Författare Ämne: Slaget vid Axtorna  (läst 28262 gånger)

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #15 skrivet: 2007-09-08, 18:23:42 »
as you all redy know...jag e på!tänkte bara förtydliga faktumet!


see ya!  hehe
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Fredrik Svensson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #16 skrivet: 2007-09-08, 19:48:49 »
Tjena


Hade varit kul att åka med, men alla roliga aktiviteter händer på jämna veckor då jag har min dotter (vilket är kul det med). Så jag missar även swordfish.


Fredde
Exercitatio artem paravit - "Övning ger färdighet"

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #17 skrivet: 2007-09-13, 19:30:01 »
Det låter ju skapligt sköj får man tillstå, bortsett från att det är äckel-1500-tal, hade jag inte dumpat min rustning hos morsan i Mariestad hade det ju varit kul att sprätta omkring i den en sväng och känna sig lite macho, men jag fruktar att det är ekonomiskt ohållbart att åka och hämta den.
Sugen är jag på att åka med men vet inte om jag skulle fylla någon funktion direkt...

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #18 skrivet: 2007-09-13, 23:27:25 »
klart du fyller en funktion kristian! du har tillräckligt med know how innanför bältet för att vara med och staega en figth.  


Så fram med långskaftspipan och peruken. långsvärd är ju en adelsmans göromål :D

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #19 skrivet: 2007-09-14, 10:33:03 »
Hur var det med kläder då? Skulle de låna ut eller? Har ju bara 1400-tals paltor hemma.

Utloggad Mattias Niord

  • GHFS members
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • SoB
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #20 skrivet: 2007-09-14, 11:29:28 »
Ahem! Jag blev föreslagen att kravla mig hit från Historiska världar av Xedric, eftersom jag där frågade om det fanns folk som skulle till Axtorna och fäktas.


Har vissa ambitioner att komma på swordfish i november, speciellt med hänsyn till workshopen om härkamp och HEMA och vad som kan läras av varandra. Själv kör jag härkamp, men har stridit mest med yxa och sköld eller kniv mot kniv och de är de vapen jag tar med. Har aldrig egentligen gillat långsvärd sådär mycket, jag är en enkel grovhuggen bondesjäl och föredrar mer ruffiga och rejäla prylar. Plus att yxor och knivar är billigare...


Angående kläder, så är det nog lite si och så från de olika grupper som kommer. Jag kommer med Gustav II Adolfs fotfänika från Gbg, så vi måste delvis anpassa vår tidiga 1600-tals mundering. Men det är inte så svårt. Lite pösiga knäbyxor var inne redan då, och man behöver inte ha cod-piece till dem för det hade sällan praktist sinnat vanligt folk, och jag re-enactar helst vanligt folk.


Vi fick ett utskick om Säkerhetsreglerna som jag antar att ni också fått. De har delat in deltagarna i fullkontakt, lättkontakt och nollkontakt. Nollkontaktarna slåss inte alls, och lättkontakt står en massa om att man bara får vidröra motståndarens vapen och att det är upp till var och en om man vill "dö" eller "såras" såvitt man inte blivit tilldelad att spela dylik. Detta gör att härkampsfolk inte kan utöva vår grej och det gjorde mig ganska upprörd, då vi "markerar" hugg genom att vidröra träffområdet och kör semi-kontakt.


De definierar också lättkontakt som "teaterfäktning" men verkar ha satt reglerna så att så många som möjligt skall kunna vara med och leka, vare sig de har träning eller ej  och hur det skall se bra och realistiskt ut går mig förbi. Så är man lätt utrustad skall man inte få fäkta ordentligt, verkar det som.


Fullkontakten, vilket jag tolkar som slag med full kraft mot kroppen (eller menar de egentligen semi-kontakt?) och varje deltagare har ansvar för att han eller hon har skydd av SCA standard. Man får inte slå mot huvud, händer, fötter, knän och något mer som jag inte minns. Ni som pysslar mycket mer ingående med detta, skulle ni kunna reda ut detta för en arm härkampare? Brukar ni fäktas i full rustning på det vis som de beskriver här? Om ni har rustning och vill följa deras instruktioner, ta med den.


Sedan så undrar jag ödmjukast om det är någon som är intresserad av att fäktas och träna lite mellan passen. Jag har som sagt yxa och kniv och skulle vilja lära lite av hur ni brukar era vapen. Kanske kan ni också få ut något av ett privat utbyte med en enkel bondesoldat? (även om jag misstänker att era kunskaper vida överstiger mina även när jag räknar in min tai-chi träning).

   
       
           
       
   


   
       
           
       
       
           
   
embarrassed

       

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #21 skrivet: 2007-09-14, 12:23:20 »
Citera
Kristiantyrann wrote
Hur var det med kläder då? Skulle de låna ut eller? Har ju bara 1400-tals paltor hemma.


jag har också klädproblem, en tanke Samuel lade fram är ju att, om vi inte får ihop kläder åt alla, skippar det helt ock kör i ghfs T-shirt o svart underdel, jag tycker det är en schysst lösning.

