Författare Ämne: Aborrfish2008.....22-24 aug  (läst 17210 gånger)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Aborrfish2008.....22-24 aug
« skrivet: 2008-07-20, 10:58:04 »
hej alla här kommer sista upplägget inför aborrfish 2008  glöm inte bort att anmäla er  (för planeringens skull)


 




Vi samlas på fredag eftermiddag (dom som kan) minglar och umgås samt frisparrning för dom som vill. Vad som händer i övrigt på fredagen är inte bestämt - det beror lite på väder och vind samt önskemål.

Lördagen består av följande seminarier:


Halvsvärd Talhoffer Anders "Nelle" Nilsson MnHFS


Dolk Codex W Martin Wallgren MnHfs


Rappir Fabris Hans Jörnlind


Workshop i gruppstrid Eric Hejdström WisbyHFS

Seminarium med mycket övningar där gruppstrid inom re-enactment och HEMA. Stridens dynamik står i fokus och huvudsyftet med seminariet är att på ett säkert sätt träna och utöva gruppstrid av olika former.

Seminariet kommer att bestå av diskussioner mellan deltagarna där för och nackdelar med olika regelsystem kommer att tas upp. Med dessa diskussioner i åtanke provar vi sedan tillsammans i grupp att fäktas mot och med varandra.

Olika typer av gruppstrid kommer också att praktiseras under seminariet. För ett flertal övningar behövs ingen speciell utrustning men om du vill vara med och sparras måste du ha fäktmask, handskar, suspensoar och ett vettigt vapen.

Om det finns tid på lördagen och energi är det tänkt en Turnering - annars blir den på söndag.

Övriga tider är öppet för sparrning och samkväm. Beror lite på väder och vind vad vi hittar på på kvällen. Kan kanske bli lite galna Glima-lekar om lekledaren får ledigt

Söndagen samlas vi för träning/sparrning och vid lunch avslut

Till samtliga seminarier/workshops skall fäktmask, handskar, susp, waster/shinai eller motsvarande samt gärna stålsvärd (ej skarpa). Viktigt att tänka på att inför Rappir-workshopen är det ett måste med antingen en rappir eller motsvarande "waster" - inte sportvärjor. (gör enkelt en rappirwaster av 8-10 mm rundstav med hjalt - minst 115cm lång)
Arrangören förbehåller sig rätten att tillåta de vapen som skall användas i övningarna. Medtag i övrigt både stålvapen och sparringvapen, sköldar och eventuellt rustningsdetaljer om ni känner för det.

Boendet sker som förrut i Mora Budoklubbs lokaler. Alternativa boenden är campingen samt vandrarhem. Ta gärna med familjemedlemmar - det finns alltid något att göra i Mora

Anmälan: morahfs (at) ho t mail (dutt) com
eller på 070-379 88 77

/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #1 skrivet: 2008-07-23, 20:57:39 »
Jag kommer vara dar, har anmalt mig redan,

vilka fler GHFS'are har tankt sig upp?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #2 skrivet: 2008-07-23, 23:45:22 »
Jag skulle hemskt gärna vilja, men eftersom jag kommer att vara ensam förälder då vet jag inte riktigt.. verkar lite meckigt att ha med en femåring dit.. särskilt som den 24 augusti dessutom är hans (och min) födelsedag.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #3 skrivet: 2008-07-24, 07:03:27 »
Det lutar mot att jag åker. Men jag kan inte säga klart så ricktigt än. ett par saker till som ska klaffa. Det hade varit väldigt roligt!

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #4 skrivet: 2008-08-03, 13:57:16 »
Hejsan där nere:)


skulle vara  trevlig om dom som kommer anmäler sig via morhfs´s mail...    Så att planeringen kan slutföras


 


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #5 skrivet: 2008-08-05, 20:03:23 »
Hittills bara Axel som har anmält sig...  kommer ingen annan????????  


