Författare Ämne: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade  (läst 35825 gånger)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« skrivet: 2008-05-05, 14:40:56 »
Hittade en shop på Gladiatores hemsida www.gladiatores.de/shop/pi1135127054.htm. De har tre svärd de säljer där. Federschwert, den modellen som vi har och två andra bluntade stålsvärd. Jag skrev till dem i natt och frågade om det var någon special klinga som de själva producerade eller om de gick att köpa genom något företag. Jag bad dem även om lite mer mått för att tänka på om det är något för mig. 258 euro är ju väldigt billigt speciellt som man har en syster som bor i Tyskland.


Vad jag undrar är om det är någon av er som känner igen dessa klingor och kan guida mig till någon återförsäljare? Det kanske till och med är så att ni har hållt någon av dessa klingor i er hand?


När jag ändå håller på att vara jobbig så skulle jag vilja be alla som är inne på forumet och har ett eller flera stålsvärd att skriva en recension om det så att mitt och andras val blir lättare. Jag vill köpa ett bluntat snart, men jag vill inte köpa grisen ur säcken.


Tack på förhand
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #1 skrivet: 2008-05-05, 16:20:46 »
Tja, någon fullskalig recension orkar jag inte med, men alla vet ju redan att jag älskar mitt Pavel Moc "Dürer"-svärd.. lätt, välbalanserat (i alla fall för oss som är stötinriktade) med grym spetskontroll, skönt grepp, bra stål som inte tagit några hack än så länge trots hårt användande mot alla möjliga andra svärd.. och så är det snyggt. Och ändå inte särskilt dyrt. Jag vet faktiskt inte vad jag skall säga för negativt..

Svärden du länkar till känner jag tyvärr inte till på rak arm. De är väl inga skönhetsupplevelser direkt, men ser inte så tokiga ut i övrigt.. Om du får reda på vad tillverkaren heter kan man kanske gräva fram något om dem på Armourarchive eller på Scholas forum eller någon annanstans..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #2 skrivet: 2008-05-05, 16:36:35 »
Även jag har en Dürrer, inköpt direkt från Pavel Moc. Jag kan inte annat än instämma med Andreas bedömning. Jag har fått några smärre märken, men inte annat än vad man normalt kan slipa bort. Det enda som man kanske skulle notera utöver vad Andreas skrev är att klingan flexar mer än exempelvis Albions Lichtenauer vilket ger skillnader vid bindning och winden.


Christian BK

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #3 skrivet: 2008-05-05, 16:55:59 »
Ett generellt tips är att försöka känna på just det svärdet du vill köpa, eller om du inte kan själv be någon vars kännedom du litar på göra det. I ditt fall är det t.ex lätt att ta en dagstripp till Dick i Örebro som oftast har flera svärd inne, eller vänta till Swordfish och kolla på grejerna Albion tar med (eller känn på de som finns i föreningen och sen köpa sitt eget av samma modell.

En sak som jag inte tror är något större problem men som kan vara värt att komma ihåg (speciellt om du köper begagnat) är att svärden kan variera i kvalitet och egenskaper även om det är samma modell, sånt beror ju på vilket material som använts, smedens dagsform, när de tillverkades etc, så en produktlinje som känns på ett visst sätt idag inte säkert är helt likadan om den tillverkas två år senare. Mitt och Anders lutelsvärd är bra exempel på det, de har samma klingmodell och väldigt lika kors men de känns rätt olika. Jag vet inte om det är så med Albion, de verkar vara väldigt jämna i sin kvalitet, men jag har hört olika om t.ex Lutel och Pavel Moc beroende på när de tillverkats.

P.S Mitt Lutel känns väldigt bra för mig, men jag kommer sälja det och köpa ett Albion Meyer när tillfälle ges, ombyte förnöjer.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #4 skrivet: 2008-05-11, 17:04:56 »
Tackar för alla svaren.


Nu till nästa svärd som jag tänkte hör om någon testat. Nämligen Global Gear G-800 Talhoffer
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #5 skrivet: 2008-05-12, 08:57:49 »
Citera
Robert wrote

Tackar för alla svaren.


Nu till nästa svärd som jag tänkte hör om någon testat. Nämligen Global Gear G-800 Talhoffer

Det är ju i princip ett lite snyggare feder. Med de nack- och fördelar sådana har. Dock med den extra nackdelen att till skillnad från våra andra "fula" feder så har detta en väldigt vass och otäck schildt som i alla fall inte jag skulle vilja få inkörd i underarmen..

Priset är ju inte farligt, men det är dock mer än dubbelt så mycket som de "fula" federn kostar.

Är det ett feder eller en blunt du är ute efter?

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #6 skrivet: 2008-05-12, 12:12:04 »
Ett feder har jag ju redan, så bluntat är min grej, nu.


