Författare Ämne: Paul Chen practical hand-and-a-half  (läst 17114 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Paul Chen practical hand-and-a-half
« skrivet: 2007-01-22, 10:41:34 »
Jag hade lovat diverse personer (bland annat Cecilia) att posta länk till var man kan köpa Paul Chens practical hand-and-a-half träningssvärd (det som jag själv har). Så här kommer det ett par alternativ:

888knivesrus.com/product/CAS2106GT ($89) här köpte jag mitt och jag skulle tro att det är det lägsta priset man kan få det för. Nackdelen är att det är i USA, så man kan åka på tull och sånt om man har otur. Dock är priset så pass lågt att jag tror att det i så fall fortfarande är bland de lägsta man kan få det för. Speciellt när dollarn är så svag som den är för tillfället.

www.svartakatten.com/ (1495 kr) ligger i Stockholm så har man vägarna förbi kan man ju slippa frakt helt också, Dock är de tydligen tillfälligt slut där.

www.blades-uk.com/view_items.php (£85) ligger i UK så man riskerar inga extra påslag av farbror tullen. Priset är ju dock betydligt högre än på 888knivesrus, å andra sidan är säkert fraktkostnaden mindre än från USA.

Det får räcka så länge. Googlar ni lite hittar ni lätt dussintals andra ställen som säljer detta svärd. De flesta är dock dyrare än ovanstående.

En sak jag upptäckte nu är att svärdet tydligen faktiskt skall vara baserat på ett österrikiskt historiskt svärd från början av 1400-talet. Hur det nu må vara med det tycker jag fortfarande att det är extremt bra värde för pengarna, även om Albions Liechtenauersvärd lär vara både snyggare och bättre. Men men.. 325 euro..

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #1 skrivet: 2007-01-22, 19:40:53 »
http://www.gavelins.com/sword/
Gavelins, även de i Stockholm. Vet inte om de finns inne, men han som har det är väldigt trevlig och svarar snabbt på mail.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #2 skrivet: 2007-02-24, 11:57:17 »
Lägger till i den här tråden eftersom vi hittade en svensk leverantör som var billigare: http://www.spqr.se/

Dock med nackdelen att de inte verkar ha någon butik man kan hämta i, så frakten tillkommer ju alltid.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #3 skrivet: 2007-02-24, 12:04:04 »
Jag fick hem den senaste generationens paul chen häromdagen.  Har ännu inte hunnit prova det vid träning, men slås direkt av hur himla lätt och smidig den är.. Klingan är urslipad så det finns dels fullern (ca 20cm) och på båda sidorna om denna är det urslipat hela bladets längd så tvärsnittet på klinga blir  3 "åsar".  Dels vardera eggen och även i mitten..   Ursäkta förklaringen men har inte möjlighet att lägga in en bild i(ingen digitalkamera) har bara en kass webbkamera men om någon vill se så är det bara att kontakta mig.


Hur som helst.. den känns helt ok och jag personligen blev väldigt förvånad över hur "snabb" den känns..  inte alls långt ifrån min shinai..


/BJörn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #4 skrivet: 2007-02-25, 03:07:53 »
Kan med fördel rekommendera en slöspets på det Paul Chen-svärd som Andreas haft vänligheten att låna ut. som torrträning är det helt ok. Men ska man ha någon form av långsam sparring känner åtminstone jag en viss ovilja att svinga det mot någon eller för den delen stöta med det mot någon utan någon form av spetsstopp.  det är ju ganska spetsigt, och skulle efter vad jag bedömer inte ha några problem med att åsamka en hel del skada på både bröstkorg och ansikte om man inte förstorade spetsen en hel del.
Penti i vår förening kom upp med en lösning som gick ut på ett aluminiumrör som plattats till för att sitta bra på spetsen och en dörrstopp eller käpp-propp i änden. det ger en femkrona, lite mer i kontaktyta. Vilket ger mig en säkrare självkänsla. Och ska vi långsamfäktas med stål måste vi ju känna oss någorlunda säkra med det vi gör.
I övrigt så känns Andreas ovan nämnda svärd livfult och väldigt stötinriktat, helt klart ett  billigt alternativ till den som vill ha ett stålsvärd  för långsamfäktning och lite snabbare  sådan.  Fullfart har jag inte testat det i, p.g.a. brist på skydd. Men skulle tro att det håller ut helt ok. det har inte visat några glapp eller tendenser till ranglighet efter de träningspass det fått utstå hitils.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #5 skrivet: 2007-02-25, 09:13:30 »
Den som köper ett svärd bör för övrigt skriva en recension till hemsidan. Det samma gäller böcker m.m.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #6 skrivet: 2007-02-25, 09:13:39 »
Den som köper ett svärd bör för övrigt skriva en recension till hemsidan. Det samma gäller böcker m.m.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #7 skrivet: 2007-03-14, 12:52:39 »
www.spqr.se har de under vapen -> medeltida ett 1½ hands 115 cm 1300-tal för 2.400kr (2:a raden längst till höger). Någon som vet vad detta är för sort och om det är vettigt inköp?De hade även ett snarlikt på samma sida för 2.800 med mer rundad knapp och korset böjt något framåt. Hurvida det annars är någon kvalitetsskillnad mellan dessa två har jag ingen aaaaaning om.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Paul Chen practical hand-and-a-half
« Svar #8 skrivet: 2007-03-14, 14:12:47 »
Citera
Jacob wrote
www.spqr.se har de under vapen -> medeltida ett 1½ hands 115 cm 1300-tal för 2.400kr (2:a raden längst till höger).
Någon som vet vad detta är för sort och om det är vettigt inköp?

De hade även ett snarlikt på samma sida för 2.800 med mer rundad knapp och korset böjt något framåt. Hurvida det annars är någon kvalitetsskillnad mellan dessa två har jag ingen aaaaaning om.


jag har ingen aning, men jag lade ut en tråd på historiska världars forum:

 http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/forum.asp?FORUM_ID=23
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."