 


/björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #6 skrivet: 2008-08-06, 11:56:52 »
Skulle som sagt gärna vilja men av nedanstående skäl går det inte. :-( Jag skall tjata på folk i morgon på träningen och se om jag kan få dem att få tummen ur.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #7 skrivet: 2008-08-20, 08:53:35 »
Alla ni som har tråkigt i helgen är varmt välkomna upp på Aborrfish:)


 


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #8 skrivet: 2008-08-20, 12:37:01 »
Om besök av svärföräldrarna räknas så kommer jag! Men jag tror inte min fru håller med så jag får nog hålla mig på mattan i Götlaborg.


Lycka till i alla fall!

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #9 skrivet: 2008-08-22, 19:26:02 »
Hallå där nere:)  nu har jag och Axel spöat skiten ur varandra som uppvärmning och vi är redo för morgondagen.. nu hägrar pizza och öl:)

/Björn
MoraHFS
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #10 skrivet: 2008-08-22, 21:38:09 »
Låter trevligt. Lämna tillbaka honom i någorlunda intakt skick. Dvs bakis och full av blåmärken. :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #11 skrivet: 2008-08-25, 15:02:37 »
Ett stort tack till Björn och MoHFS för ett grymt kul event!

Björn har gjort ett kanonjobb där uppe och har en väldigt lovande grupp med medlemmar som gillar brottning och hårda tag, flera av Peters Glimalekar kommer omgående snos för fys och brottningsträning (när vi har mattor).

Hans Jörnlind höll en rapiruppvisning och två jätteroliga pass med Fiores dolk (obeväpnat mot dolk och dolk mot dolk), jag antar att de var jätteroliga eftersom alla skrattade så mycket när Hasse kastade runt mig, gjorde diverse elaka lås, slog mig i skrev och ansikte, allmänt spöade skiten ur mig och på alla sätt tydliggjorde att brottning och dolkfight inte är någon balett utan att det krävs aggressivitet, anpassningsförmåga och viljan att utöva mycket mycket våld på sin antagonist för att själv klara livhanken. Hur kul som helst.

Martin och de andra björnstryparna från MnHFS ärade Mora med sin närvaro, Martin höll ett riktigt intressant pass med halvsvärd och vanlig långsvärdsfäktning från Talhoffer, en ritkig ögonöpnare för mig, jag tror att många av oss är allt för snabba med att avfärda Talhoffer som mycket bilder men lite innehåll, men Martin har verkligen lyckats plocka fram väldigt mycket ur de manuskripten. Mycket cred också till Jim som inte tränat HEMA så länge men som under turneringen gjorde den snyggaste halvsvärdsingången jag någonsin sett (på mig, dessutom).

Jag hoppas verkligen att det här blir ett återkommande event, Mora  kan kännas lite avsides för många men  det möjliggör för MnHFSarna att komma ner utan att behöva åka tusen mil, och så långt är det inte från t.ex Mälardalen upp till Mora (och kan jag åka dit från Göteborg så..).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #12 skrivet: 2008-08-25, 17:33:54 »
Även jag vill tacka Björn för denna farligt roliga helg. Björns nya padawan Peter Örneholms kamplekar var så bra. Inte nog med att de är roliga så är det gryma fyspass på det vis våra föregångare och övermän tränade. Om vi blandar in dessa i vår träning och kombinerar dem med modernt träningskunnande så kanske vi kan nå en bit på vägen mot vårt mål. Hasses Pass var grymt roligt. Speciellt som jag under andra halvan fick bättra på de blessyrer Hasse gav Axel genom att vara hans träningspartner.Dessutom är det så nyttigt att korsa klingor med folk som inte är en normala sparringpartners och få tokspö av dem. För min del den största behållningen med hela helgen.När det gäller Talhoffer grejerna måste jag protestera och säga att det är kanske 40% som är mina tolkningar. på långsvärdsgrejerna är Totte mycket bidragande och halvsvärdsgrejerna är till största delen Jocke Nilssons. Jim är grym och en av Ume chaptrets medlemar. Avståndet är kanon alldeles rimligt ner till mora från oss (45 mil typ) och för Östersundarna är det bara 30 mil.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #13 skrivet: 2008-08-27, 07:12:27 »
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: Aborrfish2008.....22-24 aug
« Svar #14 skrivet: 2008-08-27, 12:38:38 »
Första länken, ungefär vid 0.30... jävligt ball ingång + nedtagning.