Författare Ämne: Plastwaistrar från Norrland.  (läst 45653 gånger)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Plastwaistrar från Norrland.
« skrivet: 2009-11-23, 18:45:49 »
Nu har vår första waistrar rullat av produktionsbandet. De finns att beskåda på facebook.


http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/album.php?aid=132051&id=608617114&ref=mf


Vi kommer att videofilma dem lite in action under veckorna som kommer.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #1 skrivet: 2009-11-24, 06:17:49 »
Är inte medlem i Facebook. Måste man vara det för att se dem? Om, kan du lägga en bild här, direkt på forumet?


// Conny

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #2 skrivet: 2009-11-24, 14:56:49 »
Provar...



Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #3 skrivet: 2009-11-24, 15:22:48 »
Ser ut som de spanska (som ingen vill sparra mot längre), men de ser ju fina ut :)
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #4 skrivet: 2009-11-24, 15:36:57 »
Citera
Mattias Ryrlén wrote


Ser ut som de spanska (som ingen vill sparra mot längre), men de ser ju fina ut :)




Dessa är nog en rätt rejäl bit bättre. Till att börja med har de "distal taper", dvs klingans tjocklek avtar mot spetsen, precis som Penttis (Martin, du måste verkligen få med det i bilder och beskrivningar väldigt tydligt, annars förutsätter alla att det inte finns). Därmed går det att göra balansen och flexet oerhört mycket bättre.


Sen har de ett trevligare kors, som också omsluter klingan och alltså inte lämnar vägen helt fri in mot dina fingrar längs klingans flatsida.


Tången som går djupt in i klingan och hela vägen genom greppet lär se till att de inte kan gå sönder på det sätt som de spanska tenderade att göra (alldeles ovanför eller under korset). De borde vara extremt stryktåliga med den här konstruktionen.


Knappen ser också väldigt mycket trevligare ut.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #5 skrivet: 2009-11-24, 17:57:46 »
Presis som andreas redan sagt så är det enda som påminner lite om de spanska att de har en "fuller" som går på båda sidorna. Annars så har de "distal taper" d.v.s. att de är 22mm tjocka vid korset och 14mm vid spetsen. PoB ligger mellan 7 och 8 cm framför korset. De har en helt annan spetskontroll än de spanska. Till skillnad från Pentis så är flexet i dessa mer likt Albion Liechtenauer än Albion Meyer i det att de får en längre kurvatur när man böjer dem i spetsen. det är mer en jämn kurva som startar ungefär på mitten och går till spetsen istället för från två tredjedelar av klingan som på en Meyer. Dock gör "fullern" att de är ganska mycket mindre flexande i eggriktningen än om man skulle utelämna denna. (Har tydligen med nån form av valvteknik att göra har man sagt mig). Johan som gör dessa hemma som hobby har sagt att han kommer att sälja reservdelar om det skulle behövas och att det kommer att komma flera olika kors, handtagsformer och knappar (så som diskpommels och fishtales om allt går vägen). dessutom är det messer och enhandare på gång så småningom.


Nikke och Hasse (gamla Falun gubbarna ni vet) har två på väg ner till dem som de ska utvärdera. De kommer nog med en massa input som vi kommer att försöka få in i dem. Man blir så lätt hemmablind. Vi är nöjda med materialet som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu då det har en lite anorlunda "koncistens" än nylon. Det känns "fetare" eller "oljigare" vilket gör att det glider lite bättre i binden och absorberar även lite mer av anslaget vilket gör att de reagerar lite mer som stål gör när man korsar klingorna.


Vi exprimenterar även med en version (ej bilder på ännu) där vi har gjort "fullern" genomgående sista 25 cm uppe vid spetsen. Detta gjorde att man inte får värre anslag än av en shinai men begåller eggarna och kan fortfarande göra mer korrekta vinden tekniker. Det som var dålig var att den svaga delen av klingan betedde sig som en shinai och flexade i alla riktningar vilket gjorde att den piskade omkring lite vid binden och orsakade konstiga dubbelträffar, ni vet när spetsarna ormar sig kring varandras klingor lite och man inte vet om man träffat med egg eller flatsida. Just nu ska vi testa hatt lägga ett mjukare material typ silikon eller så i denna slits och se om det kan stadga upp men ändå behålla lite av stötdämpningen.

Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #6 skrivet: 2009-11-24, 20:24:55 »
Citera
Martin Wallgren wrote


Presis som andreas redan sagt så är det enda som påminner lite om de spanska att de har en "fuller" som går på båda sidorna. Annars så har de "distal taper" d.v.s. att de är 22mm tjocka vid korset och 14mm vid spetsen. PoB ligger mellan 7 och 8 cm framför korset. De har en helt annan spetskontroll än de spanska. Till skillnad från Pentis så är flexet i dessa mer likt Albion Liechtenauer än Albion Meyer i det att de får en längre kurvatur när man böjer dem i spetsen. det är mer en jämn kurva som startar ungefär på mitten och går till spetsen istället för från två tredjedelar av klingan som på en Meyer. Dock gör "fullern" att de är ganska mycket mindre flexande i eggriktningen än om man skulle utelämna denna. (Har tydligen med nån form av valvteknik att göra har man sagt mig). Johan som gör dessa hemma som hobby har sagt att han kommer att sälja reservdelar om det skulle behövas och att det kommer att komma flera olika kors, handtagsformer och knappar (så som diskpommels och fishtales om allt går vägen). dessutom är det messer och enhandare på gång så småningom.


