Författare Ämne: Halvsvärd från Kungahälla video  (läst 13266 gånger)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Halvsvärd från Kungahälla video
« skrivet: 2009-01-24, 18:19:15 »
Jag har nu lagt upp en del av demonstrationen på Kungahälla från i somras på YouTube. Det är den delen där jag och Conny leker halvsvärd. Jag tog med det som jag själv är med på för att ingen skall hämnas när de köpt skarpt svärd och Conny får skylla sig själv Hoppas att ni gillar klippet och teknikerna. Vi kör inte vanligtvis någon träning med halvsvärd på skolan, så kom gärna med tips på hur de skall förbättras. Och glöm inte att jag inte är en redigerare!


Mycket nöje /Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #1 skrivet: 2009-01-24, 20:44:22 »
Kul att se "utifrån"! Jag måste dra ner på mängden "Ehm.." lite i min svada, men annars var väl min prestation någorlunda OK. Kasten ser imponerande och publikfriande ut. Nästa gång får vi ha en allmän regel att resten av GHFS tjoar lite när någon gör något coolt (nu gjorde Mattias ett bra jobb) och drar igång publiken lite.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #2 skrivet: 2009-01-24, 21:08:41 »
Niklas skall även ha en stor eloge för tjoandet denna dag. Det är han och Mattias som är partyprissarna. Jag tror att vi behöver folk i publiken som känner till vad det är vi gör. Verkar inte som om andra "ser" det vi ser. Vi har nördat in oss för mkt i vårt eget gryt. Folk behöver lite Hollywood fajting för att fatta vad det är som händer. Jag plockade ju upp lite roligt när jag var på Mäster Wallgrens kurs på SF som kan komma till pass, om jag inte hunnit glömma av dem tills dess.


Mitt svar till Andreas på YT med vissa tillägg och avdrag:
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #3 skrivet: 2009-01-24, 21:25:51 »
Vi var två som filmade denna visning vill jag minnas. Jag och din kusin(?) Mikael.


Kommer klippet ifrån min kamera eller Mickes?

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #4 skrivet: 2009-01-24, 21:43:08 »
Det är från din kamera...din tok!


Jag har inte fått det som Mikael har...och ja, han är min kusin fast han känns mer som en bror. Det är han som har lurat mig att göra det mesta av de dumheter som jag har gjort i mitt liv. Det är väl det man har storebröder till eller?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #5 skrivet: 2009-01-25, 01:15:37 »
Det ser riktigt bra ut när ni gör det mer fritt, i "sparring mode". Bra jobbat.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #6 skrivet: 2009-01-25, 11:33:05 »
Det är sant Robert, detta var första (möjligen andra) uppvisningen för sommaren, typ femte gången vi körde igenom det skulle jag tro att mitt snack lät mer bestämt och mindre improviserat.

Jag tycker faktiskt att halvsvärdsdelen var en av de delar som funkade absolut bäst. Långsvärdsdelen behöver vi fundera lite på. Frisparringen med feder funkade bra, men själva demodelen behöver nog göras lite intressantare och mer publikfriande. (inget ont om utförandet av den delen alltså.. bara innehållet)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #7 skrivet: 2009-01-25, 16:03:01 »
Härligt att se folks som slåss på detta synerligen brutalt vackra sätt. Detta uppsakttas här upp i de frusna vidderna.

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #8 skrivet: 2009-01-25, 16:04:07 »
Det är bara att höra av sig om du vill få nått uppfräshat i minnet.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #9 skrivet: 2009-01-25, 17:25:51 »
Mäster Wallgren: Det lovar jag Martin att jag gör. Gissar att det inte är några som helst problem att få ditt e-post eller liknande när det blir aktuellt. Skönt att du ställer upp
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #10 skrivet: 2009-01-25, 17:42:53 »
Citera
Andreas Engström wrote
Långsvärdsdelen behöver vi fundera lite på. Frisparringen med feder funkade bra, men själva demodelen behöver nog göras lite intressantare och mer publikfriande. (inget ont om utförandet av den delen alltså.. bara innehållet)


Feder fungerade bättre för att Mattias och Niklas stod i publiken. Sedan vill folk gärna se fart och fläkt.


Förslag är att vi kör med tre farter istället för två. En instruktionsnivå, en semi och en på max. I den ordningen. Då vet det vad det är som skall hända och kan lättare hänga med. Vi måste få in mer blossfechten tycker jag med. Tror att man skall satsa på zwerch och att teknikerna börjar från höger nebenhut, hög vom tag och ochs för att få publiken att verkligen tända till. De är utgångspositioner som ser "mäktiga" ut. Kanske att man skall använda hjälmar så att man kan visa hur snabba och effektiva de är, teknikerna alltså.


Halvsvärdet körde ju jag och Conny hela tiden under övningsperioden och sedan under hela Kungahälla och Medeltidensvärld uppvisningarna. Vi kanske får köra på fastare par? Det var väl du och Anders som ursprungligen satte ihop brottningsgrejerna? Du bröt ju armen, vilket var dåligt av dig
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #11 skrivet: 2009-01-27, 22:42:15 »
Det finns en rätt kul video på:




Det handlar väl iochförsig mer om showfight än kampsport som vi håller på med men personligen tycker jag att det skulle det vara kul att göra något liknande.  Jag köpte Dreynschlags video om schaukampf där de har en kul sekvens om två legosoldater som börjar slåss om en korv. Förs med grepp slag och kast, sedan med dolkar och slutligen med långsvärd. Den är kul och de spelar mycket på humor, t:ex blir den ene utsatt för en avväpningsteknik och börjar titta upp i luften för att se var svärdet tog vägen - vansinnigt roligt.


Det finns andra grupper som pysslar med  showfight men det hade ändå varit kul att testa vid tillfälle.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #12 skrivet: 2009-01-28, 01:01:39 »
Problemet är ju att de inte ens försöker träffa varandra. Deght är ju det som gör att stagefighting inte fungerar när man skall visa historisk kampkonst, enligt min mening. Är vi inne på falskfighting så tycker jag att vi kan köra som dessa tyska lajvarna istället. Snacka om energi:




Man kan ju jobba in några sköna tekniker som man "spelar upp" för publiken. Fast heller ser jag att vi har mask på oss och kan dra till lite grann och så kan man vara lite mer medgörlig än vid en vanlig sparring.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Halvsvärd från Kungahälla video
« Svar #13 skrivet: 2009-01-28, 09:22:54 »
Vi kör uppvisningar där vi kör riktiga tekniker med stöt snitt och hugg. Vi signalerar lite tydligare och pratar med varandra medans vi slåss. Publiken hör inte om man talar i låg samtalsvolym. Vi öser på rätt så bra men brukar juh i och för sig ha brynjor på oss. Vi undanhåller oss från stötar mot ansiktet men annars kör vi alla attacker. Men anfaller man ett känsligare område på kroppen så håller vi igen lite.Dessutom brukar Nelle och jag kör nån av ringecks eller talhoffers "plays" i högt tempo som vi tränat in, lite som en suggig imitation av vad gladiatores i tyskland gör. Först kör vi det i full fart och sedan bryter vi ned den och förklarar vad vi gör för att sedan visa hela en gång till för publiken. Detta brukar vara mycket uppskattat då folk förstår momenten bättre när man repeterar på det viset. Dessutom fårm man fram på ett bra sätt att det är ett strategiskt counter recounter tänk i konsten. En annan fördel är man på ett bra sätt visar att man gör en counter innan attacken man försvarar sig mot är genomförd. Ingen ide att försvara sig mot ett serchhaw som redan sitter en tum in i ens inneröra.