Sen fick man visst låna kläder om man ska vara med i slaget (låter skoj!), då kanske man får behålla de kläderna ett tag till under dagen, jag tror Sam skulle kolla det.

Matti: Välkommen till forumet! jag har ingen som helst erfarenhet av reenactment eller härkamp, rustad strid är ett moment i sig i HEMA, i ghfs har vi ingen sådan träning ( visst har vi skydd på oss när vi sparras,fäktmask o handskar etc men det är orustad strid vi tränar).  '

Jag kör gärna lite fäktningsträning med dig, principer kan ju appliceras på många vapen, om än inte alla tekniker! och JA, kom till Swordfish!
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #22 skrivet: 2007-09-14, 12:48:29 »
Jag rotade lite i garderoben och kom fram till att (om jag ska med) så tror jag det löser sig: mörkblå/ svarta långkalsonger, beige/ bruna knälånga pösbyxor (får väl hitta nåt band att knyta rosetter vid knäna med), 1700-talsinspirerad pösskjorta, och en väst i 1500-talsstuk av flätat läder (lite a la Axels sparringväst) + de sedvanliga plåthandskarna. Sen funderar jag på att klä in ett par vanliga lågskor i svart skinn eller tyg (mina medeltidspjux känns lite "tidiga").

Vilket leder mig till nästa fråga: finns det nån plats i nån bil kvar? Och hur gör man med boendet?

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #23 skrivet: 2007-09-14, 12:50:55 »
Det råkar vara så att jag ska upp till Mariestads-trakten i helgen.Jag skulle kunna hämta upp den hos din mor på söndag om du vill och om hon är hemma och ta med till träningen på tisdag.Säg till om du vill ha hjälp med detta och adress och telefonnummer dit jag ska hämta så fixar jag det. Skulle tro vi åker förbi M-stad lite senare eftermiddag, typ vid 5 på söndag.

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #24 skrivet: 2007-09-14, 12:52:39 »
Citera
Kristiantyrann wrote
Det låter ju skapligt sköj får man tillstå, bortsett från att det är äckel-1500-tal, hade jag inte dumpat min rustning hos morsan i Mariestad hade det ju varit kul att sprätta omkring i den en sväng och känna sig lite macho, men jag fruktar att det är ekonomiskt ohållbart att åka och hämta den.Sugen är jag på att åka med men vet inte om jag skulle fylla någon funktion direkt...
Mitt inlägg skulle vara citat på ovanstående som ni säkert förstår :)Det var bara svårt att klicka på rättt knapp.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #25 skrivet: 2007-09-14, 12:53:40 »
Citera
Kristiantyrann wrote


Vilket leder mig till nästa fråga: finns det nån plats i nån bil kvar? Och hur gör man med boendet?


jag tror att det fanns en plats kvar faktiskt, iaf sa Samuel det igår, så häng med! vapen och alkohol, what is there not to like?

Rustning är ju perfekt btw, dåkan du ju ramla lite hursomhelst på fyllan utan annan skada än på annat folk som fastnar på vassa kanter i din plåt, men de är väl bönder och patrask ändå.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #26 skrivet: 2007-09-14, 15:51:22 »
Fast som sagt så har jag inte råd att åka till Mariestad för att hämta rustningen :(
Bye the way, du har ju nästa 1500talskläder på träningen i vanliga fall, din väst ser ju typ ut som såna "sparring"-västar de har i Columbusfilmen "1492-den stora upptäckten".
Men jag är på, billigare än att gå på puben och mycket bättre sällskap. Är det tält som gäller? Och isåfall: kan man ta ett vanligt otidsenligt tält? Vilken dag åker folk?

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #27 skrivet: 2007-09-15, 16:52:34 »
Citera
Kristiantyrann wrote
Fast som sagt så har jag inte råd att åka till Mariestad för att hämta rustningen :(Bye the way, du har ju nästa 1500talskläder på träningen i vanliga fall, din väst ser ju typ ut som såna "sparring"-västar de har i Columbusfilmen "1492-den stora upptäckten".Men jag är på, billigare än att gå på puben och mycket bättre sällskap. Är det tält som gäller? Och isåfall: kan man ta ett vanligt otidsenligt tält? Vilken dag åker folk?
Vet inte om du såg min postning på Sidan 5 Kristian. Om du vill ha transporthjälp, maila mig på jacob.sandstrom@gmail.com eller ring 073-6795233 innan i morgon förmiddag.

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #28 skrivet: 2007-09-15, 22:44:26 »
Kristian Tyrannis wrote:Är det tält som gäller? Och isåfall: kan man ta ett vanligt otidsenligt tält? Vilken dag åker folk?[/QUOTE]Real Spartans sleep under the sky. Be it rain, snow or infernal bolts of fire raining from above..Pistol/ Real men shit steel.
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Kristian Heinonen

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Re: Slaget vid Axtorna
« Svar #29 skrivet: 2007-09-16, 13:11:55 »
Hoppsan, läste det lite försent... har varit en blöt helg, bakfull och förvirrad.