Författare Ämne: Tillverkning Nylonwaisters.  (läst 2997 gånger)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Tillverkning Nylonwaisters.
« skrivet: 2008-09-14, 23:27:03 »
Vi har en ny medlem med en cnc maskin som säger sig kunna bygga waisters. Vi hoppas kunna bygga en del och kanske exprimentera lite. Vad är det för förbättringar utifrån låt säga Spanjackernas waistrar man skulle kunna göra. Vi har funderat lite på hur waistrarna flexar. våra träningsvärd från Albion de flexar ju bara i den svaga delen av klingan, detta är något som vi skulle vilja att nylonwaistrarna gör också. sedan undrar jag om de behöver vara så tjocka i klingan. Om det skulle funka med ryggslipade klingor eller kanske till och med skålslipade waistrar. Hur tjock tror ni att eggen måste vara för att det ska vara safe?Min första tanke är att man skulle försöka att flytta vikt mot handtagen och kanske göra klingorna lite mer lätta i fram. Vad är era tankar?//martin

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Tillverkning Nylonwaisters.
« Svar #1 skrivet: 2008-09-15, 21:23:14 »
Jag hade lite tankar angående problemet med att man alltid får massvis med orealistiska träffar på sina händer pga att klingan är tjockare än korset. Så min lösning är att man skall sätta en bygel eller liknade ihop med korset så att det inte uppstår. Jag gjorde en liten skiss för ett tag sedan. Hoppas att den hjälper.
/Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Tillverkning Nylonwaisters.
« Svar #2 skrivet: 2008-09-16, 21:14:24 »
Kan man göra med två åsar?
Visst kan det vara trevligt med skålslipat -men vill vi dra ned på eventuell säkerhet som en bredare egg medför?
Sedan vad gäller flexibilitet, jag tycker att om det tas bort för mycket material i mitten så blir de för flexiga. Så därför funderar jag huruvida man kan använda två skåror för att del bibehålla flexigheten i kärnans mitt dels kunna ge möjlighet att skaffa en mera böjlig sektion nära toppen, där man kan bredda skårorna till att bli nära skålslippad.. däremot vill jag inte att skårorna ska gå  hela vägen ut - det blir lätt en lite vassare historia där som setts på en del nylon... bättre då med en rundad topp och att skårorna slutar innan de når toppen.

Hoppas ni hittar en model som ni tycker om!

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Tillverkning Nylonwaisters.
« Svar #3 skrivet: 2008-12-01, 05:04:30 »
Jag såg att Anders "Nelle" Nilsson hade lagt upp bilder på Historiska Världars Forum på denna nya prototyp.  

Jag är otroligt intresserad huruvida parerstången håller eller inte. Hade varit underbart om det gjorde det. Jag är astrött på att få träffar på fingrarna som bara beror på att bladet är tjockare än korset.


Snälla Martin, Nelle eller någon annan från MnHFS, kan ni inte skriva lite om hur utvecklingen går.


Tack på förhand /Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!