Tack för svaret Andreas.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Tim Brogren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #7 skrivet: 2008-07-09, 12:36:05 »
jag känner mej effektiv å hoppar in på denna tråden åxå! (om de nu går för sej^^)


ja har åxå en svärdsundring, nämligen detta

nån som vet nått om det?...kommer dom kanske till swordfish eller likande?
?Before you criticize someone, try walking a mile in their shoes. That way, when you do criticize them, you?re a mile away AND YOU HAVE THEIR SHOES!?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #8 skrivet: 2008-07-09, 14:18:59 »
Citera
Rivfader wrote

jag känner mej effektiv å hoppar in på denna tråden åxå! (om de nu går för sej^^)


ja har åxå en svärdsundring, nämligen detta

nån som vet nått om det?...kommer dom kanske till swordfish eller likande?


De diskuterades på Schola Gladiatorias forum för ett litet tag sedan, och alla som hade testat dem var positiva. Läs mer här:

http://www.fioredeiliberi.org/phpBB2/viewtopic.php?t=6875

Jag skulle nog kunna tänka mig ett sådant om jag inte redan hade ett Pavel Moc jag är nöjd med.

Vi som åker till FightCamp nu i helgen kommer troligen att få tillfälle att känna på dem i praktiken, så vi kan ju komma med mer detaljer efteråt..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #9 skrivet: 2008-07-10, 10:32:39 »
Andreas du måste se till att få känna på dessa klingor. Hittar du någon som har Prevost modellen så kolla nog in vad det är för skillnad. Kunde inte hitta något sett att kalkulera frakten hit. Någon som har en aning?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Tim Brogren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #10 skrivet: 2008-07-10, 17:32:46 »
supertack till andreas!^^


ska bli kul när ni kommer tebax då, å tack för länken!
?Before you criticize someone, try walking a mile in their shoes. That way, when you do criticize them, you?re a mile away AND YOU HAVE THEIR SHOES!?

Utloggad David Sellerstam

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #11 skrivet: 2008-07-12, 21:45:45 »

Angående stöt testet som görs i videon från diskussionen på Schola's sida skulle jag inte vara allt för oroad. Det är en extrem påfrestning han utsätter svärdet för och det är bara där han låser svärdet mot väggen och fortsätter pressa som det faktiskt deformeras. Tittar man noga på videon ser man att svärdet börjar kröka sig i spetsen och bågen flyttar sig längre ned åt bladet desto mer han pressar. Den del som ligger platt mot väggen klarar sig och det böjer sig bara när han kommer till den kritiska punkten. Det tyder på att om han bara hade slutat lite tidigare så hade svärdet klarat sig och vi hade fått ett mycket mer imponerande test. Om svärdet hade sätt ut som en banan istället för ett L hade det betytt att den övre delen av svärdet inte heller hade klarat påfrestningen vilket hade varit mindre bara.
Jag tar hellre ett svärd som böjer sig än går av vilket jag tror är alternativet. Inget svärd oavsett härdning och stålsort klarar att flexa så mycket och räta sig efteråt...

http://www.youtube.com/watch?v=AFrLiotFtTA

"So, if you want to rob a peasant, pinch the skin on his throat and thrust through it, so that he thinks that you have cut his throat, and this does no harm."
Plate 148, Codex Wallerstein

Utloggad Alexander Lundqvist

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 391
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #12 skrivet: 2008-07-14, 22:15:23 »
Att man har hittat mängder med böjda svärd i mossar lite varstans tyder ju på att man redan under järnåldern var missnöjd med svärd som böjde sig...

... Fast det kan ju hända att svärden inte slängdes i sjöarna för att kunderna var besvikna på smeden.
"-Allt kött är hö i tiden."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #13 skrivet: 2008-07-14, 23:17:00 »
Citera
Alexander wrote
Att man har hittat mängder med böjda svärd i mossar lite varstans tyder ju på att man redan under järnåldern var missnöjd med svärd som böjde sig...

... Fast det kan ju hända att svärden inte slängdes i sjöarna för att kunderna var besvikna på smeden.

Kanske snarare för att det man skall slänga i mossen skall dödas först, eller hur? Och det där stresstestet är ett ganska säkert sätt att döda ett svärd..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Svärd, svärd och åter stålsvärd. Bluntade
« Svar #14 skrivet: 2008-07-15, 15:40:08 »
Tyvärr blev det aldrig av att jag hittade någon som hade ett Flagellum Dei. Inte så många som har dem än och ingen där som sålde dem. Men allmänt verkar det som sagt vara positiva recensioner.

Något man kanske kan fundera på om man inte har jättebråttom med att köpa är att Pavel Moc ganska snart skall släppa sin helt nya generation av modeller.. han har tydligen förbättrat klingorna rätt drastiskt, vilket låter extremt bra eftersom de i mitt tycke redan var alldeles utmärkta..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)