Författare Ämne: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?  (läst 11479 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« skrivet: 2008-04-09, 23:03:53 »
har du tid med extra träning? tänker du specifikt på att träna i relation till din fäktning om du tränar utanför ghfs, vad det än kan vara (löpning, gym, annan kampsport etc)? eller vill du bara hålla dig i form? Har du några bra tips på vad som hjälpt dig bli en bättre fäktare?

Jag tänkte göra en kort survey på träningen imorgon, men orkade inte vänta till dess. Skriv gärna utförligt här, speciellt om du har tips som du tror kan hjälpa dina klubbbröder-och systrar.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #1 skrivet: 2008-04-09, 23:14:47 »
Jag kan börja lite kort innan jag måste sova.

Jag springer ganska mycket just nu. Dels för att jag ska springa göteborgsvarvet om en månad, men också för att bli av med några överflödiga kilon. Man tänker kanske inte så mycket på dom (kilon har ju en tendens att smyga sig på en), men jag märker själv att jag blir långsammare och tappar i smidighet när jag väger 92 kilo jämfört med om jag väger 86-87. Löpträningen i sig är väl inte optimal för HEMA, eftersom det är samma lunk hela tiden. kanske borde jag börja med intervall istället.


Sen älskar jag skuggfäktning. Jag kan stå hemma (framför en spegel om jag har en) och fäkta loss, med rätt fokus kan man också verkligen tänka sig en motståndare framför sig! Men att fäktas mot en låtsaspartner är inget man behöver göra, bara att stå och hugga och flytta på fötterna, helst utan att tänka eller samtidigt som man tänker på något annat hjälper en att bli mjukare och naturligare i rörelser som kan kännas aviga och onaturliga till en början, utan ett förutbestämt mönster blir man också mycket bättre på att avgöra från ett ögonblick till ett annat vad man ska göra härnäst, bara "go with the flow".  Drar man upp tempot blir det vips cardioträning!
Har man som jag lågt i tak och vill spara in på antalet glödlampor man har sönder inomhus måste man inte stå med sitt svärd heller, något kortare som du kan greppa med båda händerna (diskborste, sopskyffel, lillebror) fungerar. Den seriösa kapar en waster en halvmeter från korset (så får den plats i jobbportföljen med).


Jag försöker träna annan kampsport med vid sidan av, men jag hinner inte längre.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #2 skrivet: 2008-04-10, 03:14:17 »
fysik: 40min promenad varje kväll. ibland morgon. i ganska raskt tempo.
ett par timmar i minigymet i veckan- inget för ansträngande.

svärd relaterat på lördagar, ingen fys, bara tekniker. det blir långsvärd, dolk eller brottningstekniker. ca 2h. efter det är det samkväm på närbeläget kaffe och diskusion om vad som händer.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #3 skrivet: 2008-04-10, 08:11:53 »
Jag spelar badminton, det är bra för snabbheten i fötterna, men det är inte anledningen till att jag sysslar med det.

Tidigare har jag löptränat, men har problem att hålla det uppe.

Tränar emellanåt extra i gymmet. Kör lite mage och stretching hemma. Magen för stabilisering av kroppen. Stretching för att hålla ryggproblem och annat borta.

Singelträning hemma. Jag brukar köra bokken, det funkar om jag inte står direkt vid en lampa.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #4 skrivet: 2008-04-10, 08:43:04 »
För min del får det räcka med tre dagar långsvärd i veckan och en dag sabel varannan vecka. Mer fritid har jag inte, resten går åt till min son och till att läsa. Det känns som om det räcker rätt bra, jag är nog i bättre fysisk form just nu än jag någonsin varit i mitt liv tidigare..

