Jag kan börja lite kort innan jag måste sova.
Jag springer ganska mycket just nu. Dels för att jag ska springa göteborgsvarvet om en månad, men också för att bli av med några överflödiga kilon. Man tänker kanske inte så mycket på dom (kilon har ju en tendens att smyga sig på en), men jag märker själv att jag blir långsammare och tappar i smidighet när jag väger 92 kilo jämfört med om jag väger 86-87. Löpträningen i sig är väl inte optimal för HEMA, eftersom det är samma lunk hela tiden. kanske borde jag börja med intervall istället.
Sen älskar jag skuggfäktning. Jag kan stå hemma (framför en spegel om jag har en) och fäkta loss, med rätt fokus kan man också verkligen tänka sig en motståndare framför sig! Men att fäktas mot en låtsaspartner är inget man behöver göra, bara att stå och hugga och flytta på fötterna, helst utan att tänka eller samtidigt som man tänker på något annat hjälper en att bli mjukare och naturligare i rörelser som kan kännas aviga och onaturliga till en början, utan ett förutbestämt mönster blir man också mycket bättre på att avgöra från ett ögonblick till ett annat vad man ska göra härnäst, bara "go with the flow". Drar man upp tempot blir det vips cardioträning!
Har man som jag lågt i tak och vill spara in på antalet glödlampor man har sönder inomhus måste man inte stå med sitt svärd heller, något kortare som du kan greppa med båda händerna (diskborste, sopskyffel, lillebror) fungerar. Den seriösa kapar en waster en halvmeter från korset (så får den plats i jobbportföljen med).
Jag försöker träna annan kampsport med vid sidan av, men jag hinner inte längre.