Jag hade lovat diverse personer (bland annat Cecilia) att posta länk till var man kan köpa Paul Chens practical hand-and-a-half träningssvärd (det som jag själv har). Så här kommer det ett par alternativ:
888knivesrus.com/product/CAS2106GT ($89) här köpte jag mitt och jag skulle tro att det är det lägsta priset man kan få det för. Nackdelen är att det är i USA, så man kan åka på tull och sånt om man har otur. Dock är priset så pass lågt att jag tror att det i så fall fortfarande är bland de lägsta man kan få det för. Speciellt när dollarn är så svag som den är för tillfället.
www.svartakatten.com/ (1495 kr) ligger i Stockholm så har man vägarna förbi kan man ju slippa frakt helt också, Dock är de tydligen tillfälligt slut där.
www.blades-uk.com/view_items.php (£85) ligger i UK så man riskerar inga extra påslag av farbror tullen. Priset är ju dock betydligt högre än på 888knivesrus, å andra sidan är säkert fraktkostnaden mindre än från USA.
Det får räcka så länge. Googlar ni lite hittar ni lätt dussintals andra ställen som säljer detta svärd. De flesta är dock dyrare än ovanstående.
En sak jag upptäckte nu är att svärdet tydligen faktiskt skall vara baserat på ett österrikiskt historiskt svärd från början av 1400-talet. Hur det nu må vara med det tycker jag fortfarande att det är extremt bra värde för pengarna, även om Albions Liechtenauersvärd lär vara både snyggare och bättre. Men men.. 325 euro..
-Engström