Regler har väl aldrig varit så spännande som just nu?
Det diskuteras ganska flitigt på schola och wmacs forum just nu.
Olika inställning, men målet är snarligt.
De vill få till fights där stil och teknik ska ge vinsten.
David Rawlings har ett ganska elaborerat system som bygger på träffar.
ex: jag träffar dig. du missar mig. Jag får ett poäng.
dubbelträff variant : jag träffar dig. du träffar mig samtidigt, ingen får poäng. eller... jag träffar dig, du träffar mig väldigt nära inpå.. i nästa rörelse, samma resultat. inga poäng.
Eller lyxigt värre : jag träffar dig, och träffar dig igen. och du missar mig. Då får jag 2 poäng.
eller om jag tar ned dig i brottning.
Men blir jag huggd på vägen in, så är det troligare att han får ett poäng.
Reglerna är så här i grunden. Men sedan försöker de specifiera för en massa situationer.
Men läs gärna de diskusioner som de för. Era intryck är välkommna med. Men med Dawes regler, ska man pröva reglerna först. innan man pratar. Vilket låter ganska vettigt.
SCHOLA SWORDSMANSHIP FORUM \? Index pageSedan har vi Scott B's och Mat G's regler. Det är de som användes i svärd och bucklar turneringen på swordfish.
De bygger på bedömning av de stridande parterna under fem kategorier
Det är fråga om bedömning efter vissa kriterier. Dessa är relativt enkla att förstå -så läs gärna om dem.
wmacoalition.com \? View forum - WMA Coalition ForumsIlka Pratade dessutom om Bolognas historiska regler, med olika värden för olika mål områden ger olika poäng.
Mera likt det du själv nämnde Jimmy.
Själv har jag startat en tråd angående regler, och syftar mera på att det ska vara relativt lättsmält att titta på. dvs.. poäng efter varje runda, men även att man definierar stridens vinnare utifrån bedömnings kriterier. Att man vid varje klasch ska bedöma vem som van den clashen. så kan man räkna efter när matchen är slut. och är det lika kan man använda sig av sudden death.