Men man får ju onekligen vare sig man vill eller inte en del extra motion av att inte ha bil.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #5 skrivet: 2008-04-10, 17:19:39 »
Jag kommer inom den närmaste tiden att börja cykla till mitt jobb. Vilket sammanlagt blir ca 40-50 minuters konditionsträning fem dagar i veckan. Sedan står jag gärna hemma och övar hugg och drillar. Det är inget regelbundet som jag gör, för att jag måste stå i vardagsrummet och det är inte så himla populärt att stå och svinga träpinnar i riktning mot dem som försöker att följa sina favorit TV-program. Förutom fysisk träning så försöker jag, när jag har ork och lust, att läsa manuskript. Kan säga att detta har hjälpt mig mest av allt, vad gäller egen träning. Anser att jag är färsk inom HEMA världen, har ju bara tränat sedan aug-07, och skulle verkligen råda alla som tränar HEMA att läsa manuskript. Det är en väsentlig skillnad på att få något tilldelat sig via en instruktör och en helt annan sak att få klura ut rörelserna själv. Iom att det inte är någon exakt vetenskap vi håller på med så finns det alltid andra tolkningar av en text. Manuskripten har verkligen hjälpt mig i att komma in i rätt "tänk" vad gäller långsvärdsfäktningen. Och de har även varit ett ypperligt stöd för att minnas de olika tekninkerna jag gick igenom i grundkursen och behålla det som vi lär oss i fortsättningskursen. (Vill ge en stor applåd och en gigantisk klapp i ryggen till Andreas för hans Ringeck-översättning. Jag har haft otroligt mycket hjälp av hans material.)


Jag håller med Andreas om att det är tillräckligt för mig och jag tror precis som honom att jag aldrig har varit i så här god form i hela mitt liv. Inte ens i lumpen eller som 14årig skateboard tok. Har iofs aldrig varit så hängiven som jag är till något heller innan. Det underlättar ju något enormt om intresset är på max.


Sammanfattningsvis så är drillarna och huggövningarna tillsammans med manuskript- läsning det som får mig till att bli en bättre fäktare. Jag skall inte ringakta cyklingen för den kommer se till att jag kan få syre till min, ytterst lilla, hjärna under sparringpassen.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #6 skrivet: 2008-04-10, 23:45:10 »
I perioder spelar jag å frugan badminton på lördagar. Mitt i veckorna hinner jag inte mycket och på senare tid har det tom varit svårt att hinna med en del av fäktningsträningarna vilket är trisst. Håller med föregående talare om att fäktningen är riktigt bra träning för kroppen.

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #7 skrivet: 2008-04-11, 12:05:35 »
Ja förutom flodaträningen på söndagar så spelar jag badminton två kvällar i veckan. Huvudsakligen i motionssyfte även om det visat sig ha fördelar även i fäktningen. Utöver det försöker jag i alla fall på sommarhalvåret cykla till jobbet. Under sommarn förekommer naturligtvis diverse andra oplanerade uteverksamheter. Manuskript läser jag i mån av tid.


- Christian BK

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #8 skrivet: 2008-04-11, 14:56:53 »
Fan vad många vi är som spelar badminton!
/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #9 skrivet: 2008-04-11, 15:03:30 »
det är ju en bra och trevlig sport.
synd att man inte har tillgång till någon att spela mot härnere.. men det löser sig la när man är tillbaks i gbg.
spelar oftast på måndagar och fredagar om någon är sugen på att hänga med lite senare.

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #10 skrivet: 2008-04-11, 15:07:17 »
Jag gräver, flyttar sten och röjer skog. Ibland river jag ner kakel i badrum. Tyvärr blir det inte så regelbundet.Jag har har nyligen varit borta ett par veckor pga en muskelinflamation som jag tror beror på att jag tränat för hårt och för sällan. För att i fortsättningen hålla mig ifrån skador skall jag börja träna lite hemma de dagar jag inte hinner komma till klubben.

Utloggad mattias jonsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #11 skrivet: 2008-04-11, 18:46:40 »
Jag får väl också ge mig tillkänna att jag spelar badminton minst en gång i veckan.

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #12 skrivet: 2008-04-12, 08:48:08 »
Är väl inte den mest aktiva medlämen för tillfället Men jag läger in ett svar ändå, för jag tenderar att återkomma i full styrka.
utöver tunga lyft på jobbet, och skolan så gymmar jag regelbundet, yoga, rider, golf när sommaren kommer, ( ingen badminton ;P)
see ya
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Hur många tränar utanför GHFS? och hur?
« Svar #13 skrivet: 2008-04-12, 10:15:27 »
Citera
Moberg wrote
Ibland river jag ner kakel i badrum. Tyvärr blir det inte så regelbundet.


Undra hur många andra som tolkar det som något negativt att man inte river ner kakel i badrummet med regelbundenhet?


Verkar vara många som är inne på badminton i föreningen. Kanske skulle man arrangera någon miniturnering i sommar?


/Jacob