Författare Ämne: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat  (läst 18958 gånger)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #15 skrivet: 2009-02-21, 15:12:13 »
Den sista som köpte ett Paul Chen var Björn som nu dessvärre har slutat. Hans kompis André som gjorde provet för några veckor sedan tog hem hans svärd i tisdags.


Rent generellt skulle jag inte rekomendera detta svärd. Bättre att köpa ett nylon för 1 000 kr och spara ihop 3 - 4 500 kr och köpa ett bättre. Tyvärr har Albions Maistro Line serie ökat en del i pris. Liechtenauer och The Mair kostar 385 Euro vilket med den svaga kronan nu blir c:a 4 200 till 4 300 ex frakt. Drygt 1 000-lappen mer än vi betalade för våra.


Det är tråkigt att stålsvärden har gått upp så pass mycket i pris men vi kan hoppas att Mikaels svärd funkar bra, då har vi ett alternativ för runt 3 000 kr dvs "endast" dubbelt jämfört med Paul Chen men mer än dubbelt så bra och än så länge verkar det vara mer prisvärt.


// Conny

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #16 skrivet: 2009-02-24, 14:32:18 »
Hej!


Jag ska snart skicka upp ett svärd till er som ni kan få testa.


Priset ligger mellan de båda Hanwei modellerna som ni talat om.


En kul sak är att det går att få olika kors (raka, böjda) samt olika "knoppar" pommel på dessa.


Mvh Nidingbane

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #17 skrivet: 2009-02-25, 07:01:42 »
Kanonbra Dick


Kan vi hitta ett bra svärd i en lägre prisklass kanske fler har råd att köpa och då blir det mer träning med stål.


// Conny

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #18 skrivet: 2009-02-25, 15:42:28 »
YES!


Vi kommer att sikta på ett besök i Örebro framåt vårkanten med nystartade fäktskolan i Mariestad (är ju trots allt inte särskilt långt). Är kanon om det finns lite billigare stålsvärd som är värda sitt pris för de som inte vill lägga 3000 och uppåt.

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #19 skrivet: 2009-03-09, 20:37:35 »
Dags för en liten uppdatering. Nu har jag använt svärdet ganska hårt ett tag, både i teknikträning och i sparring mot flera olika svärd i klubben. Rogers Durer är använd ungefär lika hårt.

Tyvärr har jag fått den första större skadan. Vet inte i vilken situation det hände, upptäckte det först när jag kom hem. Minns ganska lite av vad jag lärde mig om stål och hållfasthet en gång i tiden, men Mäster Andreas gissade på att en bit slagits loss, kanske för att svärdet är för hårt härdat. Liknande skador finns inte på Rogers Durer, eller på andra svärd i klubben vad jag sett.

Nåväl, om detta är det ända som uppstår är det väl OK, men blir det fler framöver så är det ju ett tecken på klart sämre kvalitet än andra svärd vi kör med.

Om jag nu förstått editorn rätt skall det dyka upp två bilder på skadan nedan. Klistrar in en länk också ifall det strular.

Skada på svärd
Skada 2
picasaweb.google.se/mr.ogren/Hema

http://picasaweb.google.se/mr.ogren/Hema?authkey=Gv1sRgCMWOo9zkzrSSdA&feat=directlink

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #20 skrivet: 2009-03-09, 23:10:03 »
en fråga bara Mikael. Jag vet att jag gav dig rådet att lägga lite tid på att fila ner eggarna lite innan du använde svärdet för mkt. Gjorde du det innan denna skada hände. Tycker inte heller den ser speciellt farlig ut. Tråkigt bara
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #21 skrivet: 2009-03-10, 06:40:16 »
Japp, jag filade ner kanterna innan skadan uppstod.

Tycker inte det är någon jättefara heller, men ville ändå skriva en snutt eftersom det ser lite värre ut än många andra svärd i klubben som inte ens efter många års användning har den typen av skada där en liten bit lossnat.

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #22 skrivet: 2009-03-11, 22:36:29 »

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #23 skrivet: 2009-03-12, 12:09:22 »
Vad jag vet finns det inte någon standardiserad nomenklatur om man säger så, men begreppen diskuteras på följande länk (på engelska)

www.thearma.org/spotlight/GTA/motions_and_impacts.htm

Vibrationsnod: punkten på bladet som inte vibrerar när man slår till svärdet på flatsidan eller knappen.
Slagpunkt: punkten på bladet som vid träff ger rotation kring punkten man håller handen, men utan att handen är där... Kanske tydligare, punkten som gör att du inte får en smäll i handen när du träffar med den. Dess placering beror alltså på var du har handen.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #24 skrivet: 2009-03-12, 12:41:22 »
http://www.myarmoury.com/feature_properties.html
Ta det med en nypa salt. Man kan inte avgöra om man kommer att gilla ett svärd utifrån siffrorna, det kan möjligtvis ge en fingervisning. Som referenser kan ni titta på siffrorna på vår recensionssida och känna på svärden som finns i föreningen.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Inköp Tinker CAS/Hanwei bluntat
« Svar #25 skrivet: 2009-03-16, 23:42:30 »
Menar du att det inte går att göra det optimala svärdet? :)
Tack för länkarna, tycker det var bra läsning. Fick lust att damma av nån glömd kunskap i nåt lämpligt simuleringsprogram... fast det lät lite jobbigt :)