Väldigt bra produktion (proffsigt filmat, snygga miljöer, kläder och svärd).
Betraktar man det som en sorts "teknikshowcase" är det mesta bra. Då faller den främsta invändningen (som ju är att den som blir utsatt för en teknik hela tiden "fryser" och snällt väntar på att bli kontrad). Problemet här, tycker jag, är att den andre ofta utnyttjar motståndarens orealistiska frysning till att tillåta sig att slarva med att skydda sig vid mottekniken. Även om ens motståndare fryser snällt tycker jag man skall agera som om han inte tänkte göra det utan när som helst skulle kunna göra en kontring.
Men som sagt, det mesta är snyggt och bra - lite lustigt med blandning av tyska och italienska tekniker men de säger ju heller inte uttryckligen vilken skola det är de uppvisar..
Deras zornhaw är väldigt horisontella, de blir nästan mittelhaw (som de för övrigt använder rätt mycket.. får en känsla av att de tittat mer på Meyer än på Ringeck). De gör dem också ofta lite ur distans. Förmodligen är det för att de inte har skydd för huvudet och är rädda om varandra, men då tycker jag man skall ha skydd eller göra teknikerna lite långsammare men korrekt i stället.
De "håller in" flera av sina zwerchaw lite mycket (sträcker inte ut framåt) vilket gör att de inte träffar i huvudet och skyddar sig själva sämre än nödvändigt. Även detta kanske för att de är rädda om motståndarens ansikte, vad vet jag.
Det är mycket undvikanden där motattacken sedan görs på ett sätt som inte låser linjen mot motståndarens svärd. Funkar finfint när motståndaren hugger hela vägen ner till wechsel och sen snällt stannar där, som de gör i filmen. Skulle funka väldigt illa om motståndaren dels högg mer kontrollerat, dels inte frös.
Jag gillar inte när man i onödan släpper kontrollen över motståndarens klinga för att göra en motattack. Man kommer ju undan med det när motståndaren snällt står med svärdet fruset i luften, men annars är det farligt och onödigt. (Jag menar förstås inte till exermpel zucken och schnappen, där är det inte i onödan man släpper kontrollen)
Men överlag jättesnyggt. Vi skulle kunna göra något bättre rent fäktningstekniskt, tror jag. Däremot blir det svårt att matcha den proffsiga produktionen.
-Engström