Hej Mattias
Välkommen!!
Tänkte försöka svara på din fråga ang waister kontra shinai. Waistern är bättre när det gäller att lära sig tekniker vid bindning (handarbeit/krieg) eftersom den ser ut som ett svärd, om än ett tjockt sådant. Dock för huggträning fungerar en shinai med kors lika bra. Dock bör man modifiera den med lite vikter och så. Engström, en av nybörjarinstruktörerna i Göteborg, har gjort ett föredömligt exemplar som man kan titta på.
Vad bör man då köpa? I sparring använder vi både shinai och stål vilket gör shinaien lite mer användbar. Dock, planerar man att köpa ett stålsvärd så hade jag personligen satsat på en nylonwaister nu i början (pris c:a 800-850 kr) som duger alldeles utmärkt att sparras med och som är ett mycket gott alternativ tills man skaffar sig ett stål.
Som nybörjare bör man ha antingen en waister (trä/nylon) eller en shinai. Waistern är bättre vid tekniker men vid huggövningar på folk i hjälm måste den vara av nylon eller så är det shinai som gäller. Om du ska träna för Samuel så fråga honom vad han tycker. Det är han som lägger upp era övningar och som vet vad ni kommer att ha mest nytta av.
Summerat så hade jag, om jag börjat från början, skaffat följande:
En nylonwaister och sedan ett stålsvärd.
I brist på pengar hade jag köpt en shinai och sedan ett stålsvärd. Det är så jag har gjort sedan jag började dock så fanns inte nylon när jag var nybörjare.
En hjälm och handskar är heller aldrig fel. Vi har precis fått hem en laddning med handskar, pris c:a 350 kr och vi är på väg att göra en större beställning av hjälmar, pris 500-550 kr. Hojta till om du (och alla andra i Floda) är intresserade.
Ha det gött och glöm inte att komma och hälsa på oss. Elin brukar åka ner och träna i Göteborg. Ni kan säkert samåka med henne.
// Conny