Författare Ämne: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade  (läst 35840 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #45 skrivet: 2009-01-02, 15:49:00 »
Tyvärr verkar det som om de har tänkt att de SKA böja sig och inte flexa tillbaka... Det ligger ett test som hänvisas till från Schola Gladiatoras forum här:

Verkligen trist att höra att ni fått såna problem. Jag såg hur klingan och korset såg ut efter sparringen.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #46 skrivet: 2009-01-02, 16:16:50 »
...sen utsätter de ju iofs svärdet för rätt extrem belastning i videon, men att döma av era erfarenheter samt hur de diskuteras på Gladiatoras forum, så verkar de brista i hur de flexar tillbaka.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #47 skrivet: 2009-01-03, 10:50:03 »
Det skulle böja sig och inte gå av, var meningen. Däremot tror jag inte att det var meningen att de skulle böja sig av vanlig sparring. Det heter ju duellist-blade, inte bending-blade.


Tim: Jag skall självklart hålla dig uppdaterad. Det bästa är väl om vi reklammerar alla. Det kan ju iofs vara så att din klinga är bra.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Tim Brogren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #48 skrivet: 2009-01-03, 13:46:03 »
vi kan väl kolla? det är ju inget att spara på? slå sönder skiten så ser dom väl ännu mer övertygande om att svärden inte tål något antar jag...eller så kanske mitt svärd är bättre, det får vi ju se då
?Before you criticize someone, try walking a mile in their shoes. That way, when you do criticize them, you?re a mile away AND YOU HAVE THEIR SHOES!?

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #49 skrivet: 2009-07-08, 21:23:15 »
Nu har sagan om Flagellum Dei svärden nästan nått sitt slut. Vi kommer få pengarna tillbaka (väntar på svar på honom hur detta skall gå till). Det verkar inte som om de finns något av de svärd dom de har i sitt sortiment som passar oss nordbor. Spanjorerna har ett mjukare sett att sparras (inte mycket, enligt min mening och de videos jag har sett). De hade en klinga som de kallade Ridgid som skulle vara som ett Pavel Moc, men då ändrades balansen och då är iaf inte jag intresserad (de väger 150g mer). Det var det som gjorde klingan så skön. Den typen skulle vara gjord för reenactment så den borde tål en helvetes massa stryk.


Så jag och David kommer bli tvugna att krypa till korset och beställa från MONOPOL företaget Albion. De gör jävligt bra grejer iofs. Hade varit härligt om de fick lite konkurrans där uppe på toppen. Jag vet ju att jag kommer bli sjukt nöjd med mitt Albion svärd.


Däremot kan jag säga att Rufino som är den jag haft kontakt med på The Time Seller, som är företaget som gör dessa svärd, är en jättetrevlig och väldigt reko snubbe. Så skall ni beställa något annat ur deras sortiment så kan jag verkligen rekommendera The Time Seller.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #50 skrivet: 2009-07-13, 12:16:57 »
Hej Robert


Vi träffade Jacob igår och han berättade att Nidingbane var på G med ett nytt billigare svärd (runt 2 000 kr). Hur detta svärd är vet vi inte ännu men Jacob sa att Dick har dem på plats i Örebro och att han skall till KMD och tar med sig svärd. De kan vara värda en kik i helgen som kommer.


//Conny

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #51 skrivet: 2009-07-13, 17:33:47 »
Som sagt kommer jag köpa Albion, monopol eller inte. Fan, nu vill jag ha ett svärd som mina barnbarn kan ärva. Trött på att vänta på att få sparras ordentligt med stålsvärd.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!