Författare Ämne: snygga moves  (läst 14812 gånger)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
snygga moves
« skrivet: 2007-06-11, 16:55:18 »
snuskigt duktiga... klädsmak undantaget.http://www.youtube.com/watch?v=Kj4Ng6DBfrg
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #1 skrivet: 2007-06-11, 19:33:23 »
Mycket väl genomfört och en bra film. Men bli inte nedslagen Pistol, du och alla andra i fortsättningsgruppen skulle göra det lika snyggt. Det är enskilda tekniker som koreograferas med en medgörlig partner. Det som är riktigt bra är distansen mellan fäktarna, den visar på en stor förståelse för teknikerna. Mycket mer än teknikerna själva, som är utförda för att inte skada motståndaren. Få distansen rätt så kommer mycket av det andra automatiskt (kanske inte filmningen då, för den är riktigt snygg).

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #2 skrivet: 2007-06-11, 20:00:48 »
Vi borde göra våran egen att ha på hemsidan (fast i träningskläder), eller bara olika moment i stilen : "I GHFS tränar vi långsvärd, där är en grundläggande aspekt att flytta på sig när motståndaren vill sätta kallt stål i njurarna på en, för att sedan hugga tillbaka, det kallas nachreisen och kan se ut såhär: (youtubefönster)".
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #3 skrivet: 2007-06-11, 21:37:52 »
Snygg film. Vi skulle klart kunna göra en lika bra/bättre. Om vi bara har en bra filmcrew...
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #4 skrivet: 2007-06-13, 18:33:55 »
Skitsnyggt .


Håller med det du skrev om distansen Anders. Jag sa det till Annika när vi såg filmen. Det är inte dåligt att lita så mycket på sin avståndsbedömning att man vågar låta motståndaren hugga igenom och missa för att sedan plocka honom.


Hittar någon mer filmer av detta slag med denna kvalitet. Posta dem gärna.


// Conny

Utloggad Staffan Westin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #5 skrivet: 2007-06-13, 22:14:22 »
"Fechten mit dem langen Schwert". Bara det gör det värt att följa länken!
"Man är ingen riktig man om man inte nån gång vägt över hundra kilo"

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #6 skrivet: 2007-06-14, 08:02:11 »
Citera
Conny wrote

Skitsnyggt .


Håller med det du skrev om distansen Anders. Jag sa det till Annika när vi såg filmen. Det är inte dåligt att lita så mycket på sin avståndsbedömning att man vågar låta motståndaren hugga igenom och missa för att sedan plocka honom.


Just den grejen har jag för mig att Meyer kör med, men det var inte riktigt det jag tänkte på. Ofta när man ser sådana här filmer så görs teknikerna på ett safe avstånd, där huggen inte kan träffa, eller på ett avstånd där avståndet är för kort. Jag tycker att de verkar ha bra koll på lämpliga avstånd. Men det är ju lite svårt att se eftersom vinklarna inte är rakt från sidan. Det ser bra ut i alla fall.


Den främsta anmärkningen är väl att den ena lägger av när den första gör en tekniik. Men jag stör mig inte på det. Man får fatta själv att det är uppvisning och inte sparring.


Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #7 skrivet: 2007-06-14, 10:01:24 »
Väldigt bra produktion (proffsigt filmat, snygga miljöer, kläder och svärd).

Betraktar man det som en sorts "teknikshowcase" är det mesta bra. Då faller den främsta invändningen (som ju är att den som blir utsatt för en teknik hela tiden "fryser" och snällt väntar på att bli kontrad). Problemet här, tycker jag, är att den andre ofta utnyttjar motståndarens orealistiska frysning till att tillåta sig att slarva med att skydda sig vid mottekniken. Även om ens motståndare fryser snällt tycker jag man skall agera som om han inte tänkte göra det utan när som helst skulle kunna göra en kontring.

Men som sagt, det mesta är snyggt och bra - lite lustigt med blandning av tyska och italienska tekniker men de säger ju heller inte uttryckligen vilken skola det är de uppvisar..

Deras zornhaw är väldigt horisontella, de blir nästan mittelhaw (som de för övrigt använder rätt mycket.. får en känsla av att de tittat mer på Meyer än på Ringeck). De gör dem också ofta lite ur distans. Förmodligen är det för att de inte har skydd för huvudet och är rädda om varandra, men då tycker jag man skall ha skydd eller göra teknikerna lite långsammare men korrekt i stället.

