske bäst att försöka få kontakt med ABF istället, då ni använder er utav dem. Lokalfrågan som du sa är nog viktig. Utan den så blir det svårt att hitta intresserade. Nu i Halmstad kör vi utomhus, vi få som håller på. Här uppe ska jag upp om en stund och låna gymnastiksalen eller Aulan. Men ska kontakta dem.  


Jag ska med näbbar och klor försöka ta mig till träningen imorgon! Så vi ses där då alla.


/Anders

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #8 skrivet: 2008-02-27, 14:31:13 »
Anders, hör av dig när du vet säkert om du kommer eller inte så jag vet om jag ska ta med aluminiumwasters åt dig.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Anders Jansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #9 skrivet: 2008-03-14, 20:19:31 »
Har haft det första inofficiella mötet om HHFS idag, med Einar, Axels kompis från Falun som numera har bosatt sig i Halmstad. Pratade lite om stundande säsongen, utrustning, träningar, sätt att få tag på folk osv. Har hittat några ideer som vi tror kan vara bra. Tänkte lufta allt med mer erfaret folk från GHFS innan vi gör något alls. En del frågor dök upp samtidigt så klart. För övrigt har jag inte presenterat Einar. Jag vet inte vilka som vet vem han är? Kort, kompis till Axel, tränat med honom en del i Falun. La svärdet på hyllan något år (?) tror jag, men blev inresserad på att ta upp det igen, och eftersom jag är relativt ny och lasset kanske inte är det allra enklaste ensam, så verkar det som en ypperlig lösning. Alltså, två "nybörjar"nybörjartränare =)


Over and Out

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #10 skrivet: 2008-03-14, 22:45:27 »
Hej Anders

Vi pratade ju i torsdags om huruvida du var med i GHFS-medlemsgruppen på sajten eller inte. Du trodde att du var det, men jag kan meddela att det var du alltså inte. :-) Nu är du däremot det, och ser därmed våra interna forum och (kanske viktigast i ditt fall) våra interna dokument, inklusive mina Ringeckdokument som du ju var intresserad av. De finns alltså¨under "Texter" i vänstermenyn. Eller med en direktlänk:

Här

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Jansson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Re: Halmstad Historiska Fäktskola
« Svar #11 skrivet: 2008-10-05, 18:25:46 »
Hej alla GHFSare. Tänkte berätta lite hur det har gått här nere i Halmstad.


Långsvärdet lever fortfarande här nere, dock i liten skala. Jag och Einar kör när vädret tillåter. Visst är det kul, och vi tackar båda för de sparringhjälmarna vi har fått låna. Till och börja med har vi kört sporadiskt ute under sommaren. Nybörjarmanualen har varit till stor hjälp, inte minst den nya utgåvan av den. Stort tack =) Nu lackar det ordentligt mot höst, om inte annat så märks det på kvällarna, träningarna blir kortare och glesare. Vi har inte vågat leta efter fler inressanter här nere. Einar har planer på att åka iväg till våren och nu när jag ska in i militären så vågar vi inte av hänsyn till hur det skulle bli att bara lämna allt. Dock är det minst 2 som har kontaktat mig via mail och peronligen då de läst denna tråden här på forumet. Vi funderar på att köra en demokväl med dem och visa lite snart. Lokal har vi ingen och kommer förmodligen inte leta det just nu, just av åvanstående anledning. Vi kör så länge svärden och tiden håller.


Drömmen om ett starkt HHFS lever vidare in i framtiden, om man kommer tillbaks hit ner!


Ha det fint alla och hoppas vi ses snart igen!


-Anders