Författare Ämne: Svenska sabelmanualer!  (läst 7959 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Svenska sabelmanualer!
« skrivet: 2008-12-29, 17:34:25 »
Hej alla sabelintresserade!

Här kommer två mycket intressanta dokument jag scannat in. Jättestort tack till Johan Lundby för lånet av manualerna, skicka mig din postadress så jag kan returnera dem till sin rättmätige ägare. :-)

Instruktion i sabelfäktning till fots \(1893\)
Vad det låter som, svenska arméns officiella instruktionsmanual i sabelfäktning till fots. Mycket bra, rikt illustrerad. Varning utfärdas för att illustrationerna i lika hög grad visar vänster- som högerfäktare, vilket kan vara lite förvirrande i början. De första 100 sidorna är de mest intressanta, de sista 68 är bara en detaljerad läroplan med övningar för rekryterna.

Instruktion i sabelfäktning för kavalleriet \(1892\)
Kanske mindre intressant rent praktiskt (det är väl få av oss som har häst och ännu färre som känner en till som har häst och vill köra sabel) men väl så intressant historiskt och som komplement till fotfäktningen. Även i denna manual beskrivs en del fotfäktning, men det är då alltid som ren träning för fäktning till häst (alltså är fotarbete bannlyst och man står alltid bredbent som om man satt på en häst, vänsterhanden hålls framför livet som om man höll i tyglar och hugg som skulle skadat ens egen häst är förbjudna)

Böckerna i sig är gamla nog att knappast ha någon upphovsrätt längre, men de inscannade pdf:erna förbehåller jag mig rätten att bestämma över. Ni får göra vad ni vill med dem, utom att publicera eller på annat sätt sälja dem. :-) Vill ni göra något sådant, kontakta mig. Jag har kopior i bättre upplösning som lämpar sig bättre för tryck.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad johan rydstedt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Svenska sabelmanualer!
« Svar #1 skrivet: 2008-12-29, 18:46:43 »
väldigt bra initiativjag har några fler svenska manualer som jag letar efter eller inte har fullständigahar du någon av följande  1.   Didrich von Porath, Palaestra Svecana. Eller den Adelige Fäcktare Konsten, Stockholm 16932.   Reglemente för bajonettfäktning, P H Ling, Stockholm 18363.   Bajonettfäktningsreglemente för armén, Stockholm 18724.   Handbok för undervisning i sabelfäktning till fot, Stockholm 18685.   Handledning i värjföring, Stockholm 1898Johan Rydstedt

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svenska sabelmanualer!
« Svar #2 skrivet: 2008-12-29, 19:13:15 »
Tyvärr, har ingen av dem (men skulle helt klart vara intresserad av dem jag också).

Har du andra bra svenska manualer som inte finns tillgängliga digitalt? Jag tycker det vore roligt om vi kunde starta en våg av tillgänglighetsgörande här.. det är gott och väl när man själv får tag i en intressant manual, men det är ju värt tusen gånger mer att se till att göra den enkelt tillgänglig för resten av mänskligheten.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad johan rydstedt

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Svenska sabelmanualer!
« Svar #3 skrivet: 2008-12-29, 19:48:07 »
Här är några plåtar från Palaestra Svecana
Huvudpersonen är Karl XII, coolare än så här blir det inte….

http://www.bildmuseet.umu.se/tankensbilder/frames/4_3frame.html

Johan Rydstedt