De "håller in" flera av sina zwerchaw lite mycket (sträcker inte ut framåt) vilket gör att de inte träffar i huvudet och skyddar sig själva sämre än nödvändigt. Även detta kanske för att de är rädda om motståndarens ansikte, vad vet jag.

Det är mycket undvikanden där motattacken sedan görs på ett sätt som inte låser linjen mot motståndarens  svärd. Funkar finfint när motståndaren hugger hela vägen ner till wechsel och sen snällt stannar där, som de gör i filmen. Skulle funka väldigt illa om motståndaren dels högg mer kontrollerat, dels inte frös.

Jag gillar inte när man i onödan släpper kontrollen över motståndarens klinga för att göra en motattack. Man kommer ju undan med det när motståndaren snällt står med svärdet fruset i luften, men annars är det farligt och onödigt. (Jag menar förstås inte till exermpel zucken och schnappen, där är det inte i onödan man släpper kontrollen)

Men överlag jättesnyggt. Vi skulle kunna göra något bättre rent fäktningstekniskt, tror jag. Däremot blir det svårt att matcha den proffsiga produktionen.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #8 skrivet: 2007-06-14, 13:07:00 »
De där svärden verkar mysko, de tycks va mycket mer elastiska/fjädrande än "riktiga" svärd, eller är det meningen att svärd ska böja sig när man stöter någon i magen?

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #9 skrivet: 2007-06-14, 13:12:36 »
Även mitt Lutel, som har mycket material i sig, böjs. Och om man avlastar stöten så böjs det än mer eftersom man låser spetsen.


 


Angående teknikerna så är det nog endast slump när de sammanfaller med Ringeck. Jag tror att de i princip kör Meyer rakt av. Vilka tekniker är italienska Andreas? Jag är kass på italienarna och Meyer.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #10 skrivet: 2007-06-14, 13:45:30 »
Citera
Anders Linnard wrote

Angående teknikerna så är det nog endast slump när de sammanfaller med Ringeck. Jag tror att de i princip kör Meyer rakt av. Vilka tekniker är italienska Andreas? Jag är kass på italienarna och Meyer.


/Anders


Öh, tja, det är väl egentligen jag också om sanningen skall fram, så det är mycket möjligt att jag har helt fel. Det var främst ett par av avväpningarna jag tänkte på, till exempel den där han låser motståndarens svärd i armhålan.. men jag har bara skummat igenom Meyer ett par gånger; det kan mycket väl hända att jag bara missat en del saker och att de faktiskt enbart kör tekniker från Meyer..


-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #11 skrivet: 2007-06-14, 15:00:31 »
kankse också några gänger när de gör nachreisen utan att flytta fötterna? Har för mig att jag sett något liknande göars av nån fioresnubbe, och eventuellt också i meyer (ungefär: stå i vomtag, luta dig tillbaka till zornhut så motståndarens attack missar, hugg tillbaka), fast jag är nog ännu sämre på meyer än er.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #12 skrivet: 2007-06-14, 17:38:54 »
Jag har också läst Meyer, men kan inte heller minnas den. Så du kan ha rätt i det.
/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #13 skrivet: 2007-06-15, 03:12:06 »
Enngstöm skrev "De "håller in" flera av sina zwerchaw lite mycket (sträcker inte ut framåt) vilket gör att de inte träffar i huvudet och skyddar sig själva sämre än nödvändigt. Även detta kanske för att de är rädda om motståndarens ansikte, vad vet jag."Vet vad du menar, men undrar om det dom gör är fel. de mest lyckade zwerchaw jag sett på nätet går på samma prinsip..dra bak händerna för att plocka motståndarens klinga så som dom gör... personigen funkan den swrtz typen bättre för mig än när jag har utsträckta händer.p.s. jag tror inte att de är rädda för att slå varandra i käften, ty om man gör en sån film så har de båda gått igenom ett antal gånger vad som ska hända. Promo=look your best.-Pistol /som antagligen inte riktigt fattat zwerts
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #14 skrivet: 2007-06-15, 03:17:47 »
att tillägga:dom är jävligt grymma eftersom det är den enda youtube filmen vi diskuterat så mycket... erkänn
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck