Författare Ämne: Stålsvärd köpes  (läst 12327 gånger)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Stålsvärd köpes
« skrivet: 2007-02-18, 16:58:09 »
hejsan alla.. någon som har ett 1-1/2-handare över så kontakta mig...  gärna begnat typ lutel. arm-armor eller varför inte ett paul-chen mm...  hör av er..


 


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Stålsvärd köpes
« Svar #1 skrivet: 2007-02-18, 17:17:19 »
Hej Björn


Vi i Göteborg väntar just nu på en större sändning (10-11 st) av Liechtenauer-svärd från Albion. Rent allmänt är det idagsläget dåligt ställt med stålsvärd hos oss, därav är jag tveksam till om någon idag har ett till övers. Det skulle varit sålt för länge sedan i så fall. Axel, en av våra medlemmar gav oss dock följande länk häromdagen

Lycka till i jakten.


Conny

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Stålsvärd köpes
« Svar #2 skrivet: 2007-02-19, 14:30:36 »
Svarta katten har samma Paul Chen-svärd för 1495 kr.  Deras butik ligger i Stockholm om du har vägarna förbi, annars tillkommer förstås frakt. Det är det lägsta priset jag sett i Sverige hittills (och jag skulle bli jätteglad över att bli rättad på den punkten).

Annars finns det många försäljare som har det i USA och England. Troligen kan du komma undan billigare där, men å andra sidan kan det ju vara lättare att ha en svensk leverantör att vända sig till om man får problem med fabrikationsfel eller så.. det är en bedömningsfråga. Själv köpte jag mitt för 89$ från Knivesrus i USA, inklusive frakt blev det ca 1000 kr eftersom jag hade lite tur och slapp tull.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Stålsvärd köpes
« Svar #3 skrivet: 2007-02-20, 06:45:18 »
Hej Conny och Anders.


Misstänkte det var svårt att hitta ett begagnat men la ändå in en blänkare här..  Fick dock chansen att känna på den nya generationen Paul Chen och den var grymt lätt och smidig så nu ligger det en på väg upp till dalriket.  Jag köpte den dock hos SPQR (trevlig säljare) och priset ligger där på 1400 SEK.   Klingan är rejält nedslipad och lite omformad för att får ett lätt och smidigt svärd, däremot är slidan av komposit (huga) men det spelar i sammanhanget ingen roll. Vi får se hur det håller..


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Stålsvärd köpes
« Svar #4 skrivet: 2007-02-20, 18:26:12 »
1400 var ett bra pris. Mitt tredje generationens Paul Chen har hållt alldeles utmärkt hittills. Skidan är ful men funktionell. :-)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Re: Stålsvärd köpes
« Svar #5 skrivet: 2007-04-07, 20:36:31 »
Hejsan!


Jag har den gamla versionen av Paul chen och även ett av den nya.


Tyvärr så måste jag säga tt den nya INTE är nåt vidare bra.


De har mycket mindre material i klingan vilket leder till att svärdet är på tok för "fladdrigt" och alla som testat detta är överens om att kvalitén är kass.


Det ligger kanske lite pengasparande i detta, men så länge som de tillverkar denna modell kommer många seriösa Å-F att bojkotta detta svärd.


Axel skulle testa detta innan han åkte men vi glömde detta, tyvärr...


Det rök t.o.m flisor från klingan under ett pass och en tränare fick besök i ena tummen av en...:).


Detta svärd är väldigt lätt och jag lånar ut detta till nybörjare för att provhugga med när de inte har egna, men skulle inte sälja ett sånt svärd över 1000:- till någon.


NIdingbane