Magnus Mårtensson wrote
Ja, jag insåg vad du menade efter ett tag. Det hade varit ett helvetesarbete att lista alla tekniker på det sättet. Hmm, kanske borde kalla de något annat..
Ja, termen "teknik" är liksom upptagen. Fast jag skulle säga att den är ännu mer specifik än "absetzen", "winden" etc som jag tycker är exempel på "principer" snarare än tekniker. Ringeck listar sjutton principer (zornhaw, krumphaw, zwerhaw, schillhaw, schaitelhaw, vier huten, vier versetzen, nachreissen, überlaufen, absetzen, durchwechseln, zucken, durchlaufen, abschneiden, hendetrucken, hengen, winden) som de viktigaste.
Därtill kunde man lägga streychen, fehler, verkehrer, duplieren, mutieren, unterhaw, zeckrühren mfl. Allt exempel på principer eller "tekniktyper" som kan tillämpas i många olika situationer.
En "teknik" skulle enligt mig då vara just ett specifikt användande av en princip i en viss situation. Till exempel, absetzen med stöt från pflug mot en stöt från pflug.
Tråkigt nog kallar de tyska manuskripten vanligen både principer och tekniker för samma sak, nämligen "stücke". :-) Vill man kan man kalla de sjutton principerna "hauptstücke".
Vad är det egentligen du är ute efter en term för? Vapenkombination?Stil?Tradition? Skola?
-Andreas