Författare Ämne: Plastwaistrar från Norrland.  (läst 45662 gånger)

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #15 skrivet: 2009-12-01, 22:38:00 »
P.S. Jag befinner mig inte i Zaire trots att datorn tycks tro det genom att skriva det bredvid rubriken. Jag är i Montenegro.


Hälsa även Nicke och Hasse att de gärna får kika förbi vår träning i Enhörna, med eller utan plastpinnar.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #16 skrivet: 2009-12-02, 09:28:18 »
Citera
Thomas Hagaeus wrote


P.S. Jag befinner mig inte i Zaire trots att datorn tycks tro det genom att skriva det bredvid rubriken. Jag är i Montenegro.




Ha! Försök lura nån annan. Du är som de där norrmännen, nere och leker legosoldat i Afrika.. avslöjad!


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #17 skrivet: 2009-12-02, 11:41:50 »
Ska hälsa Hasse och Nikke det.


Jag gillar att de är svarta. Skiter i domare och sånt. När vi tränar är de mer som att försöka se skarpt stål. Man har svårt att se klingan som motståndaren håller. Det kommer att gå att få plasten i vilken färg som helst. så vi har funderat på att göra ett rött och ett blått för att verkligen hjälpa till om man håller på med nån tävling eller nått.


//Martin

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #18 skrivet: 2009-12-02, 17:29:25 »
Citera
Martin Wallgren wrote



Det kommer att gå att få plasten i vilken färg som helst. så vi har funderat på att göra ett rött och ett blått för att verkligen hjälpa till om man håller på med nån tävling eller nått.
Också så ser de mer ut som en ljussabel


Det är ju grymt. Då kan man ju matcha hela outfitten. GULD!!!
/Robert


OT: PS. Hur går det med låret? DS
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Rickard Abrahamsson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #19 skrivet: 2009-12-26, 10:28:32 »
Hahaha...


Ljussablar? Nu börjar detta verkligen likna något. Jag undrar när vi skall få Jedipowers?


Skämt åsido! Det verkar ju som att flera ändå är intresserade av detta? Jag själv behöver ett nytt i alla fall, det gamla (riktigt gamla) börjar bli tungt och otympligt, fast det kan ju bero på åldern? (svärdets ålder förstås)
Uri Geller böjde skedar, Jag kan böja verb.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #20 skrivet: 2009-12-27, 12:06:01 »
Hej Rickard


Föreningen funderar som bäst på att lägga en större beställning på de svärd som England just nu håller på och tillverkar. Beslut är inte taget ännu men det lutar åt att vi kommer beställa en 15-20 svärd därifrån.


//Conny

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #21 skrivet: 2009-12-27, 17:09:57 »
Har precis pratat med Engström. Föreningen har beställt 20 st av de engelska svärden. Försäljningspriset kommer hamna på runt 600-700 kr st. Lite beroende på valutakurs och frakt.


//Conny

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #22 skrivet: 2009-12-27, 20:17:37 »
Jag har precis packat in två av våra nya som kommer att skickas i morgon till er för utvärdering. Engström lovade att skicka med Nelle en av era pentisar upp till oss så vi kan kolla på den och göra ett försök att tillverka vår variant på den. Vi kommer väl att köpa ett par av Engelsmännens och prova dem även. Engelsmännens svärd hade sock stora brister i det jag såg i en video där Dave och någon annan sparrades med dem. De flexar i alla riktningar i spetsen. Inte bara i flatsidans riktining utan även i eggens riktning, inte bra ur mitt perspektiv. Som dommare bar det denna egenskap som gjorde att jag förmodligen dömde ca 15 - 20 % dubbelträffar som inte skulle ha varit det om svärden hade fungerat bättre. Jag har pratat med lite olika kunniga personer om detta och de anser att man måste kopiera uppbyggnaden hos Liechtenauern och Meyern med att flytta massan ut i eggarna för att bli av med detta problem.


Vi har en sådan design på gång. De svärd som kommer ner till er nu är dock lite mer av en klassisk waistermodell mer kanske för kontrollerad freeplay och teknikövningar. Vi stentuffa norrlänningar kör dock fullt ut sparring med dem...hehe!

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #23 skrivet: 2009-12-27, 20:21:45 »
Citera
Thomas Hagaeus wrote


Allvarligt talat så undrar jag först och främst när det faktiskt skulle vara möjligt att köpa. Vi skulle behövt nylon för ett år sedan. Är det värt att vänta eller skall jag snickra egna så vi får några nån gång?


Sedan är jag inte så förtjust i svart. Väldigt svårt att se träffar för en domare eftersom alla har svarta kläder. Jag föredrar de vita, mindre ninja - mera stål. Hoppas det är lätt att få den färg man vill ha.


De påminner om en konstruktion jag själv tänkt på men aldrig fått tummen ur att göra just med att de går att ta isär, men jag hade tänkt göra hjaltet (korset, parerstången etc) i stål för att få balans på den. Kanske värt att prova? lite som de viktade shinaierna.


Bra jobbat! hoppas de är bra.







Vi har vita nu!Om du vill köpa sådana så säg bara till!

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #24 skrivet: 2009-12-28, 10:00:19 »
Hej Martin


Det ska bli spännande att testa era svärd. De lovar gott vad jag har hört.


// Conny

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #25 skrivet: 2009-12-31, 13:28:43 »
Vi i Skaraborg är intresserade av att köpa lite nylon. Era ser grymt bra ut Martin, kul att ni kommit igång med produktionen då det finns ett ömmande behov i botten att ha en bättre simulator än shinai som komplement/insteg till stål.


Vi avvaktar och kollar vad ni götlaborgare anser om såväl norrländska som engelska svärden.





/Jacob

Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #26 skrivet: 2009-12-31, 17:47:28 »
Jag har lagt upp en video med mig och Nelle, är Nelle har norrlands "stål" första halvan av filmen, sen när den byter i färg på vitbalansen så har jag norrlands "stålet".


http://www.youtube.com/user/ryrlen


Vet inte om det var för att det var en norrlänning eller varför, men ont fick jag iallfall :)
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #27 skrivet: 2010-02-10, 14:53:12 »
Är ni färdiga med plastpinnarna i Götet snart eller?


Jag har blivit lovad att låna dem efter er med det tar ju sån jävla tiiiid :-)
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #28 skrivet: 2010-02-10, 14:58:31 »
Tja, det är vi väl. Jag har skickat rapport till Martin i alla fall. Någon mer som har lust att bidra med lite feedback?


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Plastwaistrar från Norrland.
« Svar #29 skrivet: 2010-02-10, 16:19:39 »
jag tänkte göra det men jag lovade martin att göra det över telefon eller i Uppsala i mars, så skicka dom vidare. Martin förresten skulle vi skicka dom till STHLM först?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."