Författare Ämne: Vad ska man kalla svärden?  (läst 6570 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Vad ska man kalla svärden?
« skrivet: 2013-01-01, 23:43:02 »
En ny liten text om vad vi egentligen bör kalla våra "fedrar".

http://www.hroarr.com/the-feder-whatchamacallit

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Vad ska man kalla svärden?
« Svar #1 skrivet: 2013-01-05, 09:13:08 »
Jag fyndade lite litteratur på antikvariat i mellandagarna (se böcker i medlemmars ägo) och den ger en ganska entydlig bild om att det är  termen "fäkt-svärd" som skall användas.   Cpt A. Hutton hade (minst) ett i sin samling som han avbildade och benämnde "two-hand fencing sword". Enligt  O. Cederlöf (intendent på arme museet på 40-50 talet) var Feder en tysk (kanske nedlåtande) term på den sydeuropeiska rappiren. Dessutom kunde Federfechter både betyda rappirfäktare och någon som fäktades med gåspenna. Enligt H. Seitz så tillverkades det i Arboga när vapentillverkningen kom igång där på 1550-talet, "tornereswerdh" och "ffigteswerdh" vilket torde vara de svenska termerna från tiden.


BR MM

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Vad ska man kalla svärden?
« Svar #2 skrivet: 2013-01-05, 10:32:34 »
Jättebra kompletteringar där. Jag tror dock att Hutton och Castle övergeneraliserade baserat på poetiska uttryck, och jag är inte så säker på att uttrycket just avsåg rapieren. Flera dikter visar hur man pratar om att svinga sin "feder" ovanför huvudet, men även om man högg med rappiren också, så stämmer en sådan beskrivning bättre med långsvärdet.

Federfechter betydde absolut både att man var Meister des Schwerdts (von der Feder) if Freyfechter von der Feder (zum Greifenfels) och även en "pennfäktare". Men det skriver jag mer om i själva artikeln som du såg. :)

Riktigt intressant med Ffigteswerdh! Just den stavningen har jag aldrig sett, men tidsmässigt stämmer det bra med den andra noteringen jag har. Jag skulle gärna titta närmare på den här boken...

Och ja kontentan av artikeln är att jag tycker att vi kan fortsätta kalla våra svärd för federschwert, men att det saknar riktigt historisk grund. Det korrekta historiska begreppet är fäktsvärd. Sen fanns också paratsvärd som användes för olika ceremoniella bruk som parader, svärdsdans och för att symboliskt "adla" nya mästare i Freyfechter Gesellschaft.
« Senast ändrad: 2013-01-05, 10:36:11 av Roger Norling »