Författare Ämne: Kurs i Norge  (läst 7388 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Kurs i Norge
« skrivet: 2008-02-24, 21:21:51 »
Jag fick en fråga mailledes om jag ville vidarebefordra detta till våra medlemmar, och visst kan jag göra det.

Jag har bett han som skickade det om lite mer information om vad kursen faktiskt tänks innefatta. Det ringer ganska mycket varningsklockor när de kallar det för en "kurs i tvåhandssvärd med bla. Talhoffer och Johannes Liechtenauer". Tvåhandssvärd? Kom igen..

Sen finns det absolut folk som sysslar seriöst med Talhoffer (de brukar också veta vad ett långsvärd är, och att det inte är samma sak som ett tvåhandssvärd), men generellt är det inget gott tecken när hans namn sätts först (inget ont om Talhoffer själv, naturligtvis.. bara om de alltför frekventa muppar som brukar ha tittat lite på hans illustrationer och sedan hittat på något helt verklighetsfrämmande)

Andra varningsklockor ringer också när man inte (i alla fall inte jag personligen) någonsin hört talas om "Europas största experter", och när det visar sig att den tävling (Furor et Ferrum) de vunnit två gånger är en renodlad reenactmenttävling där endast tre av trettio poäng ges för historiskt korrekta tekniker. Resten är för show, utrustning, kläder, skådespeleri, publikkontakt etc.

Den klubb de kommer från (

Det är mycket möjligt att kursen är fullt legitim och givande. Vem vet. Det är ju i alla fall inte särskilt dyrt. Men åtrminstone jag drar liksom öronen åt mig lite.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)