Fäktjackan jag tagit fram tillsammans med polackerna i histfenc.com finns nu till försäljning, den kostar 159 euro, GHFS'are får 10%rabatt (gäller öven efter 22a september) och slipper dessutom frakten fram till 22a september om man beställer över 300 euro, så gå ihop några stycken och sambeställ (skriv att ni är GHFS-medlemmar när ni beställer för att få rabatten).
För er övriga stackare som inte bär GHFS-loggan på bröstet så är 159 euro fortfarande billigare än i princip alla fäktmästarjackor
.
tanken med jackan var att få fram en jacka till lägre pris än fäktmästarjackorna och som dessutom hade bättre rörlighet i armarna. Jackan är den jag använder för all typ av träning och sparring och den har testats i fullkontakt med stålvapen. Det man bör ha till är ordinarie halsskydd och armbågsskydd (får plats under jackan för bättre skydd och sexigare look), under- och överarmar är ordentligt vadderade så koppar för armbågsleden räcker.
För er som såg första versionen har den här jackan följande förändringar:
-kragen överlappar mer
-mer vaddering på underarmar, mage och bröst
-längre på framsidan för att inte magen ska exponeras när man lyfter armarna
- ett coolt namn, "Axel Pettersson Historical Fencing jacket"
- modifierad vaddering på överarmarna för ännu bättre rörlighet
Man beställer via emailadressen info@histfenc.com (hemsidan är inte uppe än) jackan finns i M,L och XL. Jag har mailat för att fråga vilken storlek min skulle klassificeras som (den var skräddarsydd) så vi har nåt att jämföra med. Vill man ha sin egen skräddarsydd ska nog det funka med, förmodligen för en lite extra kostnad.
Vill man se jackan så finns den i lokalen, fråga mig så visar jag vilken det är. Kan man inte ta sig till lokalen så ska jag göar en videorescension på söndag. Tills vidare finns några bilder i företagets katalog här:
www.ghfs.se/histfenc_catalog_2011.pdf/Axel