Ett stort tack till Björn och MoHFS för ett grymt kul event!
Björn har gjort ett kanonjobb där uppe och har en väldigt lovande grupp med medlemmar som gillar brottning och hårda tag, flera av Peters Glimalekar kommer omgående snos för fys och brottningsträning (när vi har mattor).
Hans Jörnlind höll en rapiruppvisning och två jätteroliga pass med Fiores dolk (obeväpnat mot dolk och dolk mot dolk), jag antar att de var jätteroliga eftersom alla skrattade så mycket när Hasse kastade runt mig, gjorde diverse elaka lås, slog mig i skrev och ansikte, allmänt spöade skiten ur mig och på alla sätt tydliggjorde att brottning och dolkfight inte är någon balett utan att det krävs aggressivitet, anpassningsförmåga och viljan att utöva mycket mycket våld på sin antagonist för att själv klara livhanken. Hur kul som helst.
Martin och de andra björnstryparna från MnHFS ärade Mora med sin närvaro, Martin höll ett riktigt intressant pass med halvsvärd och vanlig långsvärdsfäktning från Talhoffer, en ritkig ögonöpnare för mig, jag tror att många av oss är allt för snabba med att avfärda Talhoffer som mycket bilder men lite innehåll, men Martin har verkligen lyckats plocka fram väldigt mycket ur de manuskripten. Mycket cred också till Jim som inte tränat HEMA så länge men som under turneringen gjorde den snyggaste halvsvärdsingången jag någonsin sett (på mig, dessutom).
Jag hoppas verkligen att det här blir ett återkommande event, Mora kan kännas lite avsides för många men det möjliggör för MnHFSarna att komma ner utan att behöva åka tusen mil, och så långt är det inte från t.ex Mälardalen upp till Mora (och kan jag åka dit från Göteborg så..).