Nikke och Hasse (gamla Falun gubbarna ni vet) har två på väg ner till dem som de ska utvärdera. De kommer nog med en massa input som vi kommer att försöka få in i dem. Man blir så lätt hemmablind. Vi är nöjda med materialet som jag inte kommer ihåg vad det heter just nu då det har en lite anorlunda "koncistens" än nylon. Det känns "fetare" eller "oljigare" vilket gör att det glider lite bättre i binden och absorberar även lite mer av anslaget vilket gör att de reagerar lite mer som stål gör när man korsar klingorna.


Vi exprimenterar även med en version (ej bilder på ännu) där vi har gjort "fullern" genomgående sista 25 cm uppe vid spetsen. Detta gjorde att man inte får värre anslag än av en shinai men begåller eggarna och kan fortfarande göra mer korrekta vinden tekniker. Det som var dålig var att den svaga delen av klingan betedde sig som en shinai och flexade i alla riktningar vilket gjorde att den piskade omkring lite vid binden och orsakade konstiga dubbelträffar, ni vet när spetsarna ormar sig kring varandras klingor lite och man inte vet om man träffat med egg eller flatsida. Just nu ska vi testa hatt lägga ett mjukare material typ silikon eller så i denna slits och se om det kan stadga upp men ändå behålla lite av stötdämpningen.










Tänk vad fel uppfattning man kan få av en bild om man inte lägger till lite beskrivande ord :)
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #7 skrivet: 2009-11-24, 22:31:30 »
Kan man få dem i rosa?
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #8 skrivet: 2009-11-25, 15:10:29 »
Vi håller på och kollar det!

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #9 skrivet: 2009-11-25, 17:54:14 »
Hahaha! Jag vill slåss mot Thomas med rosa wasters. Fan vad klockrent. Gärna med Hello Kitty klistermärken på. :p


Nä, men seriöst bra jobb. Det verkar vara bara förbättringar, inklusive gängad stång i mitten vilket gör att man kan ta isär vid resa, eller byta form på knappen om man så vill. Jag gillar idéen med genomgående ränna längst ut, synd att det inte fungerade.


Jag är väldigt intresserad av dessa.


Edit:Jag skulle vilja se ett varumärke på dessa också, det gör att det ser ännu mer seriöst ut.
Talk is silver, violence is golden.

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #10 skrivet: 2009-11-25, 21:47:03 »
Vi tänkte göra nån form av märkning på dem. CnC maskinen kan juh fräsa nått snyggt i dem eller nått.

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #11 skrivet: 2009-11-25, 23:27:51 »
Ser fina ut, och från Norrland! Får en släng av lokalpatriotism :)


Har ett par funderingar


"

Hmm.. menar du att när man fräser ett spår så blir den styvare? Låter inte så rimligt tycker jag... kanske snarare att ration mellan vikt och styvhet förbättras.


En spekulation: Kan det finnas risk för höga späningskoncentrationer där grepp och kors möts? Är det hål i korset för greppet också? Har ni provat att hugga hårt, speciellt med flatsidan(även om man kanske inte gör det så ofta )? Tänkte att det kan uppstå nötning som på sikt gör att handtaget glappar... Kan vara ute och cykla också..

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #12 skrivet: 2009-11-26, 08:43:51 »
Vi har gjort lite sådana test och de har hållit. Det är injackning från båda hållen i korset och gängstången sitter inskruvad nära en decimeter in i klingan. Det har hållit för idiotsmällar hitills. Vi fortsätter prova och vi kommer givetvis att berätta resultatet.


Angående Spåret som är fräst så är det tydligen så att i det att man får två skarpa "hörn" i kanten på spåret gör dessa att det blir styvare. JAg är inte ingengör men innan vi fräste spåret så var de fladdrigare så jag frågade om det och fick detta svar. Men jag kan ha fått fel uppgifter,

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #13 skrivet: 2009-11-26, 12:18:20 »
Citera
Martin Wallgren wrote



Vi har gjort lite sådana test och de har hållit. Det är injackning från båda hållen i korset och gängstången sitter inskruvad nära en decimeter in i klingan. Det har hållit för idiotsmällar hitills. Vi fortsätter prova och vi kommer givetvis att berätta resultatet.


Angående Spåret som är fräst så är det tydligen så att i det att man får två skarpa "hörn" i kanten på spåret gör dessa att det blir styvare. JAg är inte ingengör men innan vi fräste spåret så var de fladdrigare så jag frågade om det och fick detta svar. Men jag kan ha fått fel uppgifter,




Ok, låter ju finemang!


hmm, jag tror att det ær så att sværdets profil har førbættrats, vilket gør att sværdet blivit styvare i førhållande till sin egenvikt, så det kænns styvare om man svingar runt det. (jmfr. I-profil med fyrkantsprofil etc..) Men det absoluta værdet på sværdets styvhet har nog minskat något. Fast det ær nog bara nørdar som jag som hakar upp mig på sådant :)

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #14 skrivet: 2009-12-01, 22:32:21 »
Allvarligt talat så undrar jag först och främst när det faktiskt skulle vara möjligt att köpa. Vi skulle behövt nylon för ett år sedan. Är det värt att vänta eller skall jag snickra egna så vi får några nån gång?


Sedan är jag inte så förtjust i svart. Väldigt svårt att se träffar för en domare eftersom alla har svarta kläder. Jag föredrar de vita, mindre ninja - mera stål. Hoppas det är lätt att få den färg man vill ha.


De påminner om en konstruktion jag själv tänkt på men aldrig fått tummen ur att göra just med att de går att ta isär, men jag hade tänkt göra hjaltet (korset, parerstången etc) i stål för att få balans på den. Kanske värt att prova? lite som de viktade shinaierna.


Bra jobbat! hoppas de är bra.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!