Författare Ämne: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?  (läst 12516 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« skrivet: 2008-02-25, 19:48:44 »
Inte om man håller bladet på rätt sätt, se glada kanadicker demonstrera:

http://www.youtube.com/watch\?v=ddeL1aw1BkE
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #1 skrivet: 2008-02-25, 23:16:38 »
Det där är kaxigt. Även om jag intellektuellt vet att det troligen inte är någon större fara skriker min hypothalamus till mig att jag absolut inte skulle vilja hålla i någondera änden av svärdet i den där situationen. :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #2 skrivet: 2008-02-26, 00:59:49 »
Det där såg ju trovärdigt ut. Not.
Beroende på hur svärdet är vässat så är det mer eller mindre idiotiskt. Ställ dej frågan: Skulle du försöka göra som på filmklippet med en Global-kniv istället? Ett svärd kan vässas så det är precis lika vasst...

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #3 skrivet: 2008-02-26, 01:13:31 »
Har gjort det där med Nikke Fahlviks standard Albion Landgraf. Gick utmärkt. Kunde även göra mortslag med full kraft på en klädfylld persedelpåse.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #4 skrivet: 2008-02-26, 07:34:51 »
hehe jag håller med Andreas, mest skraj skulle man ju vara för att tjommen som håller i hjaltet skulle få handsvett och släppa taget, som den andre killen höll så skulle hangöra en ofrivillig seppuku på momangen.


Jag tror inte man slipade upp svärden till filéknivsskärpa, så det fungerade nog bra det här (och det är ju en dokumenterad teknik), jag har för mig att det står någon stans vid klippet att han som gör det hade skurit sig när han testat med en messer, som var mer skarpslipad än svärdet han demonstrerar med här.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #5 skrivet: 2008-02-26, 17:38:48 »
Bara för att klargöra, det är stor skillnad på att greppa bladet på ditt svärd, om du vet att du inte kommer att skära dej, och på någon annans svärd, i strid. Jag vet inte hurrivida man slipade svärd sylvassa eller gammal-och-välanvänd-morakniv-slöa, men det känns för mej rimligt och logiskt att anta att det varierade ganska mycket, och att man slipade dom efter det man tänkt hugga på, särskilt när det skiljer ganska mycket på skärförmågan och egghållbarheten beroende på hur man slipar.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #6 skrivet: 2008-03-06, 11:46:19 »
Hallå Jose, jag antar att killen i klippet ville visa att man inte behöver skära sig på en skarp klinga snarare än att visa någon särskild teknik, att släppa sitt eget svärd och hålla tag i antagonistens med båda händerna är det nog ingen som tycker är vettigt. Tekniker där man greppar motståndarens klinga med ena handen finns (men det vet du såklart, nu låter det som att jag försöker skriva dig på näsan och det var inte meningen).

/A
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #7 skrivet: 2008-03-06, 19:52:32 »
^^


Hehe, min poäng är väl egentligen bara att för mej går praktik före teori; jag låter gärna någon försöka hålla i ett svärdsblad (som jag fått slipa) när jag försöker dra av det från händerna på den personen, bara jag slipper städa efteråt Oo. Det är inte menat att låta kaxigt, men om vi säger att tameshigiri-Emil fått slipa svärdet, då skulle jag inte leka några sådana lekar med det svärdet...


Vad det nu säger om en del manuskript kan man diskutera, det kan handla om allt ifrån rustning, tjocka läderhanskar, duell med förutbestämt slöade svärd, till att man faktiskt använde icke optimalt vässade svärd (i den tidsperiod som manuskript X är skriven i och i det område som författaren till manuskript X rörde sej i, förstås).

Utloggad David Sellerstam

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #8 skrivet: 2008-03-18, 11:43:35 »

 

Jag håller helt med om att det är en dålig ide att greppa motståndarens svärd om man inte är säker på att kunna vinna striden på det sättet. Förutsatt att man får ett bra grepp på värdet så tror jag inte att risken för att skära sig nämnvärt är särskilt stor, men om man misslyckas får det svåra konsekvenser… Angående slipning på svärd så håller jag med om att den kan vara olika från svärd till svärd men jag tror dessutom att den kan vara olika på samma klinga. Det tycks mig att en klinga bör vara rakbladsvass åtminstone från spetsen till strax innan den första nod punkten och den skulle kunna vara mindre vass där man förväntar sig att greppa sin egen klinga och på nodpunkten som kommer få mycket stryk vid parering och bör göra tillräcklig skada endå.
Finns det inga svärd bevarade i originalskick som kan avgöra vilken vässning som har använts? Även om eggen är slö bör man kunna se om eggvinkeln är densamma över hela klingan.

Alla svärd var optimalt slipade, det berodde bara på vilket syfte man hade. (Jag förstår förstås att det var ”så vassa som möjligt” som åsyftades)

"So, if you want to rob a peasant, pinch the skin on his throat and thrust through it, so that he thinks that you have cut his throat, and this does no harm."
Plate 148, Codex Wallerstein

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #9 skrivet: 2008-03-18, 14:03:22 »
Inder ett Fiore-pass på swordfish-06 kom frågan upp till Matt Euston. Han menade på att även under orustad strid så finns det uppgifter om att man i regel använde ganska kraftiga handskar - vilket verkar rimligt, även om de inte är avbildade i talhoffers dokument. Hursomhelst en intressant diskussion vars inslag skulle må gott av att testas empiriskt - någon frivillig?

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: skär man sig i handen av halvsvärdsfattning?
« Svar #10 skrivet: 2008-03-18, 14:09:26 »
Tja, du kan ju börja med att kolla på filmklippet jag postade i första inlägget i den här tråden.

Martin från Norrland har testat vet jag, han skriver här ibland.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."