Författare Ämne: Ny beställning av nylonwaisters?  (läst 8579 gånger)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Ny beställning av nylonwaisters?
« skrivet: 2008-05-27, 10:54:19 »
Hej


GHFS funderar på att göra en ny beställning av Nylonwaisters från Spanien. Christian i Floda har kollat upp priset som dessvärre har ökat. En nylonwaister från Spanien idag skulle komma kosta c:a 900 kr inkl frakt.


Vi har även Pentii i föreningen som gör egna nylonwaisters och han tar i dagsläget c:a 600 kr st för dessa. När han kan leverera fler är dock oklart. De spanska kan vi få inom c:a en månad efter beställning.


Min fråga till Dig som är intresserad av nylonwaisters - skulle Du vara beredd att betala 900 kr för ett sådant svärd?


// Conny - materialansvarig GHFS

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #1 skrivet: 2008-05-27, 15:35:32 »
Jag har från och till varit lite sugen på att införskaffa nylon men tycker 900 är väl saftigt för detta. Hade jag varit i nybörjargruppen idag hade jag lagt pengar på nylon istället för waister då man har mer glädje av en sådan senare.


Hade jag inte haft ett stålsvärd redan hade jag hellre satsat på att lägga några hundra till för ett billigt stål än en nylon för 900 om man behöver prioritera ekonomiskt.


Nylon är givetvis ett skoj tillhygge att slåss med men främsta anledningen till mina funderingar på inköp bygger mer på bristen av stål i fortsättningsgruppen.


600 spänn som Pentti tar i dagsläget känns däremot prisvärt.

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #2 skrivet: 2008-05-27, 20:15:24 »
Ja jag är väl också nästan tvingad till att ha en nylonwaister, da shanai känns uråldrigt och ganska fett ut mobbat i föreningen, men det är bara en hörsägen...
600 :- känns som ngt jag oxå skulle kunna tänka mig att lägga ut trots min kommande utlands resa...


see ya
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #3 skrivet: 2008-05-27, 20:42:36 »
Jag som har mitt nylon och är grymt nöjd med det skulle egentligen bara förstärka vad Jacob skriver innan. Ni i grundkursen, hör upp, jag säger bara detta en gång! Köp ett nylon istället för trä-waster. För det första tjänar du in den mellanskillnad som är mellan trä och nylon otroligt snabbt. Jag köpte en trä-waster när jag började grundkursen i augusti och innan jag visste att det fanns nylon. T-W:ern var ganska smulig när jag fick mitt nylon i början av januari vilket innebär att trät skulle kanske överlevt en månad till. Det innebär 6 månader och detta inkluderar inte några sparringar överhuvudtaget. Nu har jag haft mitt nylon i snart 5 månader och det har inte gått mer än lite skrap mot hjälmnäten på motståndarna. Det har använts flitigt under sparring och träningen som har blivit mycket intensivare i fortsättningsgruppen, alltså slitage nivån har ökat markant. Sedan skulle jag även vilja slå ett slag för att nylonet är viktat och därmed ett mer realistiskt redskap för inlärning. Jag gissar på att jag inte kommer slita ut mitt nylon än på ett par år vilket skulle resultera i 5 T-W:ar till á 400kr, det blir ju flera nylonwastrar.

Vill även nämna vad som nämts tidigare i andra trådar, att vi borde se till att Pentti får upp produktionen på sina nylon för att han skall kunna bli en fena på detta och för att om allt fungerar som det skall och Pentti vill så kan klubben producera nylon till försäljning utanför klubben and so on and so on. Vilket nylon handlar bara om personlig smak.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #4 skrivet: 2008-05-27, 22:33:05 »
jag håller med Robert om alla fördelar med att köpa wasters av pentti (och Conny och jag pratade om det idag), vi ska köpa lokalt av vår egen pentti. Det kräver också att vi är goda konsumenter och ger feedback till pentti så han vet hur han ska göra sina wasters.

Enda problemet är eventuellt hur många wasters Pentti har tid att göra.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #5 skrivet: 2008-05-28, 00:27:24 »
Citera
Floda wrote
Ja jag är väl också nästan tvingad till att ha en nylonwaister, da shanai känns uråldrigt och ganska fett ut mobbat i föreningen, men det är bara en hörsägen...

Nylon är jättebra, men shinaien (framför allt den viktade och tejpade) har fortfarande en plats när man vill köra absolut full fart. Man håller alltid igen lite med nylonet. Du får gärna köra shinai med mig, jag ställer alltid upp :-) eller nylon.. eller stål.. eller feder.. alla har sin plats. Olika verktyg är bra på olika saker.

Däremot instämmer jag helhjärtat i Roberts uppfattning att nylon är oerhört mycket mer ekonomiskt än träwaster. Bättre balanserade är de dessutom vanligen, och lite säkrare i stöten eftersom de faktiskt flexar en aning i alla fall.

Trä är ute. Shinaier är inte ute. :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #6 skrivet: 2008-05-28, 12:48:03 »
Ja min stackars waster är så gott som brasved tyvärr....
Men vad hör mitt öra, detta låter nästan som en utmaning ...
"Du får gärna köra shinai med mig, jag ställer alltid upp :-) eller nylon.. eller stål.. eller feder.." hehehe


see ya
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Ny beställning av nylonwaisters?
« Svar #7 skrivet: 2008-07-02, 12:38:00 »
Hej


Pentii levererade igår 3 st nya nylonwaisters. Dessa är en vidareutveckling av hans tidigare. De har bl.a. bättre grepp samt en liten ricasso. Pris 850 kr.


// Conny