Författare Ämne: Nylonwasterinköp - Floda eller fler...  (läst 79157 gånger)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #90 skrivet: 2008-02-21, 15:16:05 »
Citera
Conny wrote

Bra Christian. Jag ska prata med Niklas, vår kassör och be honom sätta in pengar på ditt konto. Var det 766 x 5 = 3 830 kr?


// Conny


Ja precis.


-Christian


Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #91 skrivet: 2008-02-22, 08:39:59 »
Hej Christian


Jag har nu mailat vår kassör Niklas Mårdby om att han ska sätta in dessa pengar på ditt konto. Hör gärna av dig när du finner dem där.


// Conny

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #92 skrivet: 2008-04-13, 08:58:50 »
Hej igen allesammans!

Nu var det dags för ekonomisk redovisning:

Kostnader för ursprunglig leverans:


12x5 Euro             Rabatt
90 Euro                Frakt
990 Euro             Totalpris
I svenska kronor blir det vid betalningstillfället 9188,69:-

Som ni vet så försvann den första sändningen. Ersättningssändningen hade billigare frakt så Carlos returnerade mellanskillnaden 549,72:-

Den försvunna sändningen poppade upp igen och vi hade således 12 wasters för mycket. Jag förhandlade med Carlos och kom överens om att vi fick två wastrar och sålde resten. Han skulle i alla fall ha fullpris för de övriga tio.

12x80 Euro        12 Långsvärdswastrar
2x80 Euro           2 wastrar kostnadsfritt.
800 Euro                  Totalpris

När jag fick in betalning från alla skickade jag iväg den och det blev 7534,40:-

För 24 wasters totalt: 9188,69 - 549,72 + 7534,40 = 16173,37:-

Totalt inbetalat baserat på ursprunglig sändning är 766:- per waster (-6kr , växel saknad vid kontantbetalning). Totalt:  18378:-

Inbetalt:                    18378:-
Till Leverantör:         16173,37:-
Resultat:                        2204,63:-

På grund av förhandlingar under de situationer som vi hamnade i så blev wastrarna billigare än förväntat.
Frågan är nu vad som skall göras med denna summa.

1. Jag kan betala tillbaka till er som köpt in. Det blir 91-92 kr per waster och således ett totalpris på 675:-/st, (ev. avgifter kan påverka)
2. Överskottet kan tillfalla föreningen som inkomst på försäljning.
Förslagsvis används de i förlängninen till inköp av material till Flodagruppen som idag inte har något eget material trots att vi har en hög närvaro på vanligtvis 8-10 personer varje vecka.
3. Jag är ego och behåller summan själv (i vilket fall jag kanske inte skulle gjort denna redovisning ens.) hehe.
4. Övriga tänkbara förslag.

Ja, det är inte upp till mig att avgöra vad som sker. Alla som har köpt wastrar har en röst i frågan. Vad säger din röst...?

Christian

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #93 skrivet: 2008-04-13, 10:32:43 »
Hej


Som materialansvarig för inköp i GHFS och som köpare av 6-7 st nylonwaistrar är det min åsikt att nr 2 är det vi ska göra med överskottet. Dvs 2 200 kr ska redovisas som försäljning i vår förening. När jag köper in utrustning räknar jag ut styckpriset inkl frakt och så lägger jag på en liten summa. För våra hjälmar t ex är pålägget mellan 10-50 kr (beror på frakten). Detta överskott ska dels täcka att GHFS ligger ute med pengar, dels att GHFS gör jobbet (beställer, hämtar, säljer, redovisar m.m.) och inte minst ska det täcka inköp av låneutrustning. Dvs att det finns utrustning som kan lånas av medlemmar. Detta kommer ALLA medlemmar tillgodo. Inte minst Floda som har en hel del utrustning.  


Jag kan förstå om en del har avvikande åsikt om detta då beställningen som sådan kan tolkas att den gick utanför GHFS ramar - att det var en privat beställning. Detta kan dock diskuteras. Christian är medlem i GHFS och gjorde detta för GHFS medlemmar. All credit ska ges till Christian som gjort ett fantastisk arbete med detta men, som jag tolkar det, ändå inom ramen för GHFS och därav bör överskottet gå till GHFS.


// Conny Corneliusson

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler...
« Svar #94 skrivet: 2008-04-13, 20:32:44 »
Behåll pengarna och gör nåt kul, det har du lätt förtjänat.


Inte för att det spelar mej någon roll eller så, men nån kredit för det hela borde du ha

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #95 skrivet: 2008-04-15, 21:44:24 »
Jag vill påpeka att flodagruppen INTE har så mycket utrustning. Vi har i dagsläget 5 trä-waisters. Vi behöver hjälmar och handskar för att kunna komma ingång med sparringen tidigare. Ett stort behov IMHO! Det bör också påpekas att utrustningen kan distribueras så att alla medlemmar kan få nytta, en del tränar inte ens inne i stan och kan däför inte tillgodogöra sig utrustnignen där. Att öronmärka dessa pengar till Floda gruppen vore en fin gest, inte minst mot Christian själv.


/Sam

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #96 skrivet: 2008-04-15, 22:04:12 »
Behåll mina pengar... vilka som får dem spelar mig mindre roll. Den med störst behov är alltid den som förtjänar mest hjälp.
/Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #97 skrivet: 2008-04-16, 09:01:35 »
Hoppsan!


Jag hoppas att detta inte ens antydningsvis skulle kunna leda till någon konflikt eller känsla av orättvisa mellan grupperna.  Förhållandet mellan Floda - Göteborg - Halmstad var något som togs upp på styrrelsemöptet men sköts på framtiden mestadels pga att vi inte kunnat höra någon Flodarepresentants åsikt i frågan. Men jag tror mig ana att det bör prioriteras till nästa styrelsemöte.


Elin är invald i styrelsen som representant för Floda-gruppen. Detta skedde mer eller mindre över Elin och Samuels huvuden eftersom de inte kunde närvara under den delen av årsmötet.


Nåväl. spontant tyckte jag att Christian själv kunde bestämma vad som skulle ske med pengarna  men jag kan se att Conny har en del poänger. Strul med pengar och betalning har skett vid flera inköp, senast med en hjälmbeställning som krävt ett och ett halft år att få och där GHFS kommer att få viss kompemnsation. Vad beträffar hjälmar och handskar till utlåning är jag inte helt insatt men jag tror att göteborgsdelen bara har 2-3 stycken och då handlar det bara om sådant som någon gammal medlem skänkt till klubben.


Jag väntar med min åsikt tills det diskutterats igenom bättre - huvudsaken för mig är att ingen känner sig orättvist behandlad. Varken Conny eller Christian.

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #98 skrivet: 2008-04-16, 09:31:46 »
Citera
Conny wrote


...



Jag kan förstå om en del har avvikande åsikt om detta då beställningen som sådan kan tolkas att den gick utanför GHFS ramar - att det var en privat beställning. Detta kan dock diskuteras. Christian är medlem i GHFS och gjorde detta för GHFS medlemmar. All credit ska ges till Christian som gjort ett fantastisk arbete med detta men, som jag tolkar det, ändå inom ramen för GHFS och därav bör överskottet gå till GHFS.


// Conny Corneliusson




Jag har två kommentarer angående detta för korrekthetens skull.


* När arbetet påbörjades var jag ännu ej medlem i GHFS.


* Ett antal av wastrarna är inköpta av KHFS, så inte enbart GHFS är berörda.


 


För att det skall bli tydligare vem som har en röst i frågan och med vilken vikt den skall ges så redovisar jag här vilka som har köpt wastrar och i vilken mängd. Om någon tar illa upp för att jag gör det så ber jag om ursäkt.


2st  Christian Bergsten Karlsson (Floda)


1st Samuel Spånberger (Floda)


1st Mattias Jonsson nr2 (Floda)


1st Jonas Fredriksson (Floda)


1st Lena Fredriksson (Floda)


1st Josefin (Floda)


1st Måns (Floda & Göteborg)


1st Gustav (Floda & Göteborg)


1st Jonatan (Floda & Göteborg)


2st Mikael Ögren (Göteborg)


1st Robert Molin (Göteborg)


1st David Sellerstam (Göteborg)


1st Axel (Göteborg)


5st GHFS


4st Jose San Pedro, Kalmar Historiska Fäktskola


24st  Totalt


 


- Christian BK

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #99 skrivet: 2008-04-16, 09:42:53 »
jag lägger min röst för att pengarna går till Floda, ju mer och bättre utrustning ni har desto bättre för oss alla, GHFS har som mål att hjälpa  föreningar i SHFS.

I samma anda kan man ge den del av pengarna som tillkommer KHFS till dom (20%).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #100 skrivet: 2008-04-16, 12:02:11 »
Det är tråkigt om det är så att Floda känner sig lite förfördelade... Jag hoppas inte det är så allvarligt. Det är inte min mening (eller från GHFS styrelse) att så skall vara fallet. Det skulle dock vara trevligt om Floda i större utsträckning engagerade sig i GHFS, kom på styrelsemöten, kommer in med förslag. Kanske rent av börjar driva egna frågor. Vill ni något eller tycker något (som att ni t ex har för lite låneutrustning), säg det. Jag är övertygad om att GHFS styrelse kommer att lyssna .


Vad gäller överskottet är det idag flera personer i GHFS som lägger ner mycket av sin fritid för att få GHFS att fungera. Vi har vuxit något enormt det sista 1½ året. Bara igår var vi runt 30-35 personer på träningen. Detta ställer större krav på GHFS som förening och därmed på medlemmarna. GHFS är en ideell förening som bygger på medlemmar gör en ideell insats. Vår förening skulle inte bestå om medlemmar inte var berädda på att ställa upp och lägga delar av sin fritid på att arbeta för GHFS. För mig är det självklart att Christians arbete gjordes inom ramen för GHFS och att det är GHFS som beslutar om vad som ska ske med överskottet. Alternativet är att betrakta Christian som en extern leverantör som gjorde detta helt på eget bevåg.


Vad gäller Floda som grupp ser jag detta som en helt annan fråga som inte har med detta att göra. Floda som enhet i GHFS eller som en fristående enhet i SHFS är något som bör diskuteras. Det kanske är så att Floda har blivit så stora att de kan bilda en helt egen förening. Om så är fallet anser jag att GHFS självklart ska hjälpa till att bygga upp och stödja föreningen såväl ekonomiskt som materialmässigt. Dock, ser jag som sagt inte sambandet med dessa pengar. Pengarna anser jag ska in till GHFS och sedan får Floda göra en framställan. Jag tycker dock att Floda ska börja fundera över hur de vill bedriva sin verksamhet, vad behöver de för stöd (pengar, material, utb m.m.). Jag tycker även att de bör utnyttja sin plats i GHFS styrelse bättre och/eller på något annat sätt göra sin röst hörd. Det finns idag en vilja i GHFS styrelse att stödja Floda och andra föreningar men GHFS styrelse kan inte driva frågan utan den måste komma från Floda självt.


Vad gäller låneutrustning generellt är detta ytterligare en fråga att diskutera. När jag började i GHFS var det tydligt uttalat att medlems- och träningsavgift var låg pga att folk var tvungna att skaffa egen utrustning som kostade pengar. Föreningen hade då inte ekonomi att stå för låneutrustning i större skala. När jag började var det kutym att i princip nästan alla i fortsättningsgruppen hade egen utrustning för sparring. Vi är kanske påväg att glida ifrån detta idag i takt med att ekonomin har förbättrats. Idag är det snarare platsbrist som är den trånga faktorn. Det är dock en principiell fråga som GHFS får ta ställning till när det gäller mängden låneutrustning. Handskar är det generellt sett ont om. Jag väntar fortfarande på att Engströms hanskar ska komma så vi kan testa dem eller om vi ska köpa in samma lacrosse som i höstas. Hjälmar är det ingen brist på. Det finns många i lager men att ha fler i lokalen är inte gångbart (finns inte plats). Samma gäller waisters och shinaier.  


// Conny

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #101 skrivet: 2008-04-16, 12:50:24 »
Citera
Conny wrote

Det var tråkigt att höra att Floda känner sig lite förfördelade... särskilt när de inte direkt engagerar sig i GHFS nämnvärt mycket bl.a. när det gäller att komma på möten osv. Låter lite grining nu men jag har lite svårt för personer som klagar utan att engagera sig...


...För mig är det självklart att Christians arbete gjordes inom ramen för GHFS och att det är GHFS som beslutar om vad som ska ske med överskottet. Alternativet är att betrakta Christian som en extern leverantör som gjorde detta helt på eget bevåg.


// Conny




Jag tar anstöt av hur du uppfattar oss som klagoandar som inte engagerar sig och bara klagar. Den enda som haft en negativ ton hittills är... du, och nu jag. Jag är personligen engagerad och har hittills inte missat en enda träning i Floda. Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka in till Göteborg, men hade jag haft det så skulle jag vara där varje gång. Jag var på årsmötet så länge det var möjligt. Årsmötet är vidare det enda mötet som jag känner till att föreningen haft sedan jag blev medlem. Eventuella övriga möten får betraktas som antingen sociala eller möten för styrelsen. Sociala möten har jag ej haft möjlighet att delta i och styrelsemöten är inte mitt bord, eftersom jag inte är medlem i styrelsen. Vidare håller jag och Samuel på och planerar en workshop för att tillverka svärdsskidor.


Angående beställningen så bestämde jag på eget bevåg att beställa och enbart för att vara snäll och eventuellt påverka fraktkostnader beslutade jag mig för att fråga om någon mer var intresserad av att köpa. Att denna fråga och ärende hanterats på detta forum är enbart i kraft av att intressenterna stod att finna på denna kanal.


För att vara helt ärlig så är jag irriterad på hur du valt att mästrande säga "så här är det". För mig är det utan tvivel självklart att alla har rätt till sin andel. Det är upp till var och en att säga hur de vill att den skall hanteras. I detta är föreningen en intressent med fem andelar. De kommer enligt ditt önskemål att återbetalas till föreningen. I avvaktan på eventuella ytterligare insättningar i den riktningen så gör jag det inte ännu.


Christian

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #102 skrivet: 2008-04-16, 15:47:43 »
Jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen annat än att säga att uppmuntra att ni ska ta det lugnt med att lägga prestige eller att göra principfrågor av sådant här. Om det inte går så får de som är berörda träffas.


/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #103 skrivet: 2008-04-16, 16:01:54 »
Citera
Christian Bergsten K wrote

De kommer enligt ditt önskemål att återbetalas till föreningen. I avvaktan på eventuella ytterligare insättningar i den riktningen så gör jag det inte ännu.




STOPP OCH BELÄGG!!!!!


Vänta med den inbetalningen - än så länge är det bara Conny som driver den linjen.


Om jag får gå in som medlare vill jag bara tydliggöra ett par saker. Vad Conny menar (tror jag) är att han och Niklas Mårby är de enda som gjort liknande inköp som ditt, och då i rollerna som kassör respektive materialansvar. I de fallen har det varit självklart att allt överskott gått in i GHFS svarta hål/konto för att stärka föreningen till att komma till den position vi har idag - där vi har möjlighet att främja nystartade föreningar runt om.  Jag tror vidare att han menar att det inte borde bedömas olika om han eller du sköter inköpen och distrubierar till medlemmarna.


När jag blev kassör var en av punkterna som jag lovade att ta tag i var hur (de ekonomiska) kontakterna mellan Floda och Göteborg sköttes. Som det är idag (tror jag) missar vi en del bidrag eftersom Flodagruppen inte finns med i våra medlemslängor, dessutom missar ni att täckas av vår försäkring. Samtidigt tror jag att att Samuel tar en del kostnader som borde betalas av GHFS osv. Det är med andra ord ingen som riktigt vet hur detta sker eller borde ske. Därför håller inte jag med Conny om att allt det arbete du gjorde skedde inom ramen för GHFS.


Jag skulle nu bara vilja önska att inget vidare sägs i frågan på ett forum som detta - dels är det ett extern forum som nu nyttjas i föreningsangelägenheter och dels leder det bara till onödiga missförstånd. Tala ut med varandra face-to-face (eller blade-to-blade om det behövs) som gentlemen.


Edit: Anders hann svara först. Han menar nog samma sak som jag - bara lite kortare och koncisare.

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #104 skrivet: 2008-04-16, 16:09:11 »
Citera
Anders Linnard wrote
Jag tänker inte lägga mig i den här diskussionen annat än att säga att uppmuntra att ni ska ta det lugnt med att lägga prestige eller att göra principfrågor av sådant här. ...

/A


Tack Anders.


Det var precis detta jag kände, men inte kunde formulera lika koncist som du precis gjorde.


- Christian


PS Moberg, även om det kanske verkade så, så gör jag aldrig något överilat. Min fulla avsikt var att låta alla uttala sig. DS