Nina T wrote
Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion?
Magnus H wrote Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.
träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts
Shielhaugh, träff på arm
1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts
|
Jag håller med mycket om denna. Vad jag förstår är det en medeltida kampkonst vi försöker analysera och lära oss. Jag tror att nånting som i simhopp skulle tyvärr göra väldigt mycket sportfäktning av det hela, och jag känner inte riktigt att vi vill gå samma väg som Kendo och liknande, med stenhård reglering om vad som är tillåtet och inte. Jag vill försöka efterlikna så som det faktiskt var på slagfältet, och där fanns det inga regler. Du skulle ha ihjäl din motståndare utan att själv bli dödad. Ingen berömde dig för at du högg honom snyggt när du gjorde det.
Samtidigt vill jag inte att det ska vara massa handträffar bara, eftersom det blir ganska tråkigt så. Däremot så måste man inse att ett hugg mot handen är ett väldigt effektivt sätt att oskadliggöra din motståndare inför din nästa attack. Med skarpa vapen hade han blivit av med handen och stått och ojat sig medan ditt svärd är på väg mot hans huvud. Men, som Conny sa, så kommer det att utvecklas specialister på att bara slå på händerna, vilket skulle bli tråkigt. Därför tycker jag att mer "cleana" träffar (såsom huvud och kropp) bör belönas mer än handträffar. Men jag är extremt kluven i den extremt svåra frågan.