Författare Ämne: Gambeson VS. Fäktmästare jacka  (läst 6685 gånger)

Utloggad Robin Hedlund

  • GHFS members
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1589
  • Tränare Långsvärdsgrundkursen Gruppledare Rapier
    • Visa profil
Gambeson VS. Fäktmästare jacka
« skrivet: 2009-02-26, 21:14:03 »
Tjenare


En fråga som riktar sig till er "veteraner" mest. Vilken av gambesonen och "fäktmästar jackan" är bäst?
ta då gärna med både ur kostnads synpunkt, underhåll, bekvämlighet och givetvis skydds förmågan.
Eller finns det ett tredje ännu bättre allternativ??


Mvh Robin

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Gambeson VS. Fäktmästare jacka
« Svar #1 skrivet: 2009-03-05, 21:38:33 »
Ett ärligt svar är att vi inte har hittat den perfekta fäktjackan till det vi sysslar med.själv har jag just köpt en ridjacka som jag har på bak och fram. det låter konstigt, javet, men den ser modern och proffsig ut och skyddar hela överkroppen. den kostar 300 spänn på ÖB so why not.ett tipps är att fråga om du får prova och känna på de olika skydden som finns i föreningen och köra på det som känns bäst. Skydd handlar mycket om personliga preferenser.Scott/ som har fått många blåmärken
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gambeson VS. Fäktmästare jacka
« Svar #2 skrivet: 2009-03-06, 15:53:24 »
Det finns massa olika varianter på både fäktmästarjackor och gambesoner, så det värt att titta runt lite. På Schola Galdiatorias forum finns flera recensioner av olika material (kolla länksidorna). Rogers sida www.hroarr.se har länkar till olika försäljare av både gambesoner och jackor.

Oftast är fäktmästarjackorna dyrare än gambesonerna, men de är samtidigt lite smidigara att transportera. personligen tycker jag att de flesta fäktmästarjackor är mycket snyggare än gambesonerna med, smaken är som baken men för att det ska vara kul att träna så ska man trivas med sin utrustning (dvs tycka att man är cool och snygg). Jag har en fäktmästarjcka från Allstar.

För de som läser det här ska tilläggas att de flesta av oss varken har gambeson eller fäktjacka, utan kör på principen att använda minimalt med skydd. Det finns såklart ett värde i att träna med olika typer av utrustning så en fäktjacka eller gambeson är alltid en vettig investering, men ingen absolut nödvändighet. De ser båda väldigt "HEMA" ut dock, och det är värdefullt i sig.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Gambeson VS. Fäktmästare jacka
« Svar #3 skrivet: 2009-03-07, 12:14:33 »
En poäng med skydd är väl också att det går åt båda hållen? Dvs att det gör att andra kan slå litet mer obehindrat på en? Särskilt för nybörjare kan det nog vara bra, då man har litet mindre kontroll på svärdet. Åtminstone är jag glad att Mikael har sin jacka. :)


Å andra sidan kanske man lär sig att skydda sig bättre om det gör litet ont ibland.


Beroende på vad utrustningen ska skydda mot (stål, nylon, trä) så finns litet olika idéer här:

Flera av oss tittar på dessa