Författare Ämne: Slaget vid Axtorna  (läst 31656 gånger)

Utloggad Jonathan Ridings

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Slaget vid Axtorna
« skrivet: 2007-08-01, 23:46:56 »
http://www.falkenberg.se/2.da906710286e85a4a800050.html

Jag bara undrar om GHFS kommer närvara där? Någon som varit där vid tidigare arrangemant? Isåfall, hur är det med organization och så, är det ett bra arrangemang eller är det amatörmässigt?

Har halkat in på det här med historisk re-enactment mest nu detta året, så jag har inte så mycket erfarenhet. JAg bor i Göteborg men flyttar om 20 dagar till just Falkenberg, så det blir de enda gångerna jag får smaka på det antar jag.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #1 skrivet: 2007-08-02, 12:47:09 »
GHFS som förening har inte deltagit (fast vi var egentligen inbjudna förra året, men det var inte tillräckligt många som kunde då). Däremot har jag för mig att jag hörde att det var någon eller några av medlemmarna som var där på eget bevåg.  Kan dock inte för mitt liv komma ihåg vilka det var. Känner någon sig träffad kanske de kan ge en liten recension av eventet..

Efter vad jag sett och hört verkar det väl som ett trevligt event, för att vara vad det är.. de flesta hos oss är inte så där grymt intresserade av reenactment (även om det finns en del "såna" också ibland oss :-). Som förening är det dock absolut inte reenactment vi sysslar med. Vilket kanske bidrog lite till att det inte blev av att vi deltog förra året.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #2 skrivet: 2007-08-15, 13:32:03 »
Jag var där förra året och tycker det var värt resan.  


Själva eventet bestod av tre delar. Dels den vanliga medeltidsmarknaden med enbärsdricka och hantverk som finns på alla medeltidsmarkander. Har man redan sett ett par under sommaren så är det inte så mycket att hänga i julgranen. Ett flertal medeltidsgillen hade satt upp sina tält i området och dem var det alltid trevligt att språkas med lite. Den andra delen var själva reenactmentdelen som bestod i en batteribesättning av 3-4 renässanskanoner som dundrade på mot en liten skara hillebardförsedda danskar i renässanskläder som sedan stormade batteribesättningen och fäktades med ett rejält säkerhetsavstånd. Luften fylldes av rök och en härlig stickande doft av krut och allsammans var tämligen trevligt. Det vackra höstvädret och omgivningarna gjorde sitt för att förstärka mysfaktorn. Den tredje delen var vad jag förstår en slags invigning av området som sådant. Turistföreningen i Halland hade gjort en satsning på slagfältsturism som är berömvärt. Annars är det lite skralt med den varan i Sverige om man jämför med England och benelux-länderna. Uppe på en höjd där man kunde blicka ut över hela området hade man satt upp kartor med slagets alla faser och ett telefonnummer man kunde ringa för att få en guidning via sin mobil.  


Packa piknickkorgen och ta med familjen och upplev halland då det är som bäst. Med lövskogarna skiftandes i höstens alla färger och med gråsvart krutrök svepandes över fälten.

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #3 skrivet: 2007-08-30, 14:03:18 »
Fick just inbjudan från styrlesen.


Följande gäller GHFS-medlemmar:
Den 22/23 september så kan vi visa upp oss, dvs sparra eller lära ut a la kungälv, kl 10.45-11.15 och 16.00 - 16.30 båda dagarna. Detta är alltså före och efter slagen. Vi får frukost och ett varmt mål om dagen. På lördagskvällen så är det gästabud för 100kr, eller så kan man köpa korv samt starköl utanför. Dessutom kan de bistå med reseersättning. Och de som vill kan vara med i slagen som statister som bonde, de har kläder som de lånar ut. Sover gör man i deras armé tält och det är gratis.


Jag ska prata med regeringen men det låter skitkul. De lovar i gengäld att hjälpa oss att promota swordfish, både med stor poster, som vi fixar, på strategiskt vald plats och med i deras programfolder. Men då måste vi bestämma denna vecka att vi dyker upp.


Vilka är på?
För mer info ring 0346 91059 eller 0708 55 58 24
/Sam

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #4 skrivet: 2007-08-30, 15:31:38 »
Låter kul, jag är intresserad.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #5 skrivet: 2007-08-31, 01:18:28 »
underbart. är gärna med..men låt mig kolla scheemat först.Pistol/ som vill sova i tält..medeltid style.
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #6 skrivet: 2007-09-01, 11:21:08 »
Jag åker men vet inte om jag har bil än.
Elin, vad säger du och din bil?


Just nu är vi tre pers, å fler lär vi bli!


/Sam

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #7 skrivet: 2007-09-01, 14:59:41 »
Citera
Samsonite wrote

Jag åker men vet inte om jag har bil än.
Elin, vad säger du och din bil?


Just nu är vi tre pers, å fler lär vi bli!


/Sam


Min bil säger brum brum, å jag säger skall kolla med min kalender. Men det låter ju jätte kul (kan det vara annat än kul?) I´ll be back with more info...

it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #8 skrivet: 2007-09-01, 18:15:45 »
keep the glorious spirit up, girl!


/Sam

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #9 skrivet: 2007-09-01, 20:08:25 »
Jag kommer att vara där med Trossen, vår 1500-tals förening i Stockholm. För att hitta oss, leta efter min och Marias "husvagn".
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #10 skrivet: 2007-09-03, 13:07:40 »
Då så!
Nu är vi anmälda och måste alltså dyka upp för att inte ett fiasko ska bli ett faktum. Jag kan ordna bil dvs fyra extra platser, samt om vi blir fler så kan eventuellt Elin stå med bil oxå. Men just nu är det bara jag och Axel som definitivt har anmält sig.


Se så, häng på nu, nu när Sam the Man änltigen kan åka utomsocknes. Först till kvarn gäller.


Andreas Engström kanske hänger på, det är ca 25% chans enligt honom. Låt oss hålla tummarna.


/Sam

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #11 skrivet: 2007-09-03, 13:51:55 »
Scott, du har avslöjat att du bara läsern en A-kurs i höst, du får inte skylla på för mkt plugg ;)
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #12 skrivet: 2007-09-03, 15:21:27 »
Fan, jag vill verkligen hänga med.. :-P Men det hänger helt och hållet på om Polarsekretariatet bestämmer sig för att det är OK att flyga hem min exsambo från Svalbard, i stället för att låta henne åka isbrytare hela vägen hem.. så det är ur mina händer. Har någon en hållhake på polarforskarvärlden får ni gärna utnyttja den nu. :-)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #13 skrivet: 2007-09-08, 02:06:38 »
AH! Axel! min stora käft.skoja bara. jag är med (måste vi ha på oss tajts och spets-skor?)Pistol/ Må vi klä oss medeltid style, så vi kan supa medeltid style..
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #14 skrivet: 2007-09-08, 11:01:04 »
Citera
Pistol wrote
AH! Axel! min stora käft.

skoja bara. jag är med (måste vi ha på oss tajts och spets-skor?)

Pistol/ Må vi klä oss medeltid style, så vi kan supa medeltid style..


grymt! Det stod något om att man kunde låna kläder av arrangörerna, vore bra för min del.

Kan du kolla det samuel?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."