Författare Ämne: Damturnering på Swordfish?  (läst 18865 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Damturnering på Swordfish?
« skrivet: 2009-05-26, 21:38:21 »
Kan det vara en bra idé? det finns många tjejer som är duktiga HEMA-fighters och vi borde promota er mer, skulle ni vara intresserade av en egen HEMA-tävling på Swordfish? De andra tävlingarna är såklart öppna för både tjejer och killar.





/Axel, testar röstfunktionen för första gången
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Malin Frandsen

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #1 skrivet: 2009-05-26, 22:04:03 »
Hur brukar det se ut annars?


Jag tycker absolut det låter intressant. Än är jag inte mycket för världen men när man väl börjar lära


sig så vore det kul!
Slå han på pungen, det är där det gör ont!

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #2 skrivet: 2009-05-27, 07:16:02 »
En bra tanke. Tror det varit runt 8-10 tjejer varje år på SF de senaste två åren. Hur många av dem som kan fäktas och har jag dock ingen koll på. Har inte pratat med Annika men hon skulle nog kunna vara intresserad. Man skulle kunna promota en egen grupp för dem och se hur stort intresset blir.


//Conny - som tycker det är en bra ide men som inte tänker delta.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #3 skrivet: 2009-05-27, 08:57:04 »
Axel, du kanske skulle lägga till alternativen "Ja det är en bra idé, men jag är man" och "Nej, det är en dålig idé och jag är man.."


Man kan inte se resultatet om man inte röstar, och inget av alternativen passar mig :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #4 skrivet: 2009-05-27, 09:20:49 »
nä jag orkar inte, jag är intresserad av vad alla tycker, kvinnor och män så det är strunt samma, de som fyller i att de tänker delta är förhoppningsvis tjejer.





/Axel, som fyllde i "bra idé tänker inet delta" utan att lida av det.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #5 skrivet: 2009-05-27, 09:57:45 »
Citera
Axel Pettersson wrote


nä jag orkar inte, jag är intresserad av vad alla tycker, kvinnor och män så det är strunt samma, de som fyller i att de tänker delta är förhoppningsvis tjejer.


/Axel, som fyllde i "bra idé tänker inet delta" utan att lida av det.




OK, jag gör detsamma.. men resultatet blir mindre användbart på det sättet. Jag hade varit intresserad av att veta om det finns tjejer som tycker det är bra men inte tänker delta. Då hade man kunnat veta om detta är en stor grupp, och fråga dem varför. Nu drunknar den gruppen i killar som tycker det är bra och inte får delta.


Det hade också varit intressant att veta om några av de som röstat helnej är tjejer.


Det går alltid att slå ihop grupper på olika sätt efteråt när man beräknar resultat, men det går ju aldrig att ta isär dem för att få fram mer information. Bättre att få mer information än man visar sig behöva än att inse att man hade behövt mer. Men strunt samma, nu är det som det är..


Motivera gärna era svar. De som sagt helnej, varför? De tjejer som inte tänkt delta, varför?


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Malin Frandsen

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #6 skrivet: 2009-05-27, 10:37:17 »
Jag kryssade i Ja, men jag tänker inte delta.


För att jag inte kan något än
Slå han på pungen, det är där det gör ont!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #7 skrivet: 2009-05-27, 11:22:01 »
Tänkte precis som Andreas faktiskt, och jag skiter därmed i att rösta. Men jag tycker att det är en utmärkt idé.


/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #8 skrivet: 2009-05-27, 18:06:44 »
Jag tycker det är en utmärkt idé, även om det kanske verkar som om det blir få som deltar. Jag tror att en turnering bara för damer kan locka fram flera som annars inte vill ställa upp, och är ett bra steg att ta för att locka in fler tjejer i sporten.

Att gissa att det blir för få deltagare och därmed stryka det hela är en kass strategi, det räcker ju med två anmälningar för att det skall bli något...

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #9 skrivet: 2009-05-27, 18:19:34 »
Citera
Anders Linnard wrote


Tänkte precis som Andreas faktiskt, och jag skiter därmed i att rösta. Men jag tycker att det är en utmärkt idé.


/A







OK jag ändrar, men jag håller på tillräckligt mycket med metod och datainsamling i skolan för att orka göra det på fritiden, så nu är ni skyldiga mig en present eller nåt. Röstningen är inte den enda datan vi kan använde utan förhoppningsvis skriver folk här och motiverar sin röstning med. Vi genomför "Walpurgis Cup" om mer än en person anmäler sig till den i registreringen till Swordfish). Jag har postat frågan på Scholas forum med.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #10 skrivet: 2009-05-27, 20:31:49 »
Citera
Axel Pettersson wrote




   
       
           
       
   
Anders Linnard wrote
           
Tänkte precis som Andreas faktiskt, och jag skiter därmed i att rösta. Men jag tycker att det är en utmärkt idé.

           
/A

           


           







OK jag ändrar, men jag håller på tillräckligt mycket med metod och datainsamling i skolan för att orka göra det på fritiden, så nu är ni skyldiga mig en present eller nåt. Röstningen är inte den enda datan vi kan använde utan förhoppningsvis skriver folk här och motiverar sin röstning med. Vi genomför "Walpurgis Cup" om mer än en person anmäler sig till den i registreringen till Swordfish). Jag har postat frågan på Scholas forum med.




Du ska få en öl vid tillfälle. :-) Jag tror det är en bra idé som kan locka fram de tjejer som är lite tveksamma att kasta sig direkt in i den "stora" turneringen. Sen när de fått smak för det är det för sent. Muahahaha.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #11 skrivet: 2009-05-27, 22:40:53 »
Och nu tänker jag inte rösta bara för att jävlas :)


Äh, jag röstar på att jag är kille (surprise) och att jag gillar idén.


/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #12 skrivet: 2009-05-28, 07:11:29 »
Har pratat med Annika. Hon var lite tveksam och ville fundera lite. Spontant tyckte hon att tjejer redan idag är med på killars villkor (alla är med på samma villkor) så varför ändra på det? Vad vinner man på att ha segregering och skilja på män och kvinnor (även om det är så i andra kampsporter)? Men om detta kan få tjejer mer intresserade är det positivt men kommer det att göra det? Hon är lite tveksam om vi ska följa resten av kampsportsvärlden. Men, som sagt,hon ville fundera mer innan hon röstar.


//Conny

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #13 skrivet: 2009-05-28, 07:52:44 »
Jag hade faktiskt samma tanke, att det är synd att separera, eftersom den eventuella skillnaden i fysisk styrka går att övervinna med bra teknik. Men, man kan ju ha en damturnering för att locka fler tjejer och ändå låta den vanliga turneringen vara öppen för båda könen. Jag tror att det är en bra idé, men jag tycker att det böra vara minst fyra deltagare för att det ska arrangeras.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Damturnering på Swordfish?
« Svar #14 skrivet: 2009-05-28, 08:27:33 »
Det bästa sättet att få reda på om fler tjejer kommer att delta är väl egentligen genom att jämföra antalet när man arrar. Och att man då också för statistik.


Jag har en känsla av att många tjejer faktiskt tvekar inför att delta i tävlingar som är så kraftigt mansdominerade. Men samtidigt är det viktigt att om vi har en tjejturnering att den är jämställd med den manliga gruppen. Det får inte bli så att det hamnar i skymundan och att det är mindre status att vinna som kvinna.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill