Författare Ämne: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat  (läst 18892 gånger)

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« skrivet: 2009-01-10, 12:27:24 »
Jag har (via Pearce själv) hittat en leverantör inom EU som har dessa svärden i lager, Har pratat med dem och fått uppgifter om priser inklusive frakt osv.

Pieces of History:
http://www.piecesofhistory.co.uk/product_details.asp?id=SH2395


Priset exklusive frakt blir 225 pund, vilket blir ca 2770 kr (gäller bluntat svärd inklusive skida).

Frakten för ett svärd blir ytterligare 29 pund (350 kr), och sjunker per svärd om man beställer fler.

Observera att med detta pris riskerar man inte extra tullavgifter eller moms, eftersom det är inom EU och inklusive Brittisk moms. Men det är ju inte så jättemånga kronor upp till ett Pavel Moc...

Jag beställer ett svärd på tisdag, och posta eller maila om ni vill vara med. Ev. kan det vara bra att avvakta lite så vi kan känna kvaliten på ett eller två, sedan kan vi göra en större klubbgemensam beställning om det verkar bra och ev. få lite rabatt.

Mikael

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #1 skrivet: 2009-01-11, 18:17:58 »
Hade gärna provat dessa klingor, men problemet är att jag, David och Tim precis fått våra svärd från Flagellum Dei, vilka sög kraftigt. Jag håller på att få reklammera dem så vi får se hur det går. Är gärna på en andra beställning om folket på The Time Sellers har någon servicekunskap överhuvudtaget. Annars får jag vara skitförbannad på detta bolag och kommer se till att de inte får sålt något i Sverige eller i Europa.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Alexander Lundqvist

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 391
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #2 skrivet: 2009-01-11, 20:02:29 »
Ett lite elakt trick för att få fart på kundservicen kunde ju vara att visa hur odugliga svärden var på youtube. Det kanske inte blir den bästa reklamen precis...
"-Allt kött är hö i tiden."

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #3 skrivet: 2009-01-11, 20:53:51 »
Hejsan Robeto!


Jag kunde ju sagt det innan, mellan och efter...


Pavel är bra, många andra suger..


Jag kan få tag på de mesta modellerna (om inte en viss person sätter stopp för det) men jag har ännu inte funnit någon som slår Pavels kvalité.


Om ni kollar på piecesof... Som nämns här så finns ju hanweii och tinker sakerna att köpa in.


Dessa kan ni köpa av mig med om ni bara säger till, då slipper ni den frakten + förmodligen kompis rabatter.


Det jag är osäker på är om kvalitén kan vara värd de pengar som man betalar.


Jag skulle inte vilja sälja ett svärd för nästan samma summa som pavels om nu inte kvalitén är snudd på densamma.


ÄR tinker bra så är det ju kul, men de flesta nya modeller som jag sett är många gånger en besvikelse, och då är det inte kul att betala stora pengar.


Jag är med om detta rätt ofta eftersom jag köper in nya saker kanske 5 -6 ggr i månaden, men det rör sig inte om så stora summer då.


(men det har hänt)


Vad tycker ni själva?


Ett billigt alternativ till Pavels 3700:-


Vad borde detta ligga på?


Max 2500:- skulle jag nog ha råd med, för om man är osäker på sitt intresse så är det ju en hel del pengar man satsar här.


Mvh www.nididingban.se   (absolut inte .com)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #4 skrivet: 2009-01-12, 21:31:58 »
Citera
Alexander Lundqvist wrote
Ett lite elakt trick för att få fart på kundservicen kunde ju vara att visa hur odugliga svärden var på youtube. Det kanske inte blir den bästa reklamen precis...
Det är tanken om de inte ser till att ge oss ersättning för dessa svärd. Förutom att Scholas forum är väldigt duktiga på att kritisera saker. Dessa klingor har hitintills fått god kritik, så jag gissar att det blivit något fel i produktionen. De skall få en chans att gottgöra sig, sedan är det krig.


Dick- Jag hade ju länge tänkt på Pavels klingor och ångrar innerligt att jag inte lyssnade till min intiution. Visst hade det varit 1500 mer, men då vet jag att jag inte skulle få något som hölla en kvart. Minut kostnaden ligger på 147 kr per minut, det är ju inte vad Foppa fick när han tjänade som mest, men ändå.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #5 skrivet: 2009-01-12, 22:14:08 »
Det skall bli intressant att se vad min minutkostnad landar på :-)

Jag skickar beställningen på ett svärd tisdag fm, så får vi se vad de går för. Postar så fort jag har något att komma med.

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #6 skrivet: 2009-01-16, 10:06:05 »
Goda nyheter!

Tre dagar efter beställning anlände paketet, och efter dubbla lager wellpapp och kilometervis med tejp så fann jag svärdet. Första intrycket är gott, men det märks att det är lite av en industriprodukt framförallt på skidan, som är lite trist. Kvaliten är dock god i övrigt.

Vikten är 1.3 kg, och tyngdpunkten ganska långt framför korset, ca 10 cm. Efter lite experimenterande så tror jag att slagpunkten ligger något framför vibrationsnoden, ca 1/3 ner från spetsen.

Svärdet känns ganska lätt i spetsen (lite som Rogers prototypwaster om ni provat), men jag är ju van att svinga den spanska plastklubban så det kanske påverkar mitt omdöme. Skall bli mycket intressant att se hur det ser ut efter lite användning, första tillfället blir på söndag.

Mikael

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #7 skrivet: 2009-01-17, 17:07:24 »
Detta skall bli intressant. Hur flexar det? Tror du att det kommer vara någon risk att stöta med det utan stötstopp?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #8 skrivet: 2009-01-17, 17:55:02 »
Det flexar ganska mycket tycker jag, men det är ju ingen direkt yta där framme...

Jag har redan snickrat ihop ett stötskydd, av en slump passar slangen jag köpte till korsen på nylonwastrarna perfekt att kränga fast över spetsen.

Annars är det väl bara att sätta en klämma typ 4 cm in, så blir såren aldrig djupare .

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #9 skrivet: 2009-01-18, 21:09:17 »
Då var det provat. Inga större skador, det ser ut som svärden brukar se ut efter lite lagom med sparring. Efter lite närkontakt med min fil/smärgelduk så är det redo för nästa pass. Fick spänna lite på bulten också.

Själva känslan är bra, jag gillar att handtaget är ganska rektangulärt så att man känner i handen vart eggen ligger. Knappen är inte så snygg men känns bra i handen.

Fler av de mer erfaran kände lite grand också, och det var lite blandade intryck, posta gärna om ni har något att bidra med.

Jag är nöjd med köpet

PS Ett lite filmklipp finns här, obs bara nybörjarkvalitet på våra moves...
http://www.youtube.com/watch?v=WLWpp0ttyTs
DS

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #10 skrivet: 2009-01-18, 23:03:20 »
Jag kände lite på det idag. Har inte hanterat det i action, men jag tycker det kändes jättebra. Mikael och Roger var det som gick ihop med varandra. Roger har ju ett av Pavel Moc's nya och de blev ungefär likvärdigt nötta av detta. Eggarna på Hanwei:n kan vara aningen tunna, men de höll ju fint. Balanser gillar jag, men jag är en person som vill ha ett svärd som inte är framtungt för att jag behöver den hjälpen när jag skall gå från hugg till stick. Knappen är skitskön att sticka med pga att den är så platt. Hade jag varit Mikael så hade jag varit helnöjd. Skidan som kom med är lite annorlunda från de gamla. Det är inte längre träimitation utan skinnimitation. Tror att man kan få till det riktigt snyggt om man lägger ner lite tid på det. Annars tycker jag att det är apschysst av dem att man får med en skida.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #11 skrivet: 2009-01-18, 23:04:56 »
Här är ett klipp på när Mikael och Roger sparras med sina nya bluntade svärd:
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #12 skrivet: 2009-01-20, 09:26:43 »
Lite uppdatering, har talat med leverantören och de säger att det snart skall gå att köpa bladen löst, men att det inte går för tillfället.

Så sammanfattningsvis:

       
  • Pris: 2750 kr + frakt (som blir 350 kr mer eller minder oberoende av antal beställda)

  •    
  • Leveranstid: finns i lager, fick mitt efter tre dagar

  •    
  • Kvalitét OK så långt


Om vi får ihop några intresserade borde vi höra med fler leverantörer för att få ett bra pris.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #13 skrivet: 2009-01-20, 09:52:45 »
Du skulle kunna säga att vi är 85 medlemmar och att många skulle vara intresserade av att köpa stål, för rätt pris. Vi har ju köpt in och sålt över 30 nylonwastrar. Det borde få dem att höja på ögonbrynen.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #14 skrivet: 2009-02-21, 14:52:52 »
Det är ingen som köpt ett paul chen på sistonde? Själv anser jag att hjaltet är i minsta laget på de tidigare modeller jag provat men med är ju en smaksak. De var ju grymt prisvärda i alla fall (kostade väl runt 1.400 om jag inte missminnner mig?)


Jag har ju några stycken här i Mariestad som ev. är intresserade av stålsvärd i varierade